بسته شدن آخرین پایگاه نظامی آمریکا در نیجر

اقتصاد ایران: وزارت دفاع آمریکا از خروج تمام تجهیزات نظامی همراه با نظامیان این کشور از نیجر خبر داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا از سال 2013 نظامیان خود را به بهانه مبارزه با گروه‌های  تروریستی در نیجر مستقر کرد اما این حضور به توقف اقدامات تروریستی منجر نشد بلکه دامنه عملیات تروریستی بوکوحرام و القاعده  را در این کشور آفریقایی افزایش یافت لذا شورای نظامی حاکم بر نیامی در اسفندماه گذشته به طور یکطرفه توافق نیجر با آمریکا را لغو و اعلام کرد: از این پس حضور نظامیان آمریکایی در نیجر غیرقانونی و در تضاد با منافع این کشور است بایستی آنان خاک نیجر را ترک کنند.

بر اساس توافق آمریکا با  نیجر عملیات خروج نظامیان آمریکایی از این کشور آفریقایی از 8 ژوئن شروع شده و قرار است تا 15 سپتامبر سال جاری میلادی ادامه پیدا کند.

وزارت دفاع آمریکا دوشنبه هفته جاری اعلام کرد: ارتش آمریکا تمام نیروهای خود را از آخرین پایگاه نظامی این کشور در نیجر خارج کرد.

به نوشته پایگاه خبری «الوسط لیبیا» وزارت دفاع آمریکا در بیانیه مشترک خود با وزارت دفاع نیجر  تصریح کرد: تمام تجهیزات نظامی آمریکا از پایگاه هوایی 201 واقع در آگاذر ( شمال غربی ) خارج شده‌ است.

نیجر در اسفند ماه  گذشته به توافقنامه نظامی خود با آمریکا پایان داد که بر اساس آن واشنگتن یک پایگاه هوایی برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در شمال این کشور تاسیس کرده بود و از آنجا شمال و غرب آفریقا را تحت پوشش شناسایی خود قرار می‌داد.

به دنبال تغییر نظام حاکمیتی در نیجر روابط این کشور با روسیه تقویت شد و نیامی قصد دارد برای آموزش نظامیان خود از مسکو کمک بگیرد و ارتش نیجر را به تسلیحاتی روسی مجهز کند.

خروج نظامیان آمریکا از نیجر و تقویت روابط این کشور آفریقایی با روسیه شکست بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود چراکه واشنگتن نفوذ اطلاعاتی و نظامی خود را از غرب آفریقا از دست می‌دهد.

با توجه به اینکه نیجر همسایه لیبی است، این احتمال وجود دارد که این کشور یکی از گزینه‌های آمریکا برای انتقال تجهیزات نظامی خود از نیجر باشد چراکه طی ماه‌های اخیر شاهد سفر مقامات نظامی آمریکا به طرابلس و گفت‌وگوی آنان با مقامات لیبیایی در خصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه بوده‌ایم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ