سهم کِشنده‌ها از بازار خودروهای متصل به ۲۰درصد رسید

اقتصاد ایران: پیش‌بینی می‌شود آمریکای‌شمالی سهم ۳۵درصدی در رشد بازار جهانی خودروهای متصل داشته باشد

خودروهای متصل، اکوسیستم جدیدی را در صنعت خودرو به وجود آورده‌اند که به معنای دوری خودروها از مدل‌های سنتی و ورود آن‌ها به مسیری برای بهره‌وری از فناوری‌های جدید است. در تعریف خودروهای متصل (Connected Cars) می‌توان گفت که این خودروها از طریق اینترنت و شبکه‌های یکپارچه به یکدیگر متصل شده‌اند که امکان ارسال و اشتراک اطلاعات را فراهم می‌کند.

این خودروها امکان اتصال به سایر خودروها و زیرساخت‌ها و فناوری‌هایی ازجمله موبایل، تبلت، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و سایر علائم رانندگی را دارند.

این فناوری که توانسته تحول بزرگی را به ویژه در میان ناوگان‌های مختلف برقرار کند، مزایای بسیاری را برای مالکان خودروها و صاحبان ناوگان‌های باری و مسافری بزرگ به همراه خواهد داشت.

با این‌حال، هنوز آن‌طور که مورد انتظار بوده، این فناوری در سراسر جهان رشد و توسعه پیدا نکرده است. تا امروز هم برخی سازندگان ازجمله دایملر و ب‌ام‌و اقدامات مهمی را در این زمینه انجام داده‌اند.

تاثیر فناوری خودروهای متصل بر مدیریت بهینه ناوگان حمل‌ونقل

با استفاده از مجموعه‌ای از فناوری‌ها نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، ابرداده‌ها و آنالیزهای پیش‌بینی، فناوری خودروهای متصل این توان را دارند که مدیریت ناوگان را متحول سازند.

ازجمله مزایای خودروهای متصل می‌توان به ارتقای بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل، افزایش ایمنی ناوگان، کاهش زمان خرابی خودرو اشاره کرد. آنچه استفاده از کامیون‌های متصل را به نوعی الزام تبدیل می‌کند، برقراری ارتباط بین کاربر نهایی، فروشنده، مرکز تعمیر و حتی تولیدکننده است.

این فناوری امکان تشخیص از راه دور را برای خودروها فراهم می‌کند. داده‌هایی که از کامیون‌های دریافت می‌شوند، در یک مرکز، بررسی می‌شوند و مشکلات فنی خودرو را پیدا می‌کنند. این مشکلات در نهایت با مدیران ناوگان، فروشندگان یا تکنسین‌ها و سازندگان به اشتراک گذاشته می‌شود. تجاری‌های متصل همچنین می‌توانند به کاهش زمان توقف و خواب به منظور تعمیر خودروها کمک کند.

سهم ۲۰درصدی تجاری‌ها از بازار خودروهای متصل

درحالی‌که قرار است بازار وسایل نقلیه متصل طی سال‌های آینده رشد کند، وسایل نقلیه تجاری متصل همچنان نقش کوچکی را در این بازار و در مقایسه با سواری‌ها ایفا می‌کنند. وسایل نقلیه تجاری متصل تنها ۱۶ تا ۲۰درصد از کل بازار وسایل نقلیه متصل را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که فناوری خودروهای متصل می‌توانند باعث کاهش ۹۷درصدی سرعت غیرمجاز خودروها، کاهش ۷درصدی مصرف سوخت و کاهش ۴۷درصدی تصادفات شوند.

آخرین تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که چطور سازندگان خودروهای تجاری در استفاده و توسعه سیستم‌های اتصال (فراتر از یک تماس اضطراری ساده و سیستم‌های اطلاعات سرگرمی) به کندی عملی می‌کنند.

تجاری‌سازان در سراسر دنیا باید به‌منظور تسریع در توسعه این سیستم، فناوری‌هایی مانند ردیابی ناوگان را در دستور کار خود قرار دهند تا مزایای اتصال را به حداکثر برسانند و همچنین صاحبان ناوگان تجاری را قادر سازند تا کارآیی را در ناوگان خود افزایش دهند.

رشد ۱۳درصدی بازار جهانی کامیون‌های متصل تا ۲۰۳۰

مقررات دولتی برای افزایش ایمنی داخل خودرو و بهبود کنترل‌های ایمنی به‌طور درخور توجهی باعث رشد بازار شده است. رشد بازار به عوامل متعددی ازجمله افزایش نفوذ اینترنت و تاثیر آن بر بازار خودروها، کاربردهای فناوری بلاکچین در صنعت خودرو و نیز مقررات دولتی برای افزایش ایمنی خودروها و بهبود کنترل‌های ایمنی بستگی دارد.

پیش‌بینی می‌شود بازار خودروهای متصل تا سال ۲۰۲۷ با ۲۷.۳۶درصد نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) رشد کند.

مطالعه دیگری نشان می‌دهند ارزش بازار جهانی کامیون‌های متصل در سال ۲۰۲۳ به ۲۷۹۳۰میلیون دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۶۶۰۹۰میلیون دلار برسد و شاهد رشد خالص ۱۲.۹درصدی در دوره پیش‌بینی از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ باشد.

تخمین زده‌ می‌شود آمریکای‌شمالی سهم ۳۵درصدی در رشد بازار جهانی خودروهای متصل داشته باشد.

تردد یک‌میلیون کامیون و اتوبوس متصل دایملر در سراسر جهان

در میان خودروسازان مطرح جهانی، تجاری‌سازان بزرگی خودروهای خود را با قابلیت‌های اتصال طراحی و تولید و به ناوگان سراسر جهان عرضه کرده‌اند. در این میان شرکت دایملر درحال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های متصل را به خود اختصاص داده است.

در این میان، بخش سنگین‌سازی دایملر با بیش از یک‌میلیون کامیون و اتوبوس متصل در سراسر جهان به نقطه عطف مهمی در این زمینه دست یافته است. اتصال خودروها، ناوگان حمل‌ونقل را قادر می‌سازد که ایمنی و بهره‌وری را افزایش دهند و به حمل‌ونقل پایدار نزدیک‌تر شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ