چرا ترکیه اینستاگرام را فیلتر کرد؟

اقتصاد ایران: تیم اردوغان تلاش کرد تا فیلتر کردن اینستاگرام را به عنوان رفتاری نمادین در دفاع از ملت مظلوم فلسطین به نمایش بگذارد اما حالا مشخص شده که پای امتیازگیری و مسائل امنیتی داخلی در میان است.

- اخبار بین الملل -

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شهادت مبارز بزرگ فلسطینی اسماعلی هنیه رییس دفتر سیاسی حماس، تحولات مهمی را به دنبال آورد. یکی از این تحولات، مواجهه غیرانسانی مدیران شبکه اجتماعی اینستاگرام با موضوع شهادت هنیه بود.

اینستاگرام در این ماجرا، به طور کامل و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی ایستاد و ده‌ها هزار پست مربوط به حامیان فلسطین را حذف کرد. یکی از این پست‌ها، پیام تسلیم فخرالدین آلتون مسئول نهاد اطلاع رسانی نهادریاست جمهوری ترکیه بود. 

پروفسور آلتون، حالا همه کاره رسانه‌ای دولت ترکیه است و به عنوان یکی از افراد موثق تیم اردوغان شناخته می‌شود. پس از حذف پست او در اینستاگرام، باهماهنگی وزیر ارتباطات و موافقت رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، دسترسی به اینستاگرام در سراسر ترکیه قطع شد. 

در کشور 85 میلیون نفری ترکیه، بیش از 50 میلیون اکانت فعال اینستاگرامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر فعالان صنعت، تجارت و خدمات، بسیاری از سلبریتی‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی، درآمدهای کلانی از راه اینستاگرام به دست می‌آورند. 

کشور ترکیه ,
اوزگور اوزل رهبر حزب جمهوری خلق که به عنوان قدرتمندترین رهبر مخالف اردوغان شناخته می‌شود، اعلام کرده که فیلترکردن اینستاگرام، سرآغازی برای لطمه زدن به دیگر حوزه‌های آزادی و دموکراسی است و حالا راهی جز برگزاری انتخابات پیش از موعد نمانده است.

یکی از شرکت‌های نظرسنجی‌های میدانی ترکیه نیز اعلام کرده که فیلتر کردن اینستاگرام بین 1 تا 2 درصد از میزان محبوبیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را پایین آورده است. 

دولت ترکیه رسماً اعلام کرد که مواجهه غیرانسانی اینستاگرام، له صهیونیست‌ها و علیه فلسطینیان، غیرقابل قبول است و تا زمانی که چنین طرفیت و خصومت آشکاری دارد، در ترکیه با قفل بزرگ فیلتر روبرو خواهد شد. 

تیم اردوغان تلاش کرد تا فیلتر کردن اینستاگرام را به عنوان رفتاری نمادین در دفاع از ملت مظلوم فلسطین به نمایش بگذارد، اما حالا مشخص شده که پای امتیازگیری و مسائل امنیتی داخلی در میان است. شواهد جدید نشان می‌دهد که ترکیه، قصد دارد با گرفتن چند امتیاز، از اینستاگرام رفع فیلتر کند.

کلیدواژه اردوغان علیه اینستاگرام
اغلب روزنامه‌های چاپ آنکارا، در عکس و تیتر صفحه نخست، به بیان مواضع اردوغان علیه مدیران اینستاگرام پرداختند و اظهارنظر اردوغان درباره رویکرد سیاسی این شبکه اجتماعی را پوشش خبری دادند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، برای توصیف رفتار تبعیض‌آمیز اینستاگرام و حذف پست‌های مرتبط با شهید اسماعیل هنیه، از این کلیدواژه استفاده کرد: «فاشیسم دیجیتالی».

مهمت ییلماز از منتقدین اردوغان نیز با طنز و کنایه، کلیدواژه اردوغان را به چالش کشیده و نوشته است: «آری. آنها اهل فاشیسم دیجیتال هستند. ولی ما هنوز هم در فاشیسم آنالوگ مانده‌ایم!»

کشور ترکیه ,
اردوغان اعلام کرده که رویکرد اینستاگرام، نوع و ورژن جدیدی از تفکر فاشیستی است و مدیران اینستاگرام، حاضر نیستند حقانیت مبارزه فلسطینیان، مظلومیت زنان و کودکان غزه و جنایات رژیم صهیونیستی را به درستی تحلیل و ارزیابی کنند.

جلسه 7 ساعته به کجا رسید؟
عبدالقادر اورال اوغلو وزیر ارتباطات ترکیه اعلام کرده که او و دو تن از معاونینش، جلسه 7 ساعته‌ای با نمایندگان اینستاگرام داشته‌اند.
وزیر ارتباطات ترکیه به رسانه‌ها گفت: «ما حساسیت های خود را با آنها در میان گذاشتیم و به نتایج خوبی رسیدیم. تصور می‌کنیم اختلافات ما به درازا نخواهد کشید».

منظور وزیر ارتباطات ترکیه این بود که نمایندگان اینستاگرام، شرایط ترکیه را پذیرفته‌اند و به زودی، فیلتر برداشته خواهد شد. اما رسانه‌ها چیز دیگری می‌گویند.

کشور ترکیه ,
بر اساس آن چه از محتوای نشست دولت ترکیه و نمایندگان اینستاگرام به بیرون درز کرده، شخص وزیر گفته است: «حذف پست‌های ما غیرقابل قبول است».

نماینده اینستاگرام در پاسخ اعلام کرده که این تصمیم، به شکل الگوریتمی و بر اساس رویکرد سیاسی آمریکا اتخاذ شده که حماس را تروریست می‌داند. مقام ترک هم فوراً اعلام کرده، باید الگوریتم خود را طوری طراحی کنید که گروه تروریستی پ.ک.ک و شاگردان فتح الله گولن را در بر بگیرد. چرا که آمریکا نیز پ.ک.ک را تروریست می داند اما شما همواره در حذف پست‌های این گروه تروریستی کُند عمل می‌کنید.

نظر منتقدین چیست؟
نامق‌تان از دیپلمات‌های پیشین ترکیه و سفیر اسبق این کشور در آمریکا که حالا نماینده مردم استانبول در پارلمان ترکیه، بر این باور است که این مساله هیچ ربطی به شهید هنیه و حمایت ترکیه از فلسطین ندارد.

او در شبکه ایکس نوشته است: «پروفسور آلتون در کاخ ریاست جمهوری، در یک مسابقه و رقابت شدید برای جلب لطف شاهانه سلطان اردوغان، دست به این اقدام زد و اینستاگرام را فیلتر کرد تا توجه رییس را جلب کند!» 

مراد یتکین از تحلیلگران مشهور ترکیه نیز نوشته است: «در اثنای بحران اقتصادی و تنش و اختلافات سیاسی داخلی، فیلتر کردن اینستاگرام، مانند نمایشی است که نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه مشکلات دیگری به وجود می‌آورد».

همچنین اوزر سنجار، مدیر شرکت تحقیقاتی MetroPoll می‌گوید: «آشکار است که فیلتر کردن اینستاگرام، به ضرر اقتصاد ترکیه است. اما در این میان، متضرر اصلی، حزب عدالت و توسعه است. بررسی میدانی همکاران من نشان می‌دهد که این اقدام دولت، حتی هواداران اردوغان را به اعتراض و گلایه واداشته است».

اومور گدیک از تحلیلگران روزنامه حریت چاپ آنکارا درباره فیلترشدن اینستاگرام در ترکیه و واکنش مردم این کشور به این مساله نوشته است: «زندگی بدون اینستاگرام، غالباً به این شکل است که آدم‌ها می‌ریزند توی فضای مجازی دیگری به نام توییتر و تیک تاک و آنجا هنرنمایی می‌کنند. ولی تا اینجای کار، این اینفلوئنسرها و فعالان حوزه تبلیغات کالا و خدمات هستند که از فیلتر شدن اینستاگرام می‌نالند». 

حال باید دید با توجه به وعده نمایندگان اینستاگرام در خصوص اقدام سریع برای حذف پست های مربوط به گروه تروریستی پ.ک.ک در فضای اینستاگرام، آیا ترکیه به زودی دسترسی به این شبکه را  آزاد خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ