دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری در وضعیت مطلوبی قرار دارند

اقتصاد ایران: ارومیه - مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با وجود افزایش بی سابقه دما و افزایش دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن از نظر حجم و پهنه آبی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

سعید شهند در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با وجود افزایش بی سابقه دما و افزایش تبخیر در پارک ملی دریاچه ارومیه، این دریاچه و تالاب‌های اقماری آن از نظر حجم و پهنه آبی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته این شاخص‌ها به طور چشم گیری افزایش داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه عنوان کرد: ذخایر سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه از وضعیت مطلوبی برخوردار است و بر اساس نتایج حاصل از طرح مطالعاتی پژوهشی که توسط پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه در تابستان سال ۱۴۰۲ انجام گرفته است، حداقل ۳۳۰ تن سیست آرتمیا به صورت کاملاً طبیعی در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد که همزمان با مناسب شدن شرایط زیستی دریاچه، تفریخ سیست‌ها انجام شده و چرخه زندگی آنها به صورت کاملاً طبیعی صورت می‌گیرد.

۴۸ طرح محیط زیست در آذربایجان غربی در دست اجراست

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: وضعیت مطلوب حجم و پهنه آبی دریاچه ارومیه در تابستان امسال، که در مقایسه با ۵ سال گذشته با بهبود قابل توجهی همراه بوده است، موجب شده تا پرندگان مهاجر مانند فلامینگوها این دریاچه را برای تابستان گذرانی انتخاب کرده و به تالاب‌های اقماری پارک ملی مهاجرت نکنند.

وی ادامه داد: این پرندگان طی سال‌های اخیر به دلیل وضعیت دریاچه ارومیه در فصل تابستان تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مانند تالاب درگه سنگی، سولدوز و کانی برازان را برای تابستان گذرانی انتخاب می‌کردند.

شهند با اشاره به اینکه این تالاب‌ها نیز در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند، اظهار کرد: حجم و پهنه آبی این تالاب‌ها نسبت به زمان مشابه در تابستان سال گذشته با افزایش چشمگیری روبرو بوده و وضعیت این زیستگاه‌ها برای حضور پرندگان، بسیار مطلوب است که این اتفاق در نوع خود کم نظیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص طرح‌های عمرانی در دست اجرای این اداره کل گفت: در حال حاضر ۴۸ طرح و پروژه محیط زیستی در سراسر استان با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

شهند با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی و استانی انجام می‌گیرد، گفت: اقدامات متعدد نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه مدیریت حیات وحش برای دو گونه در معرض خطر انقراض پرنده نادر میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان شهرستان بوکان و گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه در حال اجراست تا با احیا و نجات جمعیت این گونه‌ها، از خطر انقراض آنها جلوگیری شود.

تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی در آذربایجان غربی به ادوات اطفای حریق

وی افزود: در حوزه مدیریت زیستگاه‌های حیات وحش استان نیز اقدامات مختلفی جهت افزایش ضریب امنیت زیستی حیات وحش انجام گرفته است که شامل نصب دوربین‌های مداربسته و حرارتی، پایش انلاین و احداث و بهسازی آبشخور و آب انبارها در مناطق تحت مدیریت است تا حیات وحش، دسترسی بدون مشکل و حداکثری به منابع آبی داشته باشند.

شهند با اشاره به تجهیز کلیه پاسگاه‌های محیط بانی استان به ادوات اطفای حریق اظهار کرد: با توجه به افزایش دمای هوا در فصل تابستان و احتمال وقوع آتش سوزی در مناطق، این ادوات در اختیار محیط بانان قرار گرفته است تا نسبت به مهار آتش سوزی‌ها و مدیریت بحران اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در حوزه نظارت، کنترل و پایش آلودگی‌های محیط زیستی نیز اقدامات مختلفی در حال انجام است که خرید و فعالسازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و راهبری آنها از جمله مهمترین این اقدامات است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ