دلیل قطعی برق دو بیمارستان محلات و گیلان چه بود؟

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: همه بیمارستان‌ها در صورت قطعی برق باید ژنراتور زاپاس داشته باشند که برخی از آنها تنها یک ژنراتور دارند و اگر آن هم خراب باشد ژنراتور دیگری ندارند که برق بیمارستان را پوشش دهد، لذا باید برای نوسازی ژنراتورها اقدام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در سال‌های اخیر گزارش‌هایی حاکی از قطعی برق در مراکز درمانی شنیده می‌شود، امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در مرداد ماه سال جاری در بیمارستان امام خمینی محلات واقع در استان مرکزی قطعی برق رخ داد و شرکت توزیع برق استان مرکزی اعلام کرد: مشکل بی‌برقی بیمارستان محلات، مربوط به معیوب شدن و نقص فنی یکی از تجهیزات تابلو داخلی بیمارستان بود و قطع برق از سوی شرکت توزیع برق استان و شبکه سراسری نبوده است.

از سوی دیگر ۶ مرداد ماه قطعی برق در بیمارستان پیروز لاهیجان در استان گیلان صورت گرفت. محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در محل بیمارستان حضور یافت و در جمع خبرنگاران علت این امر را اینگونه عنوان کرد: بیمارستان دارای ژنراتور است اما به دلیل مشکل فنی از مدار خارج شده است و در حال حاضر به دنبال جایگزینی ژنراتور دیگری هستیم. همچنین رئیس بیمارستان در جریان قطعی برق این بیمارستان و شرایط پیش آمده عزل شد.

همه بیمارستان‌ها باید ژنراتور زاپاس داشته باشند


«مهدی فلاح» نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص عمده‌ترین دلایل قطعی برق بیمارستان استان گیلان که اخیرا رخ داده است، توضیح داد: مهم‌ترین مسئله این است که در زیر ساخت بیمارستان‌ها مشکل داریم به این صورت که با قطعی برق ژنراتورها کار نمی‌کنند. در اکثر بیمارستان‌های استان از ژنراتورهای قدیمی استفاده می‌شود و هیچ اقدامی برای نوسازی آن‌ها صورت نگرفته است، لذا آسیب‌های این چنینی می‌بینیم.

وی ادمه داد: مهم‌ترین نقطه و پناهگاه هر شهری بیمارستان است که متاسفانه در استان گیلان در زیرساخت‌های بیمارستان‌ها دچار مشکل هستیم. این امر حاصل انباشت‌ عدم توجه مسئولان سابق در رسیدگی به زیرساخت‌ها است و یک دفعه ایجاد نشده است که آسیب آن را ما می‌بینیم.

فلاح عنوان کرد: همه بیمارستان‌ها در صورت قطعی برق باید ژنراتور زاپاس داشته باشند که برخی از آنها تنها یک ژنراتور دارند و اگر آن هم خراب باشد ژنراتور دیگری ندارند که برق بیمارستان را پوشش دهد، لذا باید برای نوسازی ژنراتورها اقدام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی برای نوسازی ژنراتورها پس از این اتفاق صورت گرفته است؟ گفت: درخواست نوسازی ژنراتورها باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی صورت گیرد، نکته دیگری که در خصوص نوسازی مطرح است، تامین اعتبار برای آن است. اما از آنجا که این امر از جمله کارهای اولویت دار است باید پیگیری‌های لازم برای تامین اعتبارات آن صورت گیرد.

وی افزود: قطعی برق در فصل تابستان با میزان مصرف برقی که وجود دارد، ممکن است اما واقعیت امر این است که پس از بروز مشکل به آن پرداخته می‌شود.

پر ریسک‌ترین بخش‌های بیمارستان در شرایط قطع برق


«خسرو صادق نیت» رئیس پیشین بیمارستان امام خمینی تهران درباره مشکلاتی که قطع شدن برق در بیمارستان برای بیماران ممکن است ایجاد کند، گفت: با توجه به اینکه بیمارستان‌ها ژنراتور برق دارند، قطع شدن برق مشکل جدی برای آن ایجاد نمی‌کند مگر اینکه ژنراتورها دچار مشکل شوند و نتوانند به موقع وصل شوند. برای این موضوع باید تمهیدات لازم توسط سیستم اداره برق دیده شود.

وی سیستم تامین برق بیمارستان‌ها را این گونه تشریح کرد: معمولا بیمارستان‌های بزرگ از دو مبدا و سیستم برق می‌گیرند و اگر برق دهی از یک سیستم قطع شود، سیستم دوم برق دهی فعال است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر هر دو سیستم مشکل پیدا کنند، ژنراتورهای برق مشکل را حل می‌کنند. در صورتی که ژنراتورهای برق نیز دچار مشکل باشند، برای دستگاه‌های حساس و حیاتی ups وجود دارد که حدود نیم ساعت تا یک ساعت می‌تواند، فعالیت این دستگاه‌ها را پوشش دهد. بنابراین معمولا چند لایه سیستم ایمنی وجود دارد برای اینکه بیمارستان‌ها دچار مخاطره در شرایط قطعی برق نشوند.

صادق نیت درباره بیمارستانی که با وجود سیستم‌های ایمنی همچنان مشکل قطعی برق را تجربه می‌کند، گفت: باید از دو جنبه درباره آن تمهیداتی اندیشید؛ اول اینکه سیستم تنظیم برق بیمارستان‌ها را حتی‌المقدور از مسیر قطع برق جدا نگه دارند. دوم اینکه در داخل بیمارستان تمهیدات کافی اندیشیده شود که اگر نتوانند قطعی برق را به طور کامل جبران کنند، این امر باعث ایجاد مشکل برای بیماران در بیمارستان نشود.

وی ادامه داد: اگر برق بیمارستانی به طور کامل قطع شود از آنجا که دستگاه‌های بسیار حیاتی به بیمار وصل است، قطع آن‌ها حتی برای چند دقیقه می‌تواند سلامت بیماران را به مخاطره بیندازد.

رئیس پیشین بیمارستان امام خمینی تهران پر ریسک‌ترین بخش‌های بیمارستان در شرایط قطع برق برشمرد و گفت: مهم‌ترین بخش‌های بیمارستان که در صورت قطعی کامل برق بیشتر در معرض خطر هستند و تمهیدات ایمنی بیشتری در آن بخش‌ها باید دیده شود شامل اتاق‌های عمل، بخش مراقبت‌های ویژه و قسمت‌هایی که بیمار به دستگاه‌های حیاتی مثل تنفس مصنوعی و امثال این‌ها وصل است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ