امضای تفاهمنامه جلوگیری از ورود فاضلاب به آب‌های ساحلی بندرعباس

اقتصاد ایران: سال‌هاست که ورود فاضلاب خام به خور گورسوزان به چالشی بزرگ در شهر بندرعباس تبدیل شده و همزمان با تشدید بوی بسیار نامطبوع، آن هم در هوای شرجی و گرم منطقه، نتیجه‌ای جز کلافگی مردم و ایجاد محیط غیربهداشتی در خور حاصل نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مشکل اینجاست که بخش عمده‌ای از بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهر بندرعباس در اطراف خور گورسوزان قرار گرفته و به دلیل عدم امکان اجرای شبکه فاضلاب در این محلات آن هم به ‌دلیل بافت نامناسب، توپوگرافی ناهمگون و معابر باریک؛ فاضلاب‌های روان این منطقه که عمدتاً فاضلاب خام هستند از طریق کانال‌ها وارد خور گورسوزان می‌شود. از طرفی، عدم لایروبی خور در سال‌های گذشته نیز بر شدت انتشار بوی نامطبوع در این منطقه دامن زده و با تجمیع گل‌ولای و راکد ماندن فاضلاب محلات فاقد شبکه جمع‌آوری و انتشار چندین برابری بوی نامطبوع در محلات، آه از نهاد مردم خونگرم این منطقه بلند شده است.



جمع‌آوری فاضلاب در محلات حاشیه‌ای


چند روز پیش، استانداری هرمزگان، شرکت آب و فاضلاب و شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس، آستین‌ها را بالا زده و برای رفع این مشکل، تفاهمنامه‌ای سه‌جانبه منعقد کردند تا بر اساس آن، مشکل جمع‌آوری فاضلاب در محلات حاشیه‌ای بندرعباس به‌صورت جامع و کلی حل و فصل شود. این تفاهمنامه با حضور «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان، «عبدالحمید حمزه‌پور» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان و «شهروز شجاعی» مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس در استانداری هرمزگان به امضای طرفین رسید تا این مشکل و معضل چندین‌ساله شهر بندرعباس با آغاز عملیات اجرایی بازسازی 7 کیلومتر از شبکه فاضلاب برطرف شود.



ساماندهی «گورسوزان» با 50 میلیارد تومان


آنگونه که «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان خبر داده، تاکنون 4 هزار میلیارد تومان اعتبار صرف پروژه ساماندهی طرح کلی فاضلاب بندرعباس شده و از 6 فاز کل پروژه 3 فاز به اتمام رسیده و بقیه طرح نیز در سال‌های آینده به پایان خواهد رسید. وی رهاسازی فاضلاب در دریا را گناهی بزرگ دانسته و می‌افزاید: تلاش ما بر این است که کل فاضلاب‌های ورودی به خورها در بندرعباس را به صفر رسانده و لوله‌های فاضلاب ورودی به خورها و دریا کاملاً بسته شود.

طبق گفته «عبدالحمید حمزه‌پور» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به تسنیم، تفاهمنامه مذکور در راستای درخواست‌های مکرر مردم ساکن در بافت‌های فرسوده در محلات چاهستانی‌ها، آیت‌الله غفاری و کمربندی بندرعباس منعقد شده است؛ محلاتی که به‌ علت بافت فرسوده و عدم وجود معابر، شبکه فاضلاب نداشته و فاضلاب به ‌صورت خام وارد خور پیرامونی این مناطق می‌شود. وی می‌افزاید: با این تفاهمنامه از ظرفیت شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس بهره برده و به‌زودی با آغاز عملیات اجرایی شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب، مشکل دیرینه این مناطق با اجرای این پروژه در آینده مرتفع خواهد شد.



خروج فاضلاب از بندرعباس


مشکل جمع‌آوری فاضلاب در محلات حاشیه‌ای بندرعباس در حالی از سوی مسئولین استان هرمزگان با جدیت پیگیری می‌شود که پیش‌تر مدیر ساماندهی طرح بزرگ فاضلاب شهر بندرعباس گفته بود، تا مهرماه سال آینده طرح ساماندهی فاضلاب تکمیل شده و فاضلاب بندرعباس برای همیشه از شهر خارج خواهد شد؛ فاضلابی که در سایه نبود شبکه‌ای برای جمع‌آوری، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، حیات شهروندان و محیط‌زیست را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

بوی تعفن‌انگیزی که امان مردم بندرعباس را بریده و رفع این مشکل کهنه را به یکی از مطالبات جدی مردم این منطقه تبدیل کرده است؛ مطالبه‌ای عمومی که پس از سال‌ها بی‌توجهی از سوی دولت‌های پیشین بر عهده شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس گذاشته شده تا بزرگ‌ترین چالش محیط زیستی نوار شمالی خلیج فارس و شهر بندرعباس را حل و فصل کند.



بازچرخانی فاضلاب در صنایع مختلف


آنگونه که مهندس «شهروز شجاعی» مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس و مدیر ساماندهی طرح بزرگ فاضلاب شهر بندرعباس، به می‌گوید: «طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب بازیافت شده به صنایع، سال 1400 و در ۶ فاز اجرایی بر عهده شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس قرار گرفت. در ابتدا مقرر شد تصفیه‌خانه بندرعباس از ظرفیت 64 هزار به 100 هزار مترمکعب رسیده و همزمان با نوسازی و بازسازی، تصفیه‌خانه جدیدی در دل تصفیه‌خانه قدیمی ایجاد شود.» وی به اهمیت تکمیل 6 فاز اجرایی طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس اشاره کرده و می‌گوید: «با تکمیل این طرح، فاضلاب شهری از این پس وارد دریا نشده و پس از بازچرخانی در صنایع مختلف، مجدداً مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»


مهندس شجاعی می‌افزاید: «فاز یک این طرح شامل احداث مخزن 10 هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ پساب باکیفیت به منطقه ویژه اقتصادی و صنایع است که عملیات ساختمانی آن 100 درصد تکمیل شده است. فاز 2 نیز شامل نوسازی و بازسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس و ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب است. این طرح مجموعاً 70 درصد پیشرفت داشته و بخش مایع مدول توسعه آن راه‌اندازی شده است. فاز سوم ساماندهی فاضلاب بندرعباس نیز شامل تکمیل خط انتقال پساب باکیفیت است که عملیات اجرایی آن در شهریور سال 1401 آغاز شده و هم ‌اکنون، با تکمیل پروژه، خط منطقه ویژه و خط انتقال لوله به 22 کیلومتر و سایز 900 میلی‌متر به صورت 100 درصد نهایی شده است.»



طرح شیرین‌سازی


مدیر ساماندهی طرح بزرگ فاضلاب شهر بندرعباس خاطرنشان می‌کند: «فاز چهارم شامل احداث تأسیسات تصفیه تکمیلی و شیرین‌سازی آب فاضلاب نامتعارف بندرعباس است. تکمیل این فاز اگرچه پیشرفت داشته اما به دلیل وجود مسائلی پیچیده همچنان با کندی پیش می‌رود. در حال حاضر 57 درصد از مجموع فاز اجرایی طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس اجرا شده است. همچنین انتقال لوله‌ها و پمپاژ پساب باکیفیت تکمیل شده و خروج نهایی فاضلاب از شهر بندرعباس نیازمند تکمیل بخش‌های مختلف طرح است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ