زارعی: پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی و چند وجهی است

اقتصاد ایران: کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای گفت: پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی است و نه تنها به دلیل شخصیت شهید، بلکه به خاطر نقض حاکمیت ایران، باید واکنش نشان دهیم. عدم پاسخگویی به این حمله به معنای قبول تکرار آن در آینده است.

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سعدالله زارعی، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالشها و فرصتها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، در خصوص درگیری‌های اخیر بین رژیم صهیونیستی و غزه و همچنین جبهه مقاومت نکاتی را بیان و اظهار کرد: اسرائیل از طریق اقدامات نظامی نتوانست به هدف خود در جنگ غزه دست یابد و با مقاومت شدید فلسطینیان مواجه شد. 

وی ادامه داد: شلیک موشک‌های مقاومت از غزه همچنان ادامه دارد و این نشان‌دهنده عدم موفقیت اسرائیل در سرکوب مقاومت است. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای به موضوع شهادت شهید هنیه اشاره کرد و گفت: اسرائیل با مقاومت فلسطین در این جنگ هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است، اما همچنان به مبارزه خود ادامه می‌دهد، مقاومت لبنان و یمن نیز همچنان فعال هستند و در کنار فلسطینیان ایستاده‌اند. 

زارعی با اشاره به فشارهای غربی‌ها برای پایان دادن به جنگ، گفت: نتانیاهو و وکلایش تلاش کردند تا جنگ را متوقف کنند، اما موفق نشدند.  

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها نیز به دنبال یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ بودند و طرحی به نام طرح بایدن ارائه دادند که به نفع اسرائیل بود. با این حال، این طرح توسط نتانیاهو رد شد. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای افزود: پس از مدتی مذاکرات متوقف شد و جنگ ادامه یافت، اما اسرائیلی‌ها ناگزیر شدند که از شدت جنگ بکاهند. 

وی بیان کرد: مقاومت فلسطینی‌ها و جبهه مقاومت با افزایش حملات خود به اسرائیل، تلاش کردند تا فشار بیشتری بر این رژیم وارد کنند و شرایط را به نفع خود تغییر دهند. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای، با بیان اینکه ترور شهید اسماعیل هنیه و افزایش فشار بر حزب‌الله در دستور کار قرار گرفت، افزود: اسرائیلی‌ها حملات خود را به بیروت نیز گسترش دادند.  البته که این حملات با همکاری دقیق آمریکایی‌ها صورت گرفت. 

زارعی همچنین اشاره کرد: اشتاین، فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از وقوع این حملات اعلام کرده بود که واکنش اسرائیل به حادثه شمس محدود به وضعیت گذشته خواهد بود و حمله‌ای به بیروت نخواهد شد. اما اسرائیلی‌ها در نهایت تصمیم گرفتند که به بیروت حمله کنند. 

وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که حمله به بیروت انجام خواهد شد.  

وی به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و حملات دیگر به نیروهای مقاومت در عراق و لبنان اشاره کرد و افزود: حملات اسرائیل و آمریکا به نیروهای کتائب حزب‌الله و حشد الشعبی در عراق نیز افزایش یافت. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای بیان کرد: تعداد شهدای شاخص حزب‌الله در یک فاصله کوتاه به سه نفر رسید و اسرائیلی‌ها با افزایش حملات خود تلاش کردند شرایط را تغییر دهند.  

وی تأکید کرد: اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها سعی دارند با افزایش تنش‌ها و بحران، طرف مقابل را به پای میز مذاکره بکشانند. 

زارعی همچنین خاطرنشان کرد: برخی از رسانه‌ها و افکار عمومی در ایران به دنبال تبلیغ جنگ فراگیر هستند، اما سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر جلوگیری از جنگ و دفع درگیری‌هاست.  

وی تأکید کرد که اسرائیل و آمریکا به دنبال جنگ فراگیر نیستند و توانایی مدیریت آن را ندارند. 

به گفته زارعی، اسرائیل در جنگ غزه نتوانست موفقیت کسب کند و امکان مدیریت جنگ با کشورهای مختلف منطقه را نیز ندارد.

وی افزود که اسرائیل و آمریکا اراده‌ای برای درگیری فراگیر با ایران ندارند و این تصور نادرست است که اسرائیل می‌تواند آمریکا را به سمت جنگ با ایران سوق دهد. 

زارعی با اشاره به امکان بروز درگیری بین ایران و آمریکا، تصریح کرد: برخی معتقدند که ممکن است بدون برنامه‌ریزی قبلی، درگیری بین ایران و آمریکا رخ دهد، اما این تحلیل اشتباه است. آمریکایی‌ها جنگ را به نفع خود نمی‌دانند و ایران نیز به دنبال جنگ نیست، بنابراین دو طرف به این سمت کشیده نمی‌شوند. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای با تاکید بر ناکامی‌های غربی‌ها در جنگ‌های منطقه‌ای، افزود: تجربه شکست‌های پی‌درپی در عراق، افغانستان، یمن و سومالی نشان می‌دهد که غربی‌ها توان مدیریت موفق یک جنگ در منطقه را ندارند، بنابراین جمع‌بندی آنها جنگ نیست.

زارعی بیان کرد: اسرائیل با افزایش هزینه‌های خود در منطقه، همچنان از حمایت غرب برخوردار است و آمریکا تحت هیچ شرایطی از حمایت اسرائیل دست نخواهد کشید. 

وی در خصوص پاسخ ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه گفت: پاسخ ایران به این ترور قطعی است و نه تنها به دلیل شخصیت شهید، بلکه به خاطر نقض حاکمیت ایران، باید واکنش نشان دهیم. عدم پاسخگویی به این حمله به معنای قبول تکرار آن در آینده است. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای تأکید کرد: پاسخ ایران چندوجهی خواهد بود و ممکن است شامل اقدامات نظامی، سایبری و اجتماعی باشد. 

وی با اشاره به اهمیت پایان دادن به جنگ غزه به عنوان یک شکست استراتژیک برای آمریکا و اسرائیل، گفت: تمرکز ما باید بر توقف جنگ غزه باشد. توقف جنگ به معنای شکست اسرائیل است و سقوط دولت نتانیاهو حداقل نتیجه توقف این جنگ خواهد بود. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه‌ای در پایان بیان کرد: از دست دادن شهید اسماعیل هنیه برای جمهوری اسلامی ایران و مقاومت فلسطین ضایعه بزرگی است و در برابر این ترور، باید پاسخ قاطع و بازدارنده‌ای داده شود تا مانع از تکرار چنین حوادثی شود. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ