تردد اتباع برای سفر اربعین از مرز دوغارون صورت می‌گیرد

اقتصاد ایران: مشهد- فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: در ایام اربعین، موکب شهدای فراجا در مرز دوغارون که تردد اتباع افغانستان برای سفر زیارتی اربعین از آن صورت می‌گیرد، برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار مجید شجاع ظهر سه شنبه با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگر خبرنگاران نبودند، لحظات ماندگار نمی‌شدند.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی خبرنگاری را حرفه‌ای سخت و پیچیده دانست و افزود: خبرنگاران به واسطه حضور میدانی و مواجهه مستقیم با مسائل و انتشار اخبار، وظیفه‌ای مهم و دشوار بر عهده دارند.

پروژه انسداد و هوشمندسازی مرزهای استان اجرا می‌شود

شجاع با اشاره به وجود ۸۷۵۵ کیلومتر مرز آبی و خاکی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان گفت: ۸۳۵.۵ کیلومتر مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است که مرزبانان خراسان رضوی در قالب بیش از ۱۵۰ مقر در زمینه حفظ و حراست از آن ایفای نقش می‌کنند.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسؤولیت اصلی اداره مرز بر عهده مرزبانی است، افزود: علاوه بر سراسر نقاط مرزی که توسط مرزبانان حراست می‌شود، ۷ دروازه رسمی با دو کشور همسایه شامل گمرکات، پایانه‌های مرزی و حتی راه‌آهن نیز به عنوان نقاط مأموریتی مرزبانی هستند.

وی، اولویت‌های مرزبانی استان را شامل برقراری امنیت مرزها، هوشمندسازی مرزها، دیدارها و روابط دیپلماتیک در مرز، تعامل با مرزنشینان و مبارزه با قاچاق اعم از کالا، مواد مخدر و انسان دانست و گفت: در خصوص هوشمندسازی مرزهای استان، اتفاقات بسیار خوبی در جریان است که اعتبارات مورد نیاز آن هم تأمین شده و در جریان است. این هوشمندسازی شامل پروژه انسداد مرزی و در ادامه، ساخت برجک‌های مرزبانی و هوشمندسازی حفاظت از مرزها شامل حفاظت اپتیکی، الکترونیکی و راداری و هشداری خواهد بود.

شجاع افزود: موضوع انسداد مرزها و به خصوص مرزهای شرقی، از سال‌های گذشته در سطوح مختلف مطرح بوده است که در نهایت، اعتبارات مورد نیاز آن تأمین شد و ستاد کل نیروهای مسلح نیز تمهیدات مورد نظر برای اجرایی شدن آن را آغاز کرد. این انسداد شامل ساخت دیوار ۴ متری و سیم خاردار، جاده، سنسورهای حرکتی و توسعه توانمندی هوشمند خواهد بود که با نصب برج‌های مخابراتی، نصب دوربین‌های پیشرفته و تجهیزات مخابراتی و راداری، بهره‌گیری از پهبادها و نیز استفاده از سیستم‌های اخطار، تکمیل خواهد شد.

مرزبانی ۲۷۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: مجموعه مرزبانی استان ۲۷۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است. البته از سال ۱۳۹۵ تا کنون، هیچ نیروی مرزبانی در مرزهای استان به شهادت نرسیده و شهدای مرزبانی، پرسنل و سربازانی بوده‌اند که در دیگر نقاط مرزی کشور به شهادت رسیده‌اند.

وی از تعامل با مرزنشینان به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مرزبانی نام برد و گفت: مرزنشینان، یکی بازوان اصلی تأمین امنیت در مرزها هستند و بر این اساس و ضمن تعاملات مشترک از جمله جذب مرزبانان افتخاری از میان آنها، خدمات مختلفی از جمله اقدامات پزشکی و بهداشتی، عمرانی و … برای آنها صورت می‌گیرد.

شجاع با اشاره به افزایش ترددهای مرزی در مرزهای استان در مقایسه با سال گذشته گفت: امسال تا کنون بیش از ۱۱۳ هزار دستگاه وسیله نقلیه ورودی و ۱۳۲ هزار وسیله خروجی در مرزهای استان تردد کرده است. ضمن اینکه تعداد ۴۹۳ هزار نفر تردد ورودی و ۴۱۰ هزار نفر خروجی در مرزهای استان داشته‌ایم.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با اشاره بر نظارت کامل در حوزه مرزهای استان و ورود و خروج کالاها در استان خاطرنشان کرد: ارزش ریالی کالاهای غیرمجاز مکشوفه از ابتدای سال جاری ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است. حجم عمده این کالاها سوخت است و پس از آن نیز سایر کالاها اعم از البسه، لوازم آرایشی، طلا، گوشی تلفن همراه، دارو و … بوده است.

وی در ادامه از کاهش دستگیری‌های مرزی در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۱۵ هزار تبعه غیرمجاز در مرزهای استان دستگیر شده و پس از طی موارد قانونی، از کشور طرد شده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

شجاع گفت: از ابتدای سال جاری حدود ۲ تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی افزود: میزان کشفیات مواد مخدر صنعتی در مقایسه با سال گذشته حدوداً ۵ برابر شده و امسال بیش از ۸۲۵ کیلو مواد مخدر صنعتی کشف شده است.

وی گفت: در ایام اربعین، موکب شهدای فراجا در مرز دوغارون که تردد اتباع افغانستان برای سفر زیارتی اربعین از آن صورت می‌گیرد، برپا می‌شود و این آمادگی از اول ماه صفر ایجاد شده تا زائران افغانستانی برای زیارت به کشور عراق عزیمت کنند.

شجاع افزود: تردد زائران صرفاً می‌بایست به صورت رسمی و با ارائه مدارک قانونی صورت بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ