پیروزی در دفاع مقدس بر مبنای حکمرانی حکیمانه شکل گرفت

اقتصاد ایران: مشهد- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه برای داشتن حکمرانی مناسب، باید عقلانیت مد نظر باشد، گفت: در دوران دفاع مقدس با الگوهای حکمرانی حکیمانه توانستیم پیروز شویم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسؤولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش‌ها و فرصت‌ها؛ رویکردها و راهبردها) که در هتل امامت برگزار شد، با تأکید بر اهمیت انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یک پدیده منحصر به فرد و کاملاً مردمی بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این انقلاب نه از طریق نظامی‌گری، کودتا، حزب یا گروه خاصی، بلکه با مشارکت گسترده مردم و رهبری حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت.

وی بیان کرد: با وجودی اینکه در این انقلاب امام خمینی (ره) نقش کلیدی داشت، اما موفقیت انقلاب بدون حضور و همراهی مردم ممکن نبود. این مدل از انقلاب، به طور عمده بر اساس اتحاد امت و امامتی شکل گرفت.

خسروپناه گفت: حکمرانی هشت ویژگی اصلی دارد؛ مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ‌گویی، مسؤولیت پذیری، عدالت، وفاق عمومی و اثربخشی. این ویژگی‌ها به ظاهر بسیار مطلوب هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر تأثیرگذاری آمریکا در تدوین استانداردهای جهانی، افزود: استانداردهای جهانی بهداشت و مقررات مخابراتی نیز عمدتاً توسط آمریکا تدوین می‌شوند. حتی سند ۲۰۳۰ که در ایران نوشته شد، بر اساس دکترین‌هایی است که از سوی یونسکو و آمریکا ارائه شده است.

وی، ابراز کرد: مثلاً، پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کووید -۱۹ که از سوی سازمان‌های بهداشتی آمریکا تدوین شد، به سراسر دنیا ابلاغ شده است.

خسروپناه با اشاره به اهمیت عقلانیت در حکمرانی، گفت: برای داشتن حکمرانی مناسب، باید چهار جنبه عقلانیت یعنی عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد را جمع کنیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم به حکمرانی مطلوب و مؤثر دست یابیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت حکمت در فرآیندهای حکمرانی، بیان کرد: خداوند حکمت را به کسانی عطا می‌کند که صاحب عقل و بصیرت باشند. حکمت نتیجه‌ای جز خیر کثیر ندارد و خدا آن را به کسانی می‌دهد که دارای عقل نظری، عملی، معاش و معاد باشند.

وی بیان کرد: دکترین حکمرانی ما باید بر پایه بنیان‌های فلسفی و اصول ایدئولوژیک باشد. اگر این اصول را بپذیریم، بسیاری از سیاست‌های ما در حکمرانی متفاوت خواهد بود.

خسروپناه افزود: در دوران دفاع مقدس نیز ما با الگوهای حکمرانی حکیمانه توانستیم پیروز شویم. شهید عباس بابایی نمونه‌ای از این الگوهاست که با سادگی و تدبیر خود در میدان جنگ به موفقیت دست یافت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی در حکمرانی، عنوان کرد: هوشمندسازی سامانه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل حکمرانی در کشور ماست. وقتی سامانه‌ها هوشمند نباشند، فساد شکل می‌گیرد. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش فساد و افزایش کارآمدی در حوزه‌های مختلف کمک کند.

وی به ضرورت اولویت‌بندی مسائل کلیدی در حکمرانی علم و فرهنگ اشاره کرد و گفت: اولین گام در سیاست‌گذاری، کشف مسئله است. ما باید به مسائل کلیدی و اصلی حکمرانی علم و فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم و برای حل آنها الگوهای مناسبی ارائه دهیم. هوشمندسازی حکمرانی و استفاده از هوش مصنوعی از جمله اولویت‌های اساسی ما در این زمینه است.

خسروپناه همچنین از تصویب سند هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و افزود: این سند با مشارکت بیست دستگاه و با استدلال‌های منطقی تدوین شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این سند شامل اصول و مبانی ارزشی، چشم‌انداز، اهداف و شاخص‌های ارزیابی است و وضعیت موجود و مطلوب هوش مصنوعی را مشخص کرده است. این سند اکنون در سایت شورا قابل مشاهده است و سازمان هوش مصنوعی نیز تشکیل شده است.

وی با اشاره به عدالت و حکمرانی سالم گفت: ما باید بر اساس فرهنگ بومی خودمان حکمرانی کنیم و از پروتکل‌ها و استانداردهای بومی استفاده کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ