چرا اسرائیل دست به جنایت‌های تروریستی در تهران و بیروت زد؟

اقتصاد ایران: سردبیر روزنامه الاخبار، در یادداشتی به بررسی سناریوهای پاسخ ایران و محور مقاومت به جنایت‌های تروریستی رژیم صهیونیستی پرداخته و اعلام کرد که این پاسخ‌ها در راستای هدف اصلی یعنی توقف تجاوزات اشغالگران به غزه خواهند بود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه تحلیل‌های رسانه‌ها و کارشناسان منطقه‌ای از تحولات اخیر، بعد از جنایت‌های تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و «فواد شکر» فرمانده نظامی ارشد حزب الله در بیروت و پاسخی که ایران و مقاومت به صهیونیست‌ها خواهند داد، «ابراهیم امین» تحلیلگر برجسته لبنانی و سردبیر روزنامه الاخبار در مقاله‌ای به این منظور نوشت: به محض اینکه مقامات ارشد در ایران، یمن و حزب الله از حتمی بودن پاسخ به دشمن صهیونیستی خبر دادند، بحث درباره اصل واکنش به جنایت‌های این رژیم به پایان رسید و مباحثات و تحلیل‌هایی که اکنون انجام می‌شود مربوط به چگونگی، نوع و زمان پاسخ به اسرائیل است.

چرا اسرائیل دست به جنایت‌های تروریستی در تهران و بیروت زد؟

ابراهیم امین افزود: نکته مسلم این است که اگر اسرائیل در غزه شرایط مساعدی داشت و در باتلاق این جنگ گرفتار نمی‌شد، دست به چنین جنایت‌هایی در ایران، لبنان و یمن (اشاره به تجاوز رژیم اشغالگر به بندر الحدیده یمن که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی شد) نمی‌زد. مشکل دشمن صهیونیستی با این جبهه‌ها آن است که آنها غزه را تنها نگذاشتند و از ابتدای نبرد طوفان الاقصی برای حمایت از نوار غزه و مردم و مقاومت فلسطین به پا خاستند.

در ادامه این مقاله آمده است: بنابراین اسرائیل با انجام این جنایت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در جنگ وحشیانه و نامحدود خود علیه نوار غزه بوده و تصور می‌کرد که می‌تواند، محور مقاومت را با این روش وادار به ترک غزه و تنها گذاشتن آن کند تا به این ترتیب اسرائیل با خیالی آسوده به جنایت‌های خود در این باریکه ادامه دهد.

کل محور مقاومت در مدار حمایت از غزه

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد: اما نیروهای محور مقاومت به خوبی واقفند که نقش آنها در این مرحله، اساساً خدمت به مقاومت در غزه و حمایت از مردم فلسطین است و اصلی‌ترین وظیفه آنها در وهله نخست این است که شرایط دشمن را در نوار غزه پیچیده کرده و آن را وادار به توقف تجاوزاتش کنند. همچنین جبهه‌های پشتیبانی، حمایت از مقاومت غزه و جلوگیری از تضعیف آن را جزء وظایف اصلی خود می‌دانند.

بر اساس این یادداشت، جبهه‌های محور مقاومت از همان روز اولی که به نبرد طوفان الاقصی پیوستند، می‌دانستند که بهای سنگینی در این راه خواهند داد، اما با این وجود پا در این مسیر گذاشتند و علی رغم فشارهای زیادی که به آنها وارد شده و شهدای زیادی که تقدیم کرده‌اند، اما هرگز از موضع خود عقب نشینی نکردند. در واقع محور مقاومت در این نبرد با دشمن صهیونیستی، دایره‌ای را برای خود ترسیم کرده که نمی‌تواند بپذیرد دشمن از آن عبور کند. به این معنا که هر اندازه هم تجاوزات دشمن بیشتر شود و مقاومت مجبور باشد بهای سنگین‌تری بپردازد، نیروهای مقاومت هرگز ابتکار عمل برای حمایت از غزه را رها نخواهند کرد؛ بلکه روش عملیاتی خود را در مسیر همان هدف اصلی تغییر می‌دهند.

ابراهیم امین تصریح کرد: البته نباید از همه عناصر سیاسی، روانی و اخلاقی که گروه‌های محور مقاومت را ملزم به پاسخگویی به دشمن صهیونیستی می‌کند، غافل شویم. این‌ها در واقع عناصر اساسی هستند و نه عناصر رسمی. همه کسانی که از اندیشه امام خمینی (ره) در مقابله با دشمن صهیونیستی پیروی می‌کنند، به این عناصر پایبند هستند.

نوع پاسخ ایران، حزب‌الله و انصارالله به صهیونیست‌ها چگونه خواهد بود؟

این تحلیلگر برجسته منطقه‌ای درباره پاسخ ایران و محور مقاومت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: با توجه به مواردی که گفته شد شاید بتوان ارزیابی‌هایی درباره نوع پاسخ به اسرائیل ارائه داد. اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که فرقی نمی‌کند چنین پاسخی به صورت یکباره یا در دفعات مکرر داده شود؛ زیرا همگی در راستای یک اقدام و یک هدف هستند؛ اهدافی منطقی و واقع بینانه که در نهایت به وادار کردن دشمن صهیونیستی به توقف تجاوزات خود علیه غزه منجر خواهد شد.

سردبیر روزنامه الاخبار تصریح کرد: به همین ترتیب باید میان پاسخ ایران، حزب الله و انصارالله به دشمن صهیونیستی تمایز قائل شد. همچنین باید توجه داشته باشیم که حماس و سایر گروه‌های فلسطینی هم چه در داخل و چه خارج از فلسطین، خود را ملزم به پاسخ به صهیونیست‌ها می‌دانند. علت اینکه می‌گوییم باید میان این پاسخ‌ها تمایز قائل شویم، آن است که پاسخ ایران ضوابط و قواعد خود را دارد که مربوط به انتقام از دشمن به خاطر انجام یک جنایت مشخص (ترور شهید اسماعیل هنیه) در تهران است. در واقع قواعدی که بر پاسخ ایران حاکم است منجر به درک قوی از این موضوع می‌شود که افراد غیرنظامی در نهاد دشمن، به خودی خود یک هدف برای ایران نیستند.

این کارشناس برجسته لبنانی ادامه داد: در واقع ایران به گونه‌ای پاسخ اسرائیل را خواهد داد که محافل تصمیم گیری رژیم صهیونیستی و ابزارهای اجرایی آن را هدف بگیرد. اما قواعد حاکم بر پاسخ حزب الله متفاوت است. حاشیه پاسخ مقاومت لبنان به جنایت تروریستی که دشمن صهیونیستی در بیروت انجام داده و فرمانده ارشد حزب الله را به شهادت رساند و علاوه بر آن غیرنظامیان لبنانی را هم هدف قرار داد، زیاد است. بنابراین ممکن است حزب الله بانک اهداف خود را در تل‌آویو انتخاب کند و در حاشیه اهداف اصلی به برخی مواضع غیرنظامی هم آسیب بزند. اما به طور کلی واکنش حزب الله در قالب حمله به مراکز برجسته ای است که در اجرای این عملیات تروریستی در بیروت نقش داشتند.

در ادامه این یادداشت تحلیلی آمده است: اما برخلاف ایران و حزب الله، جنبش انصارالله یمن تحت هیچ قاعده و قانونی در تقابل با دشمن صهیونیستی عمل نمی‌کند. رژیم اشغالگر عامدانه تاسیسات غیرنظامی در بندر الحدیده را هدف قرار داد و از قبل می‌دانست که این امر منجر به بروز تلفات میان غیرنظامیان خواهد شد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که انصارالله پاسخ این جنایت را با حمله به اهداف حیاتی دشمن، چه نظامی و چه غیرنظامی بدهد و در هر صورت نمی‌توان پاسخ آن را پیش بینی کرد.

تاثیر پاسخ ایران و مقاومت به اسرائیل بر توقف جنگ غزه

بر اساس این مقاله، در حاشیه پاسخ‌های محور مقاومت به دشمن صهیونیستی، کسانی هستند که به تاثیر این پاسخ‌ها بر آنچه که در نوار غزه رخ می‌دهد، نگاه می‌کنند. حتی زمانی که سناریوهایی درباره گسترش درگیری در منطقه و وقوع یک جنگ بزرگ مطرح می‌شود، باز هم بسیاری هستند که به تاثیر چنین جنگی بر جنگ غزه توجه می‌کنند و می‌خواهند بدانند این جنگ تا چه اندازه موجب توقف تجاوز به غزه می‌شود.

سردبیر روزنامه الاخبار خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه که دشمن صهیونیستی باید منتظر آن باشد، علاوه بر خود پاسخ‌ها، پیام سیاسی اصلی این پاسخ‌هاست که می‌گوید تصمیم محور مقاومت برای حمایت از غزه سر جای خودش است و این محور به هیچ قیمتی از موضع خود در این زمینه کوتاه نمی‌آید. تجاوزاتی که دشمن صهیونیستی و ائتلاف آمریکایی از ماه‌های گذشته علیه یمن انجام داده‌اند، تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها به غیرنظامیان لبنانی و انجام عملیات‌های تروریستی علیه فرماندهان و رزمندگان مقاومت لبنان، تجاوزات مکرر دشمن صهیونیستی به سوریه، حملات وحشیانه آمریکایی‌ها به نیروهای مقاومت در عراق و در نهایت انجام عملیات تروریستی با به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران، در واقع بهایی است که محور مقاومت برای حمایت از غزه می‌پردازد. اما این محور ثابت کرده حتی اگر کار به جنگ گسترده هم بکشد باز هم دست از حمایت از غزه برنمی‌دارد.

ابراهیم امین تصریح کرد: بنابراین دشمن صهیونیستی که با بالا بردن سطح تجاوزات خود به دنبال تهدید محور مقاومت بود، باید بپذیرد حمایت این محور از نوار غزه یک گزینه قطعی و برگشت ناپذیر است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، آن است که در نهایت چه کسی دیوانه‌های اسرائیلی را مهار خواهد کرد و تجاوزات این رژیم به غزه را متوقف می‌کند.

درخواست مردم از مقاومت برای انتقام از جنایتکاران صهیونیست

در ادامه این یادداشت تاکید شده است: به نظر می‌رسد اسرائیل و آمریکا هنوز نمی‌خواهند باور کنند که حمایت از غزه یک گزینه اجتناب‌ناپذیر برای محور مقاومت است؛ حتی اگر به قیمت یک جنگ همه جانبه تمام شود. علاوه بر آن ممکن است دشمن صهیونیستی و حامیان آمریکایی و غربی آن، از این مسئله غافل شده باشند که موضوع تنها به محاسبات دقیق ختم نمی‌شود؛ بلکه یک عامل دیگر وجود دارد که محور مقاومت را در تصمیم خود برای حمایت از غزه مصمم‌تر می‌کند و آن هم مردم و افکار عمومی هستند.

سردبیر الاخبار افزود: طبیعتاً مردم هرگز جنگ را نمی‌خواهند و تحت هیچ شرایطی از جنگی نامحدود بدون چشم انداز روشن حمایت نمی‌کنند. اما صدای این مردم همان صدای مردم غزه است؛ صدایی بالاتر و قوی‌تر از صدای موشک‌هاست و صدایی که جدا از محاسبات سیاسی، خواستار انتقام و زدن یک سیلی بزرگ به صورت دشمن به دلیل جنایت‌های آن است.

در پایان این مقاله آمده است: در این میان ممکن است رویدادهایی رخ دهد که می‌تواند اوضاع را خطرناک کند. اما کسانی که در اصل پاسخ ایران و مقاومت به دشمن صهیونیستی تردید دارند، باید کارت‌ها و محاسبات خود را مجدداً بررسی کنند؛ چه این طرف‌ها غرب و آمریکا باشند و چه رژیم‌های عربی یا مزدوران دشمن. توصیه ما به این طرف‌ها این است که «جنگ غزه را متوقف کنید یا بروید به این فکر کنید که چگونه می‌خواهید محور مقاومت را با کشورها، نیروها و حامیان بی‌شمارش از بین ببرید»!

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ