روایت یک تهیه‌کننده از ساخت فیلم و سریال درباره «خبرنگار»

اقتصاد ایران: سعید مرادی اعتقاد دارد بایستی در قالب یک فیلم یا سریال جذاب، مشکلات و سختی‌های کارِ خبرنگاران را نشان دهیم. حتماً خودم به دنبال ساخت پرتره خبرنگاران شهیدمان هستم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گاهی در شغل خبرنگاری صحنه‌ها و اتفاقات درخشانی می‌افتد که هرکدام می‌تواند سوژه ساخت یک فیلم یا سریال باشد، اما اگر بخواهیم به فیلم و سریال‌هایی که در مورد خبرنگاران ساخته شده یا خبرنگاران در آن نقشی داشته‌اند، اولین و ماندگارترین فیلمی که به آن می‌رسیم «همشهری کین» باشد.

فیلمی درخشان از اورسن ولز که تلاش دبیران و خبرنگاران برای تعقیب یک سوژه خاص را به‌خوبی نشان داده است. در بین فیلم‌های خارجی نمونه‌های موفق از این دست بسیار است، اما متأسفانه این موضوع در بین فیلم‌های داخلی چندان خریدار نداشته و کارگردان‌های سعی کرده‌اند در این مورد کمی دست به عصاتر حرکت کنند. با این حال، باز هم هستند سریال‌هایی که با این‌که داستان حول محور خبرنگاران نمی‌چرخد، اما به هرحال در آن نقشی نه چندان پررنگ داشته‌اند.

مثلاً «بدون شرح» سال 1381 از شبکه سه پخش شد و به صورت اختصاصی به زندگی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آن هم قالب طنز پرداخته بود که اتفاقا مخاطبان زیادی داشت و تکیه‌کلام‌هایش تا مدت‌ها سر زبان مردم بود.

شاید بتوان گفت روشن‌ترین و واضح‌ترین تصویری که عموم مردم از شهید بابایی دارند، مربوط به سریال «شوق پرواز» است. این سریال یکی از آن مجموعه‌هایی بود که حضور خبرنگاران نقش مهم و اساسی در روند فیلم داشت. ستاره اسکندری نقش «لیلی» را در این فیلم بازی می‌کرد‌.

مریلا زارعی در پلیس جوان نقش یک خبرنگار اجتماعی را بازی می‌کرد. این خبرنگار به پلیس جوان کمک‌های فراوانی برای کشف حقایق پنهان به او کرد و می‌شود گفت نقش بسزایی در حل مسائل پلیسی داشت.

فیلم‌های سینمایی هم گاهی سری به این شغل زده‌اند و سعی کرده‌اند اتفاقات حول محور خبرنگاران بیفتد. در فیلم «میم مثل مادر» سحر دولتشاهی در نقش خبرنگاری بود که به‌واسطه شغلش دوست داشت و تمام تلاشش را می‌کرد تا مشکلات دوستش سپیده را حل کند و راه نجاتی برای او و پسرش که با چالش‌های جسمی و روحی فراوانی رو‌به‌رو بودند بیابد.

در «اخراجی‌ها2» لیلا بلوکات نقش خبرنگار را بازی می‌کرد و در نارنجی‌پوش شخصیت اصلی داستان به خاطر شغلش و روحیات خبرنگاری‌ای که داشت اتفاقات داستان را رقم می‌زد. کمال تبریزی هم سال 95 سراغ این شغل در فیلم سینمایی «امکان مینا» رفت.

در سریال‌های «شهرزاد» و «قلب یخی» شبکه نمایش‌خانگی هم سراغ نقش خبرنگاران رفتند. در سریال «حوالی پاییز» شبکه سه هم لیلا اوتادی نقش خبرنگار را بازی می‌کرد. خبرنگاری که تمام اتفاقات سریال «گاندو» بر محور او می‌چرخد جیسون رضاییان است که پیام دهکردی نقشش را بازی می‌کند.

با توجه به این تاریخچه در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش‌خانگی؛ سعید مرادی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که او را به تهیه‌کنندگی یک پرتره تاریخی به نام «بانوی سردار» که پرویز شیخ‌طادی آن را کارگردانی کرد، به یاد می‌آوریم و بسیاری از تله فیلم‌های تلویزیونی، سریال کمدیِ «چرخ‌گردون» که قرار است فصل دیگری هم داشته باشد.

او همچنین مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و سریال ایران است و در عرصه رسانه هم مدیریت سایت تحلیلی فرهنگی و هنری به نام ایران‌فیلم‌پرس را برعهده دارد. به این جهت با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم.

مرادی در ابتدای این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد که بتواند پرتره‌ای درباره شهدای خبرنگار خصوصاً شهید غلامرضا رهبر و بسیاری از خبرنگارانی که در میدان‌های جهاد حق علیه باطل همچون شهدای مدافع حرم برای ثبت و ضبط دوران حمله داعش به محور مقاومت خصوصاً سوریه و عراق حضور داشتند. بسیاری از خبرنگارانی که این روزها در نبرد با اسرائیل در محور غزه به شهادت رسیدند را در قالب فیلم و سریال ارائه کند.

وی افزود: فیلم و سریال بهترین زبان روایی است که می‌تواند از ابعاد مختلف سختی‌ها، مشکلات و اتفاقات خبرنگاری و اهمیت و نقش رسانه را در معرض نگاه مخاطب قرار دهد. به همین خاطر دنبال ساخت فیلم و سریالی در این زمینه هستم که بتواند یک نگاه همه‌جانبه را درباره خبرنگاران ارائه کند.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: هر سال هفدهم مردادماه روز بزرگداشت جایگاه خبرنگاران است. خبرنگاری یک تکلیف است که خبرنگار به هنگام پذیرفتن این حرفه بر دوش او قرار دارد. این مسیر، مسیر مهمی است و رسانه را باید امروز بیش از همیشه مورد توجه قرار داد.

او به شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی که خبرنگاران باید از آن برخوردار باشند، گفت: مهمترین ویژگی یک خبرنگار باید شجاعت و صراحت کلام در برابر ناکارآمدی‌ها، سیاست‌ها و روش‌های غلط مدیریت در جامعه است. ویژگی که خبرنگار را از دیگر مشاغل متمایز می‌کند موضع‌گیری به موقع و اشراف مناسب به مسائل است و آگاهانه‌تر از آحاد جامعه قدم برمی‌دارد.

مرادی با اشاره به خبرنگارانی که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت دارند، تأکید کرد: خبرنگاری در حوزه فرهنگ و هنر از چندین لحاظ اهمیت دارد و بایستی خبرنگارانِ در این عرصه، فرایِ اطلاع‌رسانی و پیگیری مطالبات و انتقادهای سازنده در جهت بالا بردن کیفیت و توسعه گام‌های بلند رسانه‌ای برای شاخه‌های فرهنگ و هنر قدم برداشته شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ