پاسخ به رژیم اسرائیل متناسب با وزن عملیات ترور شهید هنیه باشد

اقتصاد ایران: چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پاسخ ایران به ترور شهید هنیه با توجه به همه ابعاد، متناسب با وزن عملیات و با پرهیز از شتابزدگی باشد.

حسن رسولی چهره سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با موقعیت رژیم صهیونیستی به تاریخ کم سابقه آن اشاره کرد و گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی از سال ۱۹۴۷ سرزمین مردم مسلمان فلسطین را غصب کرده و به عنوان یک رژیم غاصب با تکیه بر حمایت‌های قبلی انگلیس و امروز هم از سوی غرب و آمریکا همچنان به دنبال تداوم حیات خودش است؛ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این رژیم با ایران روابط و مناسباتی داشته است که به محض پیروزی انقلاب اسلامی در حقیقت ایران با همه ظرفیت از جرگه حامیان رژیم اسرائیل خارج شده و به صف حامیان مبارزین قدس و فلسطین پیوست.

وی افزود: ظرف ۴۵ سال گذشته حمایت ایران از مبارزین قدس، توسعه پیدا کرده و تبدیل به به یکی از راهبردهای اصلی برآمده از قانون اساسی و کمک به مردم مظلوم فلسطین که حمایت از جریان انتفاضه است.

این عضو جبهه اصلاحات حمایت از انتفاضه را سیاست راهبردی ایران دانست و تأکید کرد: این سیاست راهبردی با جابه‌جایی دولت‌ها تغییری نمی‌کند و ظرف سال‌های اخیر این رویارویی وارد فازهای جدی و جدید عملیاتی شده و موساد به نمایندگی از این رژیم اشغالگر در بخش‌های مختلف عملیات‌هایی را طراحی کرده که از ترور دانشمندان هسته‌ای ما گرفته تا حمله به سفارت ایران در دمشق و جدیدترین این عملیات ترور شهید اسماعیل هنیه بود.

ایران برای مقابله با صهیونیست‌ها در منطقه سرمایه‌گذاری کرده

رسولی به تجهیز و سازماندهی مقاومت اسلامی پرداخت و بیان کرد: ایران متقابلاً با سرمایه‌گذاری‌هایی که در سوریه لبنان و سایر کشورها داشته، مقابل به مثل کرده به گونه‌ای که به صورت واقعی در همسایگی این رژیم وفاداران به امر انتفاضه در چند متری سرزمین اسرائیل امکان عملیات دارند.

وی نوع عملیات و تکنولوژی نظامی ترور شهید هنیه را دارای ارزش نظامی و اطلاعاتی بالا ندانست و تصریح کرد: انجام عملیات ترور شهید هنیه بر خلاف آنچه که در عرصه سیاسی بازتاب بسیار وسیع و گسترده‌ای داشته است، ارزش نظامی و اطلاعاتی آن‌چنانی ندارد. کافیست که از طریق سیستم‌های الکترونیک فعلی تلفن ایشان و یا یکی از همراهان ایشان یا به طور مستقیم و یا از طریق نفوذ شناسایی و نقطه‌یابی شده و این عملیات صورت گرفته باشد. البته به لحاظ انتخاب شهید اسماعیل هنیه و هم به لحاظ انتخاب زمان و مکان یک عملیات تروریستی مهم بوده و هست.

ابعاد ترور هنیه از منظر سرویس‌های خارجی ایران، دور نیست

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در همین رابطه ادامه داد: بدون شک ابعاد ترور شهید هنیه از منظر دوستان ما در بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور به ویژه بخش سرویس‌های خارجی به دور نبوده و نخواهد بود و قطعاً آنها به جزئیات توجه جدی دارند و عملیات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و در جهت پاسخگویی تدابیر همه جانبه اطلاعاتی، نظامی و سیاسی و امنیتی را لحاظ می‌کنند.

رسولی مسائل پیش رو را فراتر از روابط دوجانبه خصمانه بین ما و رژیم اشغالگر قدس خواند و افزود: تحولات دیگری هم در منطقه با سرعت نسبتاً بالا در شرف تحقق و تکامل است که مهمترین آن بحث حمله روسیه به اوکراین و تجاوز وحشیانه اسرائیلی‌ها به غزه است. صهیونیست‌ها در یک سرزمین با مساحت کمتر از ۵۰ کیلومتر مربع تا به الان قریب به ۵۰ هزار نفر از زنان و کودکان مظلوم غزه و فلسطین را به شهادت رسانده‌اند.

اسرائیل در غزه به اهداف خود نرسیده

وی گفت: اقدام رژیم اسرائیل در غزه به گونه‌ای بوده که یک جریان وسیع بین‌المللی طرفدار مردم مظلوم فلسطین و غزه در قلب آمریکا و در دانشگاه‌های آمریکا جریان‌سازی شده و این مسئله بسیار مهمی است و هنوز هم جریان دارد. آفریقای جنوبی اسرائیل را متهم به نسل کشی کرده و کابینه نظامی رژیم اسرائیل هنوز نتوانستند در این عرصه ۵۰ کیلومتر مربعی به اهداف خود نزدیک شوند.

رسولی مناقشه اسرائیل غزه و بحران تجاوز روسیه به اوکراین همچنین مناسباتی که بین قدرت‌های بزرگ جهانی جاری است را امور مهم و مورد توجه جمهوری اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: روابط میان چین هند و اتحادیه اروپا و نوع مسائلی که در منطقه و در جهان جاری و ساری است اقتضا می‌کند که نظام جمهوری اسلامی ایران و به خصوص دولت آقای پزشکیان که با گفتمان انسجام داخلی و تعامل عزتمندانه با جهان کارش را آغاز کرده در تدارک پاسخگویی به این ترور دچار شتاب زدگی و رفتارهای هیجانی نشود. چرا که این مناقشه بسیار پیچیده طولانی و تاریخی است این ترور کاملاً هدفمند صورت گرفته است.

وی با یادآوری این مهم که انجام عملیات ترور نظیر ترور شهید هنیه برای سرویس‌هایی مثل موساد و یا سرویس‌های امنیتی ما امر دشواری نیست، گفت: امکان پاسخگویی به این عملیات هست؛ من فکر می‌کنم با توجه به معادلاتی که در سطح منطقه و جهان داریم و نکته‌ای که رهبری اشاره کردند که اقتصاد اولویت اول دولت جمهوری اسلامی ایران هست به هیچ عنوان در پاسخگویی نباید دچار شتاب زدگی شویم و متقابلاً دچار انفعال هم نباشیم. این حمله تروریستی هوشمندانه دقیق دشمن را با شناسایی دقیق و محاسبات همه مؤلفه‌های مؤثر در آن محاسبه کنیم زمان مکان و نوع پاسخگویی را ما تعیین می‌کنیم.

پاسخ رژیم اسرائیل را متناسب با وزن عملیات ترور دهیم

این فعال سیاسی بیان کرد: ترجیح کارشناسی من این هست که سطح عملیات پاسخ به ترور شهید هنیه متناسب با وزن و ارزش اطلاعاتی و امنیتی این ترور باشد؛ نتانیاهو امروز حتی طرفدار اصلی خود را که آمریکا است در کنار خود ندارد. امریکایی‌ها به دلیل نسل کشی در غزه از این رژیم فاصله گرفته‌اند و وجدان جهانی او را به عنوان یک جنایتکار جنگی به رسمیت می‌شناسد. به هیچکدام از اهدافش نرسیده و حق ماست که در مقام پاسخگویی برآییم؛ البته پاسخمان را غیر هیجانی، با صبر و حوصله و به دور از شتاب زدگی خواهیم داد.

رسولی تحقق گفتمان دولت آقای پزشکیان که آشتی در داخل و تعامل عزتمندانه با جهان است را مورد توجه دانست و افزود: این مهم به عنوان سرلوحه کار سیاست خارجی ما است. به ویژه در شرایط بی‌دولتی که الان داریم؛ دولت به معنی واقعی در ایران وجود ندارد و تصمیم مقابله باید همه جانبه گرفته شود. بدترین تصمیم این خواهد بود که ما به صورت شتاب زده تصمیمی را اتخاذ کنیم و عملیاتی را انجام دهیم که ممکن هست تا حدی تسکین احساسات جریحه‌دار شده داخلی و جریان مقاومت در منطقه را فراهم کند. اما در واقع به دلیل پیچیدگی که دارد ما را در میدانی قرار دهد که صهیونیست‌ها طراحی کرده‌اند.

صهیونیست‌ها به دنبال بی‌ثباتی در ایران هستند

وی استراتژی صهیونیست‌ها را حذف ثبات و آرامش از ایران معرفی کرد و گفت: صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که ایران به هیچ عنوان ثبات و آرامش نداشته باشد. در چنین شرایطی اقتصاد بی‌ثبات است. مردم گرفتار مشکلات معیشت و اشتغال خواهند بود و گرفتاری‌های این چنینی گریبانگیر کشور می‌شود. اگر اقتصاد را در اولویت قرار می‌دهیم به نظرم باید تلاش کنیم با تاکید بر این اولویت به سمتی حرکت کنیم که دقیقاً در جهت مقابل استراتژی اسرائیلی‌ها است که آن بی‌ثبات کردن ایران است.

این عضو جبهه اصلاحات همچنین به دوره مسئولیت خود در استان خراسان اشاره کرد و گفت: دیداری با سفیر چین داشتم و در بخش غیر دیپلماتیک دیدار از او پرسیدم مناقشه افغانستان است و چین هم مانند ایران، همسایه افغانستان است؛ چرا شما در این مناقشه غایب هستید؟ گفت بر اساس راهبردی که شورای مرکزی حزب کمونیست چین تعیین کرده است هدف گذاری کردیم که در سال ۲۰۱۵ اقتصاد برتر جهان شویم و برای رسیدن به این نقطه وارد هیچ مناقشه محلی و بین‌المللی نخواهیم شد.

یک اولویت را در حکمرانی دنبال کنیم

رسولی با تأکید بر اینکه نمی‌توان در نظام حکمرانی ۱۰ اولویت داشت، بیان کرد: وقتی یک امر را به عنوان اولویت اول انتخاب کردید باید در حقیقت از خط توقع خودتان نسبت به بقیه خواسته‌های مربوط بکاهید؛ در غیر این صورت اولویت داشتن‌های فراوان دقیقاً عین بی‌سیاستی است. ۷ دهم مردم ایران یارانه می‌گیرند و با قهر ۵۰ درصدی رأی دهندگان نسبت به صندوق مواجه هستیم بنابراین همانطور که رهبری گفتند اولویت اول اقتصاد است و باید در داخل آشتی ملی را داشته باشیم. این همان دلیلی است که آقای پزشکیان برای آن تأیید صلاحیت شد تا تعامل عزتمندانه با جهان داشته باشیم. از پاسخگویی به ترور شهید هنیه غافل نخواهیم شد ولی در دنیای پیچیده سیاست و به خصوص نبرد بی‌امان صهیون و سرویس‌های امنیتی متخاصم نباید در میدان آنها بازی کنیم.

توان بازداندگی ایران به جهان اثبات شده است

وی تأکید کرد: در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه زمان، مکان و سطح عملیات را خودمان تعیین کنیم؛ به نظر من جمهوری اسلامی به خصوص در بحث امنیتی بعد از ۴۵و ۴۶ سال به حدی از بلوغ و کفایت رسیده است که بتواند فارغ از هیجانات عمومی اقدام کند. در عملیات قبلی، ایران با یک عملیات اقتدارگرایانه توان بازدارندگی را ثابت و به اجرا درآورد و همه جهانیان دیدند که ما این توان را داریم؛ ولی من فکر می‌کنم در شرایط فعلی مدل پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان نباید از جنس پرتاب چند صد موشک به سرزمین‌های فلسطین باشد و باید پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر باشد. با صبر و حوصله عمل کنیم بگذاریم و دولت شکل بگیرد.

رسولی گفت: طلیعه‌هایی را مشاهده می‌کنم که شکاف در داخل با آقای پزشکیان به کمترین حد خود برسد و ما یک حاکمیت منسجم داشته باشیم؛ در چنین شرایطی که آقای پزشکیان دولت خود را فرآیند سازی می‌کند، برخوردهای هیجانی به مصلحت نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ