آمادگی روسیه برای توافق سیاسی با آمریکا در عرصه خلع سلاح

اقتصاد ایران: سفیر روسیه در آمریکا در مصاحبه‌ای در خصوص امکان توافقات سیاسی جدید با واشنگتن در زمینه کنترل تسلیحات و خلع سلاح، ادامه تلاش‌ها برای آزادی زندانیان روس در ایالات متحده و ارسال تسلیحات نظامی به کشورهای غیردوست توضیحاتی داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که مقامات مسکو آماده بررسی امکان انعقاد توافقات سیاسی جدید با طرف آمریکایی در زمینه کنترل تسلیحات و خلع سلاح هستند، هرچند ترجیح می‌دهند این توافقات از لحاظ حقوقی الزام‌آور باشند.  به عقیده او، در حال حاضر آمریکا قادر به تأمین تصویب توافقات جدید روسیه و آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات که منعکس‌کننده اولویت‌های مسکو باشد، نیست.

آنتونوف صبح امروز، سه‌شنبه، در مصاحبه با "خبرگزاری تاس" گفت: «آیا می‌توان امروز تصور کرد که کنگره توافقات روسیه و آمریکا را با در نظر گرفتن اولویت‌های مورد نظر مسکو تصویب خواهد کرد؟ پاسخ من این است - خیر.»

او افزود: «شاخه اجرایی ایالات متحده این مسئله را درک کرده و به دنبال دستیابی به توافقات سیاسی است که نیاز به تصویب سنا نداشته باشد. چنین توافقاتی می‌توانند پس از پایان دوره اعتبار "پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی" روسیه و آمریکا حاصل شوند. 

آنتونوف با اشاره به اینکه در حال حاضر در آمریکا درباره توافقات سیاسی الزام‌آور که فقط در دوره  رئیس‌جمهور  فعلی در کاخ سفید معتبر باشد، بحث می‌شود،  تأکید کرد که روسیه در وهله نخست به توافقات حقوقی الزام‌آور در زمینه کنترل تسلیحات علاقه‌مند است. او افزود: «ما علاقه‌مندیم که هرگونه توافق با ایالات متحده از لحاظ حقوقی الزام‌آور باشد. ممکن است برخی بگویند که ما توافقات سیاسی را رد نمی‌کنیم. اما با توجه به عدم اعتماد بین دو کشور، به طور قطع، اگر توافقات از لحاظ حقوقی الزام‌آور باشند به منافع ما پاسخ خواهد داد.»

استاندارد دوگانه آمریکا در قبال ارسال تسلیحات به کشورهای غیردوست

 سفیر روسیه در پاسخ به سوال دیگری تایید کرد که این کشور و طرف آمریکایی چندین بار موضوع امکان ارسال تسلیحات نظامی روسی به کشورهای غیردوست واشنگتن را مورد بررسی قرار داده‌اند.او توضیح داد: «توجه شما را جلب می‌کنم که این مسئله در رسانه‌ها مطرح شده است. اینجا (در آمریکا) صحبت‌های رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین درباره بررسی امکان ارسال تسلیحات روسی به کشورهای غیردوست آمریکا بسیار منفی تلقی شد. ولی اگر آمریکایی‌ها این کار را انجام می‌دهند، چرا ما نتوانیم؟»

آناتولی آنتونوف تأکید کرد که این مسئله چندین بار در انواع مختلف رایزنی‌ها، از جمله در گفتگوهای شخصی، مطرح شده و او به استانداردهای دوگانه طرف آمریکایی در این خصوص اشاره کرده است. این دیپلمات افزود: «ارسال تسلیحات نظامی آمریکایی به اوکراینی‌ها برای کشتن روس‌ها طبیعی است، اما ارسال تسلیحات به کشورهای غیردوست آمریکا از نظر آن‌ها راهی به سوی تشدید تنش و خراب کردن عمدی روابط روسیه و آمریکا است. ولی مقامات مسکو با این منطق موافق نیستند.»

تلاش برای تبادل دوباره زندانیان با آمریکا ادامه دارد

سفیر روسیه همچنین یادآور شد که مسکو و واشنگتن به کار بر روی مسئله تبادل زندانیان ادامه می‌دهند، اما نمی‌توان گفت که آیا تا پایان سال جاری توافقات جدیدی در این زمینه حاصل خواهد شد یا خیر. آنتونوف تأکید کرد: «ما نقطه پایانی بر این قضیه نگذاشته‌ایم. تلاش برای آزادی شهروندان روس‌ از زندان‌های آمریکا ادامه خواهد داشت.»

او تبادل اخیر زندان بطور گسترده را یک مورد نادر از مثبت‌گرایی در روابط روسیه و آمریکا توصیف کرد. این دیپلمات از پیش‌بینی‌ مربوط به تبادل زندانیان جدید تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن خودداری کرده و گفت که چنین کاری از طرف او غیرحرفه‌ای خواهد بود.

آنتونوف همچنین اشاره کرد که کار بر روی تبادل زندانیان به دلیل رویکرد ضدروسی دولت آمریکا که هدف آن آسیب رساندن هرچه بیشتر به مسکو و جلوگیری از پیشرفت در این زمینه است، با مشکلاتی مواجه شده و همواره بسیار کند پیش می‌رود.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ