حرف‌هایی که پشت قاب خبر می ماند/ رنج‎نامه همیشگی خبرنگاران

اقتصاد ایران: ساری- دردها و رنج‌هایشان را پشت قاب دوربین و یا صفحات کاغذ باقی می‌گذارند تا بتوانند روایتگری درست و منصفانه برای انعکاس دردها و آلام مردم باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۳۶۴ روز نه بلکه همه ۳۶۵ روز سال را برای مردم و مسائل فراروی آنان می نگارند و می‌نویسند و حتی در روزی که به نام خبرنگار هم مزین شده تلاش می‌کنند تا روایان صادقی از اخبار و رویدادها باشند، آنان همیشه در اضطراب خبر هستند.

خبرنگار و روزنامه نگاری نیز همانند دیگر مشاغل این کره زمین مملو از مشکلات و چالش‌هایی است که برای لمس آن کافی است چندصباحی در این وادی باشید تا تیغ مشکلات را بر پیکره و وجودتان احساس کنید.

افراد بی نام و نشانی که در سرما و گرمای روزگار روایتگر اخبار تلخ و شیرینی هستند که سطر سطر آن با زندگی مردم و خودشان گره خورده و عجین شده است. اکنون در روز خبرنگار پای درد و دل و صحبت‌های کسانی می‌نشینیم که از مشقت‌ها و مسائل فراروی این حرفه سخن می‌گویند.

مشکلات خبرنگاران مورد توجه قرار نمی‌گیرد

محمدباقر محسنی دبیر سرویس سیاسی روزنامه خبر شمال در مازندران که در آستانه روز خبرنگار نیز ماسک بر چهره دارد، با تبریک روز خبرنگار می‌گوید: نکته‌ای که درباره قشر خبرنگار مهم است آنکه این افراد، مسائل و مشکلات همه اقشار مردم و دستگاه‌ها را مطرح می‌کنند اما مشکلات آنان یا مطرح و یا به آن توجه نمی‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال در رسانه‌های مکتوب، گرانی کاغذ، افزایش هزینه‌های چاپ، کاهش درآمدهای ناشی از آگهی و رپرتاژ مطرح است و این مسائل اقتصاد رسانه را دچار مشکل کرده و مدیران نیز هرسال وعده می‌دهند که مسائل درست می‌شود اما این گونه نمی‌شود.

عمران حامی دیگر فعال رسانه‌ای مازندران که سابقه ۲۵ ساله فعالیت در حوزه رسانه را دارد نیز همانند دیگر هم صنفی‌هایش از مشکلات فراروی سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: یکی از دغدغه‌های رسانه‌ها قبل از معیشت، ساماندهی و آموزش و جایگاه‌های اصلی خبرنگاران است.

حرف‌هایی که پشت قاب خبر می ماند/ رنج‎نامه همیشگی خبرنگاران

وی از مسئولان خواست تا قبل از دغدغه معیشتی، به آموزش خبرنگاران که از ارکان اصلی مطالبه گری هستند، توجه ویژه داشته باشند و از سوی دیگر فقط وزارت ارشاد متولی رسانه‌ها نیست بلکه باید همه دستگاه‌های اجرایی در این حوزه دغدغه داشته باشند.

حسین احمدی که بیش از ۳۶ سال در حرفه خبرنگاری اشتغال دارد، می‌گوید: مهمترین مساله که طی سالیان سال به آن توجهی نشده است، ساماندهی فعالان حوزه رسانه‌های گروهی است.

مهمترین مساله که طی سالیان سال به آن توجهی نشده است، ساماندهی فعالان حوزه رسانه‌های گروهی است

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: افراد زیادی فقط در حد نام و اسم به عنوان فعال رسانه‌ای اشتغال دارند و انتظار داریم پس از سال‌ها یک بار برای همیشه مساله ساماندهی خبرنگاران توسط متولیان امر مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید خبرنگاران واقعی از خبرنگاران غیرواقعی متمایز و تفکیک شوند و از سوی دیگر بیمه خبرنگاران که سال‌های سال لاینحل باقی مانده نیز مورد توجه قرار گیرد.

یاسر معافی دیگر خبرنگار مازندران با اظهار اینکه کار خبرنگاری با عشق توأم و عجین شده است، افزود: تا زمانی که عشق نباشد فردی نمی‌تواند در این حرفه کار کند.

وی با بیان اینکه در مسیر خبرنگاری سختی‌ها و مشقت‌های زیادی وجود دارد، گفت: تلاش و کوشش خبرنگار سبب توفیق می‌شود و می‌طلبد که متولیان حوزه فرهنگ نگاه ویژه ای به حوزه رسانه داشته باشند تا شاهد رقم خوردن اتفاقات خوشایندی باشیم.

در استان مازندران بیش از ۸۰۰ فعال رسانه‌ای وجود دارد که در رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی مشغول به فعالیت هستند و این استان از نظر مجوز رسانه‌ای بعد از تهران رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

چالش‌های حوزه خبرنگاری برای مردان و زنان یکی است و فرقی ندارد در کدام حوزه و یا رسانه فعالیت داشته باشد. بهناز مقدس بانوی خبرنگار مازندرانی با اظهار اینکه صداقت و شجاعت درس همیشگی ما در حوزه رسانه خواهد بود، افزود: امیدواریم که همه همکاران این مسائل را سرلوحه خود قرار دهند.

آیت الله محمد باقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در آئین تجلیل از خبرنگاران با تسلیت ایام اسارت آل الله و در پیش بودن اربعین حسینی، شهادت اسماعیل همیشه را تسلیت گفت و از زحمات جامعه خبرنگاری تقدیر کرد.

حرف‌هایی که پشت قاب خبر می ماند/ رنج‎نامه همیشگی خبرنگاران

وی با گرامیداشت خبرنگار شهید صارمی و خبرنگارانی که در جنگ ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی با مردم غزه اطهار کرد: خبرنگاران زیادی در این عرصه شهید شدند.

وی ادامه داد: بهترین جامعه هدف و مخاطبانی که می‌توان با آنان نشست، خبرنگاران هستند زیرا آگاه‌ترین قشر به نظام مسائل جامعه، مشکلات، کاستی‌ها و ترک فعل‌ها و خدمات مسؤولان هستند.

۵ توصیه مهم به اصحاب رسانه

آیت الله لائینی سواد خبرنگاری، حقوق خبرنگاران، اخلاق خبرنگاری و جهاد و صبر و مقاومت را مسأله مهم برشمرد و گفت: ورود هوش مصنوعی یک فرصت و تهدید محسوب می‌شود و باید از این ابزار به درستی بهره گیری شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران روایتگری اول را مسأله مهم برشمرد و گفت: نظام مسائل حوزه خبرنگاری باید نوشته شود و اولویت بندی در این راستا صورت گیرد.

آیت الله لایینی با عنوان اینکه جامعه خبرنگاران حق و حقوق خود را دارند، گفت: اخلاق و رعایت آن در همه جا از حمله خبرنگاری مهم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خبرنگاران اسرار را حافظ کنند، رعایت بی طرفی و حفظ حریم خصوصی را واجب دانست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ