کارشناس چینی: آمریکا عامل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه است

اقتصاد ایران: شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده است و اخیرا پنتاگون اعلام کرده که جنگنده‌ها و ناوهای بیشتری را به منطقه اعزام می‌کند، و کارشناس موسسه تحقیقات امور بین‌الملل چین به تفسیر و نقد رفتار آمریکا پرداخته است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سو شیائو هویی، معاون مرکز تحقیقات استراتژیک موسسه تحقیقات امور بین‌الملل چین در مصاحبه با رسانه های این کشور به تفسیر رفتار آمریکا پرداخته و بیان داشت: از برخی اقدامات اخیر ایالات متحده، می‌توان نگرانی عمیق آن‌ها را مشاهده کرد. ایالات متحده نیز به این نکته واقف است که وضعیت فعلی متفاوت از گذشته است و خطر گسترش درگیری‌ها به وضوح افزایش یافته است.

سو شیائوهویی افزود: در آوریل سال جاری، تغییراتی در خاورمیانه رخ داد. در آن زمان، اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد که منجر به کشته شدن (شهادت) مشاور ارشد نظامی ایران شد. ایران، ایالات متحده را مسئول دانسته، و معتقد است که آمریکا حامی اسرائیل بوده و بنابراین مسئول این رویداد است. این بار واکنش ایران پس از ترور اسماعیل هنیه، شدیدتر شده است. با وجود اینکه ایالات متحده بارها ادعا کرده که در این حادثه دخالتی نداشته است، تحقیقات ایران نشان می‌دهد که اسرائیل با آگاهی و موافقت آمریکا این حمله را انجام داده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده است که ایران رابطه نزدیک‌تری بین ایالات متحده و اسرائیل در نظر گرفته و آمریکا را به عنوان تهدیدی بزرگتر و مضرتر برای خود بداند. با توجه به این ارزیابی‌های ایران، ایالات متحده معتقد است که اقدامات تلافی جویانه ایران ممکن است به طور گسترده‌ای افزایش یافته و حتی ممکن است ایران مستقیماً به نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه حمله کند. بنابراین، آمریکا از نظر نظامی تحت فشار است. از سوی دیگر، ایالات متحده معتقد است که اگر اقدامات انتقامی ایران شدت گرفته و این حملات نه تنها اهداف نظامی بلکه سایر اهداف مهم را نیز در بر گیرد، در این زمان، اگر اسرائیل واکنش شدیدی نشان دهد، وضعیت خاورمیانه ممکن است از کنترل خارج شود و ایالات متحده نیز در نهایت وارد این درگیری‌ها شود.

سو شیائوهویی ضمن انتقاد از آمریکا بیان داشت: آمریکا به وضوح مسیر نادرستی را انتخاب کرده است. از یک سو، آمریکا بیشتر به قدرت نظامی خود متکی است و فکر می‌کند با فشار نظامی و اعزام نیرو به منطقه خاورمیانه می‌تواند ایران را وادار به سازش کند و از سوی دیگر، آمریکا امیدوار است که کشورهای منطقه مانند اردن در جلوگیری از حملات ایران به مواضع آمریکا و اسرائیل همکاری کنند. اما تاکنون این اقدامات آمریکا مشکلات و تضادها را به‌طور اساسی حل نکرده، بلکه برعکس، آتش را بیشتر کرده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه طرفین تمایلی به بروز جنگ و درگیری گسترده در منطقه ندارند، به نقش بعضی از کشورها در میانجی‌گری پرداخت: طی روزهای اخیر اردن نیز اقدامات خاصی انجام داده است، از جمله سفر وزیر خارجه اردن به ایران برای گفتگو با مقامات ایرانی و تاکید بر خطرات گسترش تنش ها، امید است ایران رویکرد خود را تغییر دهد و اقدامات تلافی‌جویانه خود را اصلاح کند.

وی در آخر نتیجه گیری کرد: در شرایط فعلی منطقه خاورمیانه و در پس‌زمینه تداوم درگیری‌های بین اسرائیل و فلسطین، اگر سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه تغییر نکند و همچنان به این روش نظامی و همکاری با متحدان منطقه‌ای برای دستیابی به هدف رهبری منطقه ادامه دهد، این استراتژی به‌طور حتم موجب افزایش تضادها و تنش ها شده و مانع از آرام شدن اوضاع می‌گردد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ