گزارش سازمان ملل: آنروا در طوفان الاقصی نقشی نداشته است

اقتصاد ایران: سازمان ملل متحد با رد اتهامات دروغین تل آویو علیه برخی از کارکنان آژانس امدادرسانی به آواراگان فلسطینی، (آنروا) اعلام کرد این سازمان برخلاف ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی در جریان عملیات طوفان الاقصی نقشی نداشته است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از ادعاهای اسرائیل در جریان حملات طوفان الاقصی برای مظلوم‌نمایی در برابر افکار عمومی جهان، طرح اتهام همدستی آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) با گروه های مقاومت بود. اسرائیل در طول این مدت بارها اعلام کرده که نیروهای آنروا در جریان هفتم اکتبر به حماس کمک کرده‌اند و یا از ساختمان‌های این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل، برای حمله رژیم صهیونیستی استفاده شده است.

سازمان ملل در واکنش به ادعاهای اسرائیل اقدام به گشودن پرونده علیه آنروا کرد و دفتر خدمات نظارت داخلی، که یک نهاد مستقل از دبیرخانه سازمان ملل به حساب می آید را مسئول تحقیق علیه این آژانس کرد. صبح امروز دفتر مذکور در بیانیه کوتاهی اعلام کرد از 19 کارمند آنروا که اسرائیل ادعا کرده بود در جریان حمله 7 اکتبر نقش داشته اند، تنها ممکن است 9 نفر به حماس کمک کرده باشند و 10 نفر دیگر برخلاف ادعای تل آویو، اقدامی در جهت منافع حماس انجام نداده‌اند.»

دفتر خدمات نظارت داخلی اعلام کرد با 9 نفری که سطحی از همکاری با گروه های فلسطینی را داشته اند، قطع همکاری خواهد شد.

اسرائیل در ماه نخست جنگ تلاش زیادی برای اهریمن سازی آنروا کرد و این امر باعث شد بسیاری از کشورهای جهان کمک‌های مالی خود به این آژانس را قطع کنند. با این وجود حتی پیش از آنکه مشخص شود آنروا به صورت سازمانی در طوفان الاقصی نقشی نداشته، برخی از کشورها مانند اسپانیا، ایرلند، پرتغال و بریتانیا اقدام به آغاز مجدد کمک به آنروا کرده بودند.

«گیلعاد اردان»، نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، در اظهاراتی وقیحانه با حمله به تحقیقات دفتر خدمات نظارت داخلی سازمان ملل، تبرئه آنروا را مایه شرمسازی دانست و گفت ما خواستار تحقیق درباره 100 تن از کارمندان آنروا بودیم ولی تحقیقات تنها به 19 نفر محدود ماند.

اردان همچنین اعلام کرد این 100 نفر رسماً عضو حماس هستند نه اینکه صرفاً به حماس کمک کرده باشند. اما اسرائیل در این زمینه اطلاعات قابل استنادی ارائه نکرده است.

تل آویو برای جلوگیری از فعالیت آنروا در خاک سرزمین‌های اشغالی اواخر ماه مه 2024، در لایحه‌ای آنروا را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. این لایحه در کنست رژیم صهیونیستی با 42 رأی مثبت و 6 رأی منفی به تصویب رسید.

آنروا نخستین و قدیمی‌ترین آژانس سازمان ملل برای کمک به فلسطینیان است و حدود 30 هزار عضو دارد. عمده فعالیت‌های آنروا را می توان در حوزه‌های آموزش، امداد و مراقبت های بهداشتی، زیرساخت های خدمات اجتماعی، ساخت و بهسازی اردوگاه‌های پناهجویان و کمک های مالی خرد خلاصه کرد.

در ژوئیه 2024 نیز سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اقدام پارلمان اسرائیل در تروریستی اعلام کردن آنروا را محکوم کرد و آن را یک کارشکنی بزرگ در مسیر اهداف انسانی سازمان ملل دانست.

در ماه آوریل 2024 نیز یک گروه مستقل از محافل حقوق بشری کشورهای منطقه اسکاندیناوی پس از بررسی دقیق دعاوی اسرائیل و اسنادی که درباره آنروا تحویل سازمان ملل شده بود، در گزارش مفصلی نوشت: «مقامات اسرائیلی تا به امروز به نامه‌های آنروا در ماه های مارس و آوریل، که خواستار ارائه اسامی مظنونان و شواهدی که گناه آنها را اثبات می کند، شده بود هیچ پاسخی نداده‌اند.»

 

 

با تبرئه آنروا به عنوان تنها آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینیان، یکی دیگر از ادعاهای مهم رژیم صهیونیستی برای مظلوم نمایی در جریان حمله هفتم اکتبر 2023، رنگ باخت. در این بین بعید به نظر می رسد اسرائیل از تصمیم سازمان ملل حمایت کرده و در برابر آن تسلیم شود، ولی این رویداد زمینه را برای احیای مجدد روند حمایت مالی سایر کشورها از آنروا فراهم می کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ