هشدار به پسران! خطر ابتلا به دیابت با مصرف آبمیوه غلیظ

اقتصاد ایران: بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های شکردار نه تنها ممکن است به افزایش وزن و پوسیدگی دندان منجر شود بلکه خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی، فشار خون بالا، و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت، مصرف روزانه نوشیدنی‌های شکردار با افزایش ۳۴ درصدی مقاومت به انسولین در پسران ارتباط دارد.

یافته‌های پژوهشی جدید نشان داده است که مصرف نوشیدنی‌های شکردار و آب‌میوه‌های غلیظ در دوره کودکی و نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در پسران افزایش دهد.

بررسی حدود ۵۰۰ کودک در ایالت ماساچوست در آمریکا نشان داد که مصرف منظم نوشیدنی‌های شکردار و آب‌میوه‌های غلیظ در دوره کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در پسران در مقایسه با دختران مرتبط است.

این یافته‌ها، که در همایش اخیر انجمن قلب آمریکا ارائه شد، شواهد ارتباط میان مصرف نوشیدنی‌های حاوی شکر افزوده و خطر بلندمدت ابتلا به دیابت نوع ۲ در جوانان را تقویت می‌کند.

سورن هارنواـ لبلانک، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت متخصصان بهداشت و درمان «باید هنگام بحث در مورد عادات غذایی سالم، درباره نوشیدنی‌های شکردار و آب‌میوه‌ها به بیماران جوان و والدینشان هشدار دهند».

از هر سه کودک و نوجوان در آمریکا، دو نفر هرروز دست‌کم یک نوشیدنی شکردار مانند نوشابه، لیموناد یا نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های شکردار نه تنها ممکن است به افزایش وزن و پوسیدگی دندان منجر شود بلکه خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی، فشار خون بالا، و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

در این پژوهش جدید، دانشمندان کودکانی را بررسی کردند که از زنان باردار عضو «پروژه ویوا» متولد شده بودند، تحقیقی در شرق ماساچوست که در سال ۱۹۹۹ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. پژوهشگران می‌خواستند ببینند آیا نوشیدن نوشیدنی‌های شکردار، به‌خصوص آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی، با هرگونه نشانه ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است یا خیر.

آن‌ها میزان متوسط مصرف نوشیدنی‌های شکردار، آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی و میوه‌های تازه در دوره کودکی و نوجوانی را برآورد کردند و ارتباط احتمالی آن‌ها با نشانه‌های دیابت نوع ۲ مانند مقاومت به انسولین و سطح گلوکز ناشتا و مولکول هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) در خون را ارزیابی کردند.

دانشمندان دریافتند که مصرف روزانه حدود ۸ اونس (۲۲۷ میلی‌لیتر) نوشیدنی شکردار در دوره کودکی و نوجوانی مقاومت به انسولین را در پسران ۳۴ درصد افزایش می‌دهد.

پنی ام کریس-اترتون، عضو کمیته تغذیه انجمن قلب آمریکا، گفت: «نکته قابل توجه این است که بسیاری از شاخص‌های خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در پسران در چنین سن پایینی افزایش یافتند.»

پژوهشگران متذکر شدند به نظر نمی‌رسید مصرف میوه‌های تازه در این دوره زندگی اثری روی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در دختران یا پسران داشته باشد.

دکتر هارنوا- لبلانک گفت: «برنامه غذایی و سلامت قلبی‌متابولیکی پیچیده‌اند، و عوامل بسیاری به‌مرور زمان تغییر می‌کنند و به شیوه‌های متفاوتی برهم‌کنش دارند، و این پژوهش یک قطعه کوچک از این پازل را نشان می‌دهد.»

پژوهشگران هشدار دادند گرچه بررسی جدید ارتباطی میان مصرف منظم نوشیدنی‌های شکردار و آب‌میوه و دیابت یافته است، نمی‌تواند ثابت کند که این نوشیدنی‌ها عامل این بیماری بوده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ