چگونه یک رژیم غذایی سالم به سلامت مغز کمک می کند؟

اقتصاد ایران: مطالعات جدید در زمینه نقش تغذیه بر سلامت جسم و حافظه تایید می کنند که انتخاب یک برنامه غذاییِ سالم بر بهبود سلامت مغز تاثیر چشمگیر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رژیم غذایی سرشار از قند و غذاهای فرآوری شده می تواند عملکرد مغز را ضعیف کرده و بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد. مغز شما به غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و گوشت بدون چربی نیاز دارد تا عملکرد مطلوب خود را حفظ کند.

مغز و روده از طریق مسیری به نام محور روده-مغز ارتباطات قابل توجهی دارند. عصب واگ، مغز و معده شما را به هم متصل می کند و به آنها اجازه می دهد مستقیماً با هم ارتباط برقرار کنند. به دلیل این ارتباط گاهی اوقات به دستگاه گوارش شما لقب «مغز دوم» داده می شود. این پیوند در زندگی روزمره ما دیده می شود.

علاوه بر این، میکروبیوم که پر است از ارگانیسم های میکروسکوپی که در روده ما زندگی می کنند می تواند به طور قابل توجهی بر خلق و خو و سلامت روان ما تأثیر بگذارد. این موجودات زمانی رشد می کنند که شما رژیم غذایی غنی از فیبر را از غذاهای کامل مصرف کنید.

از رابطه بین رژیم غذایی و عملکرد مغز خود استفاده کنید و این «غذاهای مفید برای مغز» را بخورید تا هوشیاری ذهنی و خلق و خوی خود را افزایش دهید.

* توت ها: توت ها سرشار از فلاوانول هستند که با بهبود عملکرد شناختی مرتبط هستند. فلاوانول ها به بهبود جریان خون در مغز کمک می کنند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در توت به محافظت از سلول های مغز در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می کند. تحقیقات ارتباط بین مصرف منظم انواع توت ها و کاهش خطر ابتلا به برخی اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل را نشان داده است.

* ماهی: اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در تقویت سلامت مغز دارند. آنها التهاب را کاهش می دهند و ارتباط بین سلول های مغز را بهبود می بخشند. امگا ۳ همچنین به رشد و ترمیم بافت مغز کمک می کند که عملکرد شناختی را افزایش می دهد. این چربی های سالم را می توان در غذاهای دریایی یافت.

* سبزی های برگ دار: سبزی های برگ دار به دلیل داشتن مواد مغذی بالا جزء اصلی هر رژیم غذایی سالم هستند. اسفناج، کلم پیچ و گل کلم سرشار از ویتامین های A و C هستند و فیبر و فولات بالایی دارند. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم سبزیجات برگدار ممکن است منجر به کاهش سرعت زوال شناختی و بهبود حافظه با افزایش سن شود. سعی کنید این مواد مغذی را به پاستا، سوپ‌ها و اسموتی‌ها اضافه کنید تا از مزایای تغذیه‌ای اضافی بهره ببرید.

* آجیل: آجیل هایی مانند گردو، پسته و بادام برای سلامت کلی مغز شما مفید هستند. بادام به بهبود حافظه کمک می کند. پسته می تواند به التهاب کمک کند و ممکن است به عملکرد شناختی مغز کمک کند. گردو سرشار از آنتی اکسیدان ها و DHA است، یک اسید چرب که ممکن است توانایی یادگیری را بهبود بخشد.

همچنین در ادامه به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» به چند نکته مهم در زمینه حفاظت بیشتر از مغز خواهیم پرداخت:

مراقبت از سلامت مغز به معنای مراقبت از روده نیز هست. همانطور که عنوان شد، یک میکروبیوم سالم و متعادل با کاهش خطر ابتلا به اختلالات مختلف سلامت روان و بهبود حافظه و شناخت مرتبط است. با خوردن این غذاها از سلامت روده خود مراقبت کنید:

- غذاهای پروبیوتیک: غذاهای پروبیوتیک به تولید یک میکروبیوم سالم کمک می کنند که مسئول تولید مواد شیمیایی مانند سروتونین و دوپامین است. این ترکیبات به تنظیم خلق و خو و حمایت از سلامت مغز کمک می کند. غذاهای پروبیوتیک شامل ماست، دوغ، سبزیجات تخمیری مانند کلم ترش و برخی پنیرها هستند. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم غذاهای پروبیوتیک با کاهش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است و حافظه و توانایی های یادگیری را افزایش می دهد.

- غذاهای پری بیوتیک: غذاهای پری بیوتیک مانند سیر، پیاز و موز به تغذیه باکتری های مفید روده کمک می کنند و به نوبه خود از سلامت مغز حمایت می کنند. این غذاها به تولید ترکیباتی مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه کمک می کنند که نقش مهمی در کاهش التهاب برای حمایت از عملکرد مغز دارند. برای حفظ روده سالم و محافظت از مغز خود، با خوردن فیبر فراوان از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات مانند لوبیا یا نخود، میکروبیوم خود را تامین کنید. بزرگسالان باید ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز مصرف کنند.

به گزارش مرکز سلامت در آمریکا، مغز حدود ۲۰ درصد خون بدن را استفاده می‌کند. خون، اکسیژن و مواد مغذی را به اندام‌ها و ارگان‌های مختلف می‌رساند. این بدان معناست که فشار خون بالای کنترل‌نشده با کاهش یا مسدود کردن جریان خون و محدود کردن انرژی‌رسانی به مغز آسیب می‌رساند.

اگر فشار خونتان بالا است حتما با متخصص مراقبت‌های‌ بهداشتی مشورت کنید تا با راه هایی مانند پیروی از رژیم غذایی سالم و کم‌نمک، ورزش منظم، عدم مصرف الکل و مدیریت استرس بتوانید آن را کنترل کنید.

همچنین استراحت و خواب مفید برای سلامت مغز حیاتی است. دکتر «سولانا میسرا»، پزشک مراقبت‌های اولیه در کالیفرنیا، می‌گوید: خواب مغز را تغذیه می‌کند و فرصتی برای پردازش و ذخیره خاطرات است. وقتی نمی‌خوابید سلامتتان به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آن دسته از بیمارانم که شب‌کارند تا حدی در رنج و عذاب‌ هستند و از آنجایی که برخلاف ساعت زیستی بدنشان کار می‌کنند به مه مغزی دچار می‌شوند.

متخصصان بر خواب با کیفیت ۷ تا ۹ ساعت تاکید می‌کنند و می‌گویند که برنامه منظمی برای خواب داشته باشید، همچنین مطمئن شوید که محل خوابتان راحت و برای خواب مفید مناسب است.

متخصصان همواره بر داشتن روابط اجتماعی سالم و دوری از انزوا تاکید می‌کنند. نتیجه پژوهشی وسیع در سال ۲۰۲۳ با بیش از ۱۲ هزار شرکت‌کننده نشان داد که تنهایی و انزوا خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

آنها توصیه می‌کنند روابط خانوادگی باکیفیت، روابط دوستانه و تعامل منظم با افرادی را در اولویت قرار دهیم که کمک می‌کنند احساس کنیم جزئی از یک کل بزرگتریم. این امر در تقویت سلامت مغز و سلامت کلی جسم در تمام سنین نقش مهمی دارد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ