تلاش محیط زیست کردستان حفاظت از تالاب بین المللی زریوار است

اقتصاد ایران: سنندج_مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: تالاب بین المللی زریوار مریوان دارای تنوع گیاهی، آبزیان و پرندگان است و تلاش محیط زیست حفظ این سرمایه ملی است.

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال حمیدی ظهر چهارشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی مسؤولان اجرایی تالابی سراسری کشور که در شهرستان مریوان برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه ما حفظ این تالاب بین‌ المللی است که در سطح کشور از وضعیت بسیار پویا و زنده‌ای از لحاظ تنوع گیاهی، آبزیان و پرندگان برخوردار است و تمام هم و غم محیط زیست حفاظت از این سرمایه ملی و نگین غرب کشور است.

وی به ارائه جزئیاتی از طرح‌های پژوهشی، عمرانی و حفاظتی پرداخت که قرار است با استفاده از اعتبارات ۳۰ میلیارد تومانی به بهبود وضعیت تالاب و رسیدن زریوار به شرایط آرمانی کمک کند.

حمیدی با اشاره به برنامه‌هایی بر اساس مطالعات جامعی که پیش از سال ۱۳۹۴ طرح‌ریزی شده بود، اظهار کرد: بر اساس مطالعات جامع و با در نظر گرفتن ذینفعان مختلف و هماهنگی با سایر ارگان‌ها مانند آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، سازمان گردشگری، آبفا و حتی منابع طبیعی برنامه‌هایی طرح ریزی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان برنامه‌های مورد نظر در خصوص اعتبارات موجود در راستای ساماندهی مباحث گردشگری، مدیریت منابع و پایش کمی و کیفی تالاب، مدیریت آلاینده‌های ورودی به تالاب و بحث‌های آموزشی از جمله آموزش‌های مردمی در راستای حفاظت و صیانت از این تالاب خواهد بود.

بهبود وضعیت کنونی تالاب

اقبال حمیدی با یادآوری بارش‌های خوب سال گذشته، تالاب را از لحاظ پویایی در شرایط خوبی توصیف کرد و افزود: این تالاب نسبت به تالاب‌های سطح کشور از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

وی افزود: باوجود چالش‌ها و تنش‌های موجود، در زمینه کنترل دست درازی‌ها به تالاب، اجرای برنامه‌های جامعی را از نظر حریم‌گذاری و بحث احیای حریم بستر و تقریباً حد بستر آب منطقه‌ای آغاز کرده‌ایم.

حمیدی گفت: بخشی از اعتبارات مصوب ریاست جمهوری را به اطفای حریق، خرید تجهیزات و کنترل پایش کمی و کیفی تالاب همچنین مطالعاتی در حوزه ایمونولوژی و اکولوژی تالاب و بحث مطالعات کمی و کیفی آب اختصاص داده‌ایم.

وی آب شرب شهر مریوان را از مشکلات دیگر دانست و بیان کرد: با اختصاص اعتباراتی به تصفیه خانه و استفاده از سد گاران برای شرب مریوان اقدام شده است و دیگر از کاسه آبی برداشتی در این خصوص نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان عنوان کرد: طرح‌های خوبی که اداره منابع طبیعی در آبخیزداری حوزه تالاب و حوزه حیات وحش انجام داده همگی در افزایش حد وسط آب تالاب و کنترل ثبات و کنترل فرسایش، تأثیر بسزایی در اطراف تالاب به سمت کاسه آبی دارد.

وی با ذکر شرایط تالاب که نه رودخانه‌ای به آن منتهی و نه آبی به آن تزریق می‌شد، تاکید کرد: غالباً آب آن از طریق نزولات آسمانی، بارش‌های فصلی و چشمه‌های کف جوش تالاب تأمین می‌شد و قاعدتاً با افتتاح این پروژه‌های کشاورزی در پایین دست و محدود کردن دسترسی به چاه‌ها، آینده بسیار خوبی در انتظار تالاب خواهد بود.

آموزش به اهالی روستاهای اطراف زریوار در کاهش آتش سوزی نیزارها مؤثر است

حمیدی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵۰ تا ۲۶۰ هکتار از نیزارهای تالاب در آتش سوختند، تاکید کرد: درباره حریق در نیزارها با ارائه آموزش‌های لازم و همکاری مردم، تبعات مثبت ناشی از انتقال آب از سد گاران. سال ۱۴۰۲ شاهد آتش سوزی گسترده‌ای در نیزارها نبودیم و این به دلیل ارائه آموزش‌ها و کنترل‌های لازم و همکاری مردمان روستاهای اطراف و تشکل‌های مردم نهاد به تالاب زریوار است.

وی اعلام کرد: این تالاب بیست و پنجمین تالاب تحت کنوانسیون جهانی است و این نشان می‌دهد که ما با مردم به نقطه مشترکی رسیدیم که حریق در زریوار به حداقل برسد و این نویدبخش حرکت همسو و مشترک مردم با محیط زیست است.

این کارگاه روزهای ۱۶ و ۱۷ مرداد در تالاب بین المللی زریوار با هدف تهیه نقشه راه فعال سازی مراکز بازدید کنندگان تالابی کشور برگزار با حضور ژاله امینی مسول دبیرخانه ملی مدیریت تالاب‌های کشور برگزار شد.

تالاب زریبار (زریوار) ازخاص ترین دریاچه‌های آب شیرین جهان در غرب کشور و از قطب‌های مهم و زیبای گردشگری به شمار می‌آید.

این دریاچه در فاصله ۳ کیلومتری غرب مریوان آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که در دور نخست سفر رئیس جمهور به کردستان ۳۰۰ میلیارد ریال به منظور طرح‌های پژوهشی، عمرانی و حفاظتی به این تالاب اختصاص داده شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ