۸۲ درصد از بازار دارو سهم تولید داخل است

اقتصاد ایران: سیدحیدر محمدی در نشست خبری به ارائه گزارشی از حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و غذا پرداخت و گفت: در حال حاضر وضعیت بازار دارویی کشور پایدار و ۸۲ درصد از بازار ریالی دارو در کشور سهم تولید داخل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این در حالیست که در چند ماه اخیر مقداری تأمین نقدینگی دارو ناپایدار شده است. رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ارزش بازار دارویی در سال ۱۴۰۲ در کشور ۱۸۰ همت و تجهیزات پزشکی ۶۵ همت بوده است، عنوان کرد: بر ای امسال ۱۲۶ همت برای دارویار درخواست بودجه داشتیم که ۷۵ همت آن مصوب شد. در حال حاضر و با گذشت حدود ۵ ماه از سال فقط ۱۵ همت این مبلغ به سازمان غذا و دارو تحویل شده است.

۸۲ درصد از بازار ریالی دارو سهم تولید داخل است

محمدی با بیان اینکه ۸۲ درصد از بازار ریالی دارو در کشور سهم تولید داخل است به پروانه‌های IRC دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد گفت: اکنون حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ قلم دارو و ۵۰۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی داریم که ۴۰ درصد ارزش بازار تجهیزات پزشکی کشور مربوط به تولید داخل است همچنین به لحاظ ریالی در بازار دارویی ۱۸ درصد سهم واردات است.

محمدی درباره تسویه بدهی مراکز درمانی و وضعیت پرداخت‌های بیمه‌ای، گفت: وضعیت پرداخت بیمه‌ها با اجرای طرح دارویار نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. همچنین در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تهاتر انجام داده‌ایم. محمدی با اشاره به انتشار آمارنامه دارویی ۱۴۰۲، افزود: آمارنامه دارویی غیر آنلاین سال ۱۴۰۲ نیز طی چند روز آینده منتشر می‌شود.

16 میلیون دلار بازار صادرات ایران در شیرخشک

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ارزبری شیرخشک سالانه ۱۱۰ میلیون دلار است، عنوان کرد: ۱۶ میلیون دلار بازار صادرات ایران در حوزه شیر خشک است که از این میزان ۸۲ درصد شیرخشک‌ها (رگولار) تولید داخل و ۱۸ درصد وارداتی است که عمدتاً متابولیک هستند. ناگفته نماند چهار قلم کمبود شیرخشک در کشور داریم که عمدتاً برندهای خاص و در برخی از مناطق بوده و سراسری نیست.


وی گفت: از سازمان بودجه برنامه و بودجه می‌خواهیم با توجه به اهمیت تأمین بموقع دارو، تجهیزات و شیرخشک، نگاه ویژه‌ای به تخصیص‌های بموقع به این حوزه داشته باشند. رئیس سازمان غذا و دارو در پایان بیان کرد: حوزه سلامت، استراتژیک‌ترین حوزه حکمرانی و وزارت بهداشت است و مهم است که اصحاب رسانه بویژه حوزه سلامت، صاحب تخصص و آگاهی لازم برای مرجعیت اخبار باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ