حکم قاضی آمریکایی: گوگل انحصارطلب است و قرارداد ۲۰ میلیارددلاری با اپل قانونی نیست

اقتصاد ایران: یک قاضی فدرال حکم داد که گوگل با حفظ انحصار در بازارهای جست‌وجو و تبلیغات، قانون ضدانحصارگرایی ایالات متحده را نقض کرده است.

قاضی آمیت مهتا درباره‌ی انحصارطلب بودن گوگل به نفع وزارت دادگستری حکم صادر کرد و گفت: «پس از بررسی دقیق و سنجش شواهد، دادگاه به نتیجه می‌رسد که گوگل به‌عنوان یک انحصارگر در بازار موتور جست‌وجو و تبلیغات شناخته می‌شود و این شرکت ماده‌ی ۲ قانون شرمَن را نقض کرده است.»

این حکم، پیروزی بزرگی برای وزارت دادگستری ایالات متحده محسوب می‌شود. وزارت دادگستری استدلال کرد که گوگل با پرداخت میلیاردها دلار به شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌ هوشمند و مرورگرهای وب، توانسته است رقبا را از میدان به در کند و انحصار خود را در بازار جست‌وجوی آنلاین حفظ کند. این اقدامات گوگل باعث می‌شود تا کاربران به‌طور ناخودآگاه از موتور جست‌وجوی گوگل استفاده کنند و گزینه‌های دیگر را نادیده بگیرند.

یکی از مهم‌ترین افشاگری‌های این پرونده، میزان پرداخت‌های گوگل به اپل برای تضمین جایگاه پیش‌فرض موتور جست‌وجوی خود در مرورگرهای گوشی آیفون بود. بنابر اطلاعات به‌دست‌آمده، این شرکت ۳۶ درصد از درآمد تبلیغات جست‌وجو از سافاری را با اپل تقسیم می‌کند. فقط در سال ۲۰۲۲، گوگل ۲۰ میلیارد دلار برای حفظ موقعیت  خود به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض، به اپل پرداخت کرد.

قاضی مهتا انحصارگرا بودن گوگل در جستجوی عمومی را بسیار بادوام توصیف کرد و نوشت که این انحصار از حدود ۸۰ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۹۰درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. او افزود برای مقایسه بهتر از بدانید که بینگ کمتر از ۶ درصد سهم بازار دارد.

گوگل در واکنش به این حکم اعلام کرد که قصد دارد به آن اعتراض کند و اعتقاد دارد که اقداماتش به نفع کاربران و توسعه‌دهندگان بوده است. گوگل ادعا می‌کند که قراردادهایش با شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند و مرورگرهای وب، امکان دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به اطلاعات را برای کاربران فراهم می‌کند.

مقالات مرتبط
  • انحصارطلبی گوگل سالانه ۲۶ میلیارد دلار برایش هزینه دارد
  • گوگل در پایان دادن به پرونده ضدانحصار تبلیغات دیجیتال آمریکا شکست خورد

منتقدان معتقدند که انحصار گوگل در جست‌وجوی آنلاین باعث کاهش نوآوری و رقابت در بازار و به ضرر کاربران و کسب‌وکارهای کوچک تمام شده است. آن‌ها امیدوارند که این حکم دادگاه بتواند به ایجاد بازار رقابتی‌تر و عادلانه‌تر کمک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ