توصیه‌های طب سنتی برای مادران شیرده

اقتصاد ایران: معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این‌که اصلاح مزاج مادر در کیفیت شیر مؤثر است، به ارائه توصیه‌های طب سنتی برای دوران شیردهی پرداخت.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی میرغضنفری؛ معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به‌مناسبت فرارسیدن هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه شیر، ترشحات مغذی بدن مادر برای تغذیه نوزاد است، اظهار کرد: ممکن است برخی مادران در شیردهی به نوزاد خود با مشکلاتی روبه‌رو شوند که طب ایرانی راهکارهایی ارائه داده است.

اصلاح مزاج مادر در کیفیت شیر مؤثر است

وی ادامه داد: شیر، به‌طور مستقیم به سیستم گوارشی مادر مرتبط است و لذا توصیه اول و آخر ما در طب ایرانی اصلاح مزاج است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، افزود: در دوران شیردهی برخی مادران دچار کاهش یا خشک شدن شیر می‌شوند و دلیل آن نیز به مزاج مادر مربوط است، مادری که مزاج گرم و خشک یا سرد و خشک دارد، ممکن است حجم شیرش کم باشد؛ همان‌طور که مزاج‌‌های خشک معمولاً پوست، ناخن و موهای خشکی دارند، در مادران نیز خشکی مزاج باعث کم‌شدن ترشح شیر می‌شود.

میرغضنفری بیان کرد: این افراد برای زیاد شدن شیر باید خوراکی‌‌های رطوبت‌زا مانند کاهو، لبنیات، شیر و غذاهایی مثل آش، سوپ مصرف کنند، اما مادرانی که مزاج سرد و تر دارند، چون متابولیسم بدنشان پایین است، ممکن است تولید شیر در بدنشان زیاد اما آبکی باشد و قوام لازم را نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر مادر مزاج سرد و رطوبتی دارد و شیرش بیش از حد رقیق و درصد آب شیر او زیاد باشد، باید سردیجات و رطوبت‌زاها مثل ماست و دوغ و سالاد را کم کند و غذاهای کم‌حجم و پرانرژی مانند کباب، آب‌گوشت و حریره بادام بیشتر مصرف کند.

میرغضنفری اضافه کرد: همچنین باید به‌طور روزانه ورزش کند، سونای خشک نیز برای این افراد مناسب است، حتی می‌تواند حمام را گرم کند و مدتی در حمام بنشیند تا با تعریق رطوبت اضافی از بدنش دفع شود و غلظت شیر بالا رود و اضافه‌وزن دوران بارداری هم به‌تدریج کاهش یابد.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اظهار کرد: برای اینکه متوجه شویم که شیر مادر قوام لازم را دارد یا خیر، راه‌های ساده‌ای وجود دارد؛ می‌‌توان یک قطره شیر را بر روی ناخن ریخت، اگر با خم کردن ناخن شیر به‌راحتی روان شد و حرکت کرد، یعنی بیش از اندازه رقیق است و در این‌صورت است که کودک دائم شیر م‌ ‌خورد، اما سیر نمی‌‌شود و نفخ می‌کند.

وی افزود: اگر قطره شیر حرکت نکرد، یعنی شیر بسیار غلیظ و سنگین است و هضم آن برای نوزاد سخت است و اگر قطره شیر کمی جابه‌جا شد، یعنی شیر، قوام متعادلی دارد و مناسب است، همچنین اگر مقداری از شیر مادر در لیوان ریخته شود، نباید اجزایش از هم جدا شود.

طعم شیر به تغذیه مادر مرتبط است

میرغضنفری درخصوص برخی مادرانی که طعم شیر را برای فرزندشان خوشایند نمی‌پندارند و در زمان شیردهی این موضوع را متوجه می‌‌شوند، گفت: مادران باید در خوراکی‌‌هایی که مصرف می‌‌کنند، دقت کنند. طعم شیر با خوراکی‌هایی مثل تره، پیازچه، پیاز و سیر، ترشی و خیارشور و امثالهم، تغییر می‌کند.

وی همچنین در خصوص شرایط مناسب شیردهی به نوزاد خاطرنشان کرد: مزاج کودکان به‌طور طبیعی گرم است. هوای مکان شیردهی باید نسبتاً خنک و مطبوع باشد، در فصل گرما نیز نباید لباس‌های زیادی بر تن نوزاد پوشاند، همچنین باید توجه شود که مادر، نوزاد خود را بیش از حد به بدنش نچسباند تا حرارت بدن نوزاد بالا نرود و احساس کلافگی نکند، چراکه اشتهای کودک کاهش می‌یابد، همچنین می‌‌توان قبل از شیردهی، نوزاد را استحمام کرد تا حرارت بدنش کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از شکایات مادران، ریفلاکس کودک شیرخوار است که با شیر مادر ارتباط مستقیم دارد. برخی کودکان بعد از شیر خوردن نفخ می‌کنند و شیر را برمی‌‌گردانند که این امر گاهی به‌دلیل وضعیت نادرست شیر دادن است، یعنی کودک را کاملاً به‌طور افقی در آغوش می‌‌گیرند، در حالی که سر بچه باید مورّب و به‌سمت بالا باشد.

وی گفت: بیش از حد نباید به بچه شیر داده شود؛ همچنین اگر مادر مشکلات گوارشی دارد و نفخ می‌‌کند، باید حتماً اصلاح شود تا برای کودک مشکلی ایجاد نشود، زیرا اگر مادر مشکل معده و گوارش داشته باشد، شیری که تولید می‌شود به همان میزان رطوبتش بالا خواهد بود، این مادران باید مصرف لبنیات، سالادها، هندوانه و امثالهم را کمتر کنند و ورزش و فعالیت بدنی داشته باشند، همچنین ماساژ ناحیه بالای شکم نوزاد با روغن بابونه، می‌‌تواند به درمان رفلاکس معده کمک کند.

انتهای پیام/+

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ