تمدن سازی در سایه تحول علوم انسانی محقق می شود

اقتصاد ایران: مشهد- رییس پژوهشکده تحول در علوم انسانی گفت: تمدن سازی در سایه تحول علوم انسانی محقق می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالقاسم فاتحی ظهر سه شنبه در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسؤولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش‌ها و فرصت‌ها؛ رویکردها و راهبردها) که در هتل امامت برگزار شد، اظهار کرد: تحول علوم انسانی با وجود گذشت حدود بیست سال از مطرح شدنش، هنوز با چالش‌های جدی مواجه است.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی به نقش امام خمینی (ره) در گفتمان‌سازی انقلاب و اقدامات مؤثر ایشان در تربیت کنشگران اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و بیان کرد: این تلاش‌ها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد.

وی همچنین به سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تحول در دانشگاه‌ها و اصلاح استادان شرق‌زده و غرب‌زده پرداخت و تاکید کرد: اگر علوم انسانی تحولی نداشته باشد، نه نظام‌سازی موفق می‌شود، نه دولت‌سازی و نه تمدن‌سازی.

فاتحی بر اهمیت ورود هژمونی فکری انقلاب به دانشگاه‌ها و تحول اساسی در علوم انسانی تأکید کرد و افزود: اگر تحولی در علوم انسانی نداشته باشیم، نه تنها در نظام‌سازی موفق نخواهیم بود، بلکه در تحقق امنیت غذایی و اجتماعی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی تصریح کرد: تحول در علوم انسانی باید به مثابه یک اندیشه و دستگاه فکری که از نظریه تا عمل را دربرمی‌گیرد، در نظر گرفته شود. برای حفظ و پایداری انقلاب و رسیدن به تمدن نوین، لازم است گفتمانی در دانشگاه‌ها تولید شود که توانایی پشتیبانی از اهداف انقلاب اسلامی را داشته باشد.

وی بر ضرورت تولید گفتمان علمی تأکید کرد و گفت: تحول در علوم انسانی باید گفتمان علمی‌ای تولید کند که بتواند انقلاب اسلامی را برای دهه‌های آینده تضمین کند. بسیاری از رفتارهای مثبت دانشجویان و اساتید ما محصول باورها و ارزش‌های انقلابی است، اما برای نسل‌های آینده باید گفتمان‌سازی جدی‌تری صورت گیرد.

فاتحی به تغییر گروه‌های مرجع در جامعه اشاره کرد و گفت: در گذشته گروه‌های مرجع بیشتر از میان مذهبیون و اساتید دانشگاهی بودند، اما امروز این گروه‌ها تغییر کرده و شامل ستاره‌های سینما و ورزشکاران نیز می‌شوند. بنابراین، باید گفتمان‌سازی مناسبی داشته باشیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استاد محور باشد و گفت: باید گفتمان علمی تولید کنیم که هم بتوانیم از مزایای علوم انسانی غرب استفاده کنیم و هم خودمان نوآور باشیم. این تحول یکی از نگرانی‌های جدی رهبری است و باید به آن توجه کنیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند و به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به اهمیت تحول، گفت: مدل‌های علمی فعلی در علوم انسانی، باید به تولید گفتمانی تبدیل شوند که موتور محرکه انقلاب اسلامی باشد و نه اینکه چوب لای چرخ آن بگذارند.

فاتحی به ضرورت ایجاد تغییرات بنیادین در گفتمان‌های موجود اشاره کرد و افزود: گفتمان‌هایی که امروز در دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی وجود دارند، باید به نحوی تحول یابند که همسو با اهداف انقلاب اسلامی و نظام ارزش‌ها و هنجارهای آن باشند. این تغییرات باید به گونه‌ای باشد که گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت کند و آن را به چالش نکشد.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی همچنین به تأثیرات منفی برخی از علوم انسانی اجتماعی در شکل‌گیری ادبیات جدید و تأثیر آن بر نسل جوان اشاره کرد و گفت: دانشجویان که وارد این رشته‌ها می‌شوند، با ادبیات و تفکرات خاصی مواجه می‌شوند که ممکن است در نهایت با آرمان‌های انقلاب اسلامی در تضاد باشد.

وی ابراز کرد: تحول در گفتمان‌های علمی و اجتماعی کار آسانی نیست و نیازمند تلاش و همت مضاعف است.

فاتحی به تلاش‌های پژوهشکده تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه علامه سه تا چهار سال وقت گذاشتیم و نتایج اولیه ما نشان می‌دهد که موفقیت نسبی بوده است، اما هنوز نیاز به تلاش بیشتر داریم تا بتوانیم گفتمان‌های جدیدی را که در راستای انقلاب اسلامی هستند، معرفی و تقویت کنیم.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی به نقش کلیدی گفتمان در تعیین مسیر آینده جامعه اشاره کرد و افزود: هر گفتمان باید بتواند به طور مؤثر در جامعه نفوذ کند و بر ساختارهای اجتماعی تأثیر بگذارد. گفتمان‌هایی که قادر به تأثیرگذاری در جامعه هستند، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند و بتوانند به شکل مؤثری در میدان گفت‌وگو و تغییرات اجتماعی حاضر شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ