جزئیاتی از مراسم جاماندگان اربعین تهران؛ نحوه ثبت‌نام مواکب

اقتصاد ایران: معاون فرهنگسرای یاریگران زندگی می‌گوید امسال سعی شده موکب‌داری برنامه جاماندگان اربعین را بر عهده نوجوانان دختر و پسر بگذاریم. سامانه‌ای برای ثبت نام مواکب با عنوان جاماندگان طراحی شده است. پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۴ میلیون نفر در این مراسم شرکت کنند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیاده‌روی جاماندگان اربعین، آیینی است که حدود یک دهه مصادف با اربعین حسینی در  حدفاصل میدان امام حسین علیه‌السلام تا حرم عبدالعظیم حسنی (ره) برگزار می‌شود. امسال مسئولیت هماهنگی و هدایت این آیین به فرهنگسرای یاریگران زندگی واگذار شده است. مهدی ضیاءآبادی معاون این فرهنگسرا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به شرح جزئیاتی از برگزاری این مراسم پرداخت.

وی در ابتدا درباره تاریخچه زیارت اربعین گفت: بحث پیاده روی و زیارت حرم امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین ریشه تاریخی دارد. جناب جابر بن عبدالله به همراه جمعی از شیعیان در سال 61 هجری از مدینه حرکت می‌کنند و در روز اربعین به کربلا می‌رسند و در سوگ امام و یاران ایشان می‌نشینند. نقل دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه امام سجاد علیه‌السلام به همراه حضرت زینب سلام‌الله علیها و جمعی از شیعیان در روز اربعین وارد کربلا می‌شوند. این آیین جسته و گریخته در طول تاریخ تداوم داشت تا اینکه پس از خروج آمریکایی‌ها از عراق در سال 2011 بحث گردهمایی اربعین کم کم قوت می‌گیرد و شیعیان گروه گروه از سراسر کشورهای اسلامی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. در این دهه اخیر این موضوع شکل ویژه‌تری به خود می‌گیرد و جهانی می‌شود به گونه‌ای که از سال 2014 بزرگ‌ترین اجتماع دینی و آیینی و بزرگ‌ترین گردهمایی عمومی در جهان را به وجود آورد.

ضیاءآبادی افزود: هر ساله مراسمی با عنوان «جاماندگان» برای زنده نگه داشتن این آیین مذهبی در تهران و سایر شهرها انجام می‌شود. در تهران، پیاده‌روی اربعین حدفاصل میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم شکل می‌گیرد. علتش یک بحث تاریخی است. عبدالعظیم حسنی که از نوادگان امام حسن مجتبی علیه‌السلام است، در زمان امام هادی علیه‌السلام می‌زیست و از یاران ایشان محسوب می‌شد. طبق روایتی امام می‌فرماید «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین بِکَربَلا»؛  یعنی هرکسی عبدالعظیم را در ری زیارت کند، گویی امام حسین را در کربلا زیارت کرده است. با توجه به این روایت بود که جغرافیای مراسم جاماندگان شکل گرفت.

وی درباره مأموریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری درباره زیارت جاماندگان گفت: این سازمان با همکاری سایر ارگانها، امسال نهمین سال از مسئولیت این برنامه را بر عهده گرفت. در این مراسم تمام عاشقان امام حسین علیه‌السلام که به هر دلیلی توفیق حضور در روز اربعین در کربلا را ندارند، در پیاده روی جاماندگان شرکت می‌کنند. فرهنگسرای یاریگران زندگی واقع در میدان قیام، بحث هدایت و هماهنگی این برنامه را بر عهده گرفت تا در کنار سایر فرهنگسراها بحث هماهنگی موکب‌های مردمی را انجام دهد.

معاون فرهنگسرای یاریگران زندگی با اشاره به اینکه امسال سعی شده موکب‌داری را بر عهده نوجوانان دختر و پسر بگذاریم، گفت: این کار با حمایت ما بزرگان انجام می‌شود و تاکنون جلساتی را با این نوجوانان برگزار کردیم. آنها تجربه‌هایی از قبل همچون مهمانی ده کیلومتری غدیر و جشن امام رضایی‌ها را داشتند. در واقع این نوجوانان مدیریت کار را با نظارت ما بر عهده دارند. این موکب‌داران نوجوان در کنار مواد غذایی، در حوزه اقلام فرهنگی نیز فعالیت می‌کنند و آنها هستند که بحث‌های فرهنگی و بسته‌های فرهنگی را انتخاب می‌کنند. اقلام پیشنهادی که نوجوانان دادند، اقلام پذیرایی مثل صبحانه و ناهار و میوه و چای و شیرینی و ... است. درباره موضوع فرهنگی و بسته‌های فرهنگی اقلامی مانند جانماز، بروشور زیارت اربعین، انواع کتاب و مراسم و برنامه‌های فرهنگی. ما هم در فرهنگسرا دو موکب را طی مسیر پیش‌بینی کردیم که یک موکب ویژه نوجوانان دختر و یک موکب ویژه نوجوانان پسر است. وظایفی برایشان تعیین شده است؛ مثلاً در موکب دختران، مادرانی که قصد دارند استراحتی داشته باشند، اسکان داده می‌شوند و پذیرایی می‌شوند. 

وی ظرفیت مواکب را محدود ندانست و گفت: سامانه‌ای برای ثبت نام مواکب با عنوان جاماندگان به آدرس mookeb.farhangsara.ir تعریف شده است که از هفته قبل آغاز به کار کرد. امروز روز آخر ثبت‌نام است و ممکن است تمدید شود. طبق آخرین آمار حدود 650 موکب ثبت و نهایی شده است. تمام مردم عزیزمان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.  ممکن است یک خانواده ثبت‌نام کند و به صورت شخصی پذیرایی داشته باشد. سیاست ما ایجاد فضای مردمی است و ما صرفاً پشتیبانی اولیه را انجام می‌دهیم.

ضیاءآبادی درباره پیش‌بینی میزان استقبال از مراسم جاماندگان گفت: هر ساله بر تعداد شهروندان‌مان جهت حضور در زیارت اربعین افزوده شده است و پیش‌بینی می‌کنیم امسال 4 میلیون نفر شرکت کنند.

 

انتهای‌پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ