تحویل خودرو به متقاضیان شتاب گرفت

اقتصاد ایران: در روزهای اخیر اخباری از دپوی برخی خودروها در پارکینگ خودروسازان در رسانه‌ها منتشر شد. اصل این موضوع به‌دلیل مشکل در ترخیص برخی خودروها بود که با حل آن، این خودروها با سرعت بالا در حال تحویل به‌مشتریان است

در چند ماه گذشته تغییرات قوانین گمرکی و مشکلات تخصیص ارز بانک‌مرکزی موجب شد تعدادی از خودروهای تولیدی شرکت مدیران‌خودرو با مشکل ترخیص از گمرک مواجه شوند. اما حالا با توجه به‌اقدامات و پیگیری‌های شرکت مدیران‌خودرو، مشکل تخصیص ارز بانک‌مرکزی رفع و ترخیص خودروهای این شرکت از پارکینگ بم به‌حالت عادی بازگشت.

مدیران‌خودرو برای افزایش سرعت ترخیص خودروهایی که موعد تحویل آن‌ها به‌اتمام رسیده، در ابتدا مجوز ترخیص ۱۰ هزار دستگاه خودرو را دریافت کرده و این تعداد خودرو به‌زودی تحویل مشتریان می‌شود. همچنین دیگر خودروهای تولیدی این شرکت نیز از این پس با روال عادی از پارکینگ گمرک ترخیص و تحویل مشتریان خواهد شد.

اما در این میان بازار خودرو همچنان رکود عجیبی را تجربه می‌کند. به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با وجود این‌که در روزهای گذشته قیمت خودرو در بازار افزایش یافت، اما خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد.

اسد کرمی درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: «قیمت خودروها در بازار در دو روز گذشته با توجه به‌افزایش بهای ارز، اندکی افزایش یافته است؛ به‌طوری ‌که قیمت اغلب خودروها بین ۲ تا ۳ میلیون‌تومان رشد داشته است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران بیان کرد: «اما با وجود این افزایش قیمت، بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد و تقریبا خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد.»

وی اظهار کرد: «با توجه به‌روند ادامه‌دار رکود در بازار به‌نظر می‌رسد قیمت خودروها دوباره کاهشی شود؛ زیرا وقتی معامله‌ای صورت نگیرد، فروشندگان مجبور هستند قیمت‌ها را به‌شرایط ‌قبل بازگردانند.»

کرمی همچنین درباره تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده گفت: «اگرچه دقیقا مشخص نیست این آیین‌نامه چگونه اجرایی خواهد شد و امکان اجرایی شدن آن وجود دارد یا خیر، اما تاثیر روانی خود را در بازار گذاشته و مصوب شدن این آیین‌نامه تا حدودی قیمت در بازار خودرو را کنترل کرده است.»

از طرفی کارشناسان معتقدند فروش خودروسازان بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افت کرده است.

طبق آماری که خودروسازان (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) به‌سامانه کدال ارائه کرده‌اند، کل فروش آن‌ها در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۲۸۹ هزار و ۶۱۹ دستگاه بوده است. در مقایسه با چهار ماه ابتدایی پارسال با رقم ۳۳۶ هزار و ۴۵۶ دستگاهی، فروش خودروسازان حدود ۴۷ هزار دستگاه، معادل حدودا ۱۴درصد افت کرده است. به‌هرحال طبق آمار، در بین سه خودروساز اصلی کشور، بزرگ‌ترین آن‌ها، یعنی ایران‌خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال ۱۶۱ هزار و ۵۶۸ دستگاه محصول را به‌تولید رسانده است.

از سایپا نیز خبر می‌رسد که این شرکت به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران، محصول کمتری را نسبت به‌پارسال به‌فروش رسانده است. کل فروش سایپا در چهار ماه ابتدایی امسال ۱۰۳ هزار و ۵۳۳ دستگاه بوده؛ حال آن‌که در مدت مشابه پارسال، این شرکت ۱۱۵ هزار و ۵۴۴ دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین سایپایی‌ها نسبت به‌پارسال با افت حدودا ۱۲ هزار دستگاهی فروش روبه‌رو شده‌اند. اما کل تولید پارس‌خودرو در چهار ماه امسال ۳۳ هزار و ۳۵۳ دستگاه بوده است. بااین ‌حال پارس‌خودرو در بازه زمانی تحت‌بررسی، ۳۱ هزار و ۳۱۸ دستگاه فروش داشته است.

این آمار نشان می‌دهد بیش از ۲ ‌هزار دستگاه از محصولات تولیدی پارس‌خودرو در چهار ماه امسال به‌فروش نرفته است.این شرکت در مقایسه با چهار ماه ابتدایی پارسال نیز خودرو کمتری فروخته است. آمار می‌گوید، فروش پارس‌خودرو در چهار ماه ابتدایی سال گذشته، حدودا ۴۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه بوده که با توجه به‌فروش ۳۱ هزار و ۳۱۸ دستگاهی امسال، مشخص می‌شود این شرکت با افت بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاهی فروش مواجه شده است.

افت قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۹ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۰۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۸ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۵ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۲ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۲۲۵ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۴۲ میلیون‌تومان و دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد تغییرات چشمگیری نبودیم و این گروه از خودروها با ثبات قیمت به‌کار خود پایان دادند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ