شهید طوسی؛ قهرمان و نابغه فاو

اقتصاد ایران: ساری - تکریم سردار شهید طوسی که به نابغه فاو معروف است تجلیل از یک فرد و فرمانده نیست بلکه ترویج، تبلیغ و تثبیت فرهنگی بوده که ریشه در عاشورا دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هادی ابراهیمی کیایی*: سردار سرلشکر شهید طوسی، پهلوانی از نسل پهلوانان پیشین مازندران است که با پیش زمینه‌های تربیت خانوادگی و قله‌های اندیشه دینی و استعانت الهی، تبدیل به پهلوانی در تراز ملی و قابلیت جاودانگی و ماندگاری می‌شود، قهرمانی که با سلسله خلاقیت‌هایش، نابغه فاو لقب می‌گیرد و بخش عمده‌ای از پیروزی در عملیات غرورآفرین والفجر هشت بنام ایشان سند زده می‌شود.

طوسی، فرمانده رئوفی است که هم نفس رزمندگان تحت فرمانش، در خط مقدم جبهه‌ها و در خاکریزهای شب‌های حمله و حتی فراتر از آن در گشت‌های شناسایی قبل از عملیات، با استقبال از خطرها، خاطرات به یاد ماندنی و تأثیرگذاری را رقم زده و جاودانگی اش را ضمانت می‌کند.

مظلومیت و مهجوریت سرداران بنام مازندران و سایر استان‌های شمالی، نه تنها طوسی بزرگ را در کنج غربت قرار داده است، بلکه قاطبه حماسه آفرینان شجاع شمالی را در عزلت نگه داشته و تلاش برای پرده برداری و رونمایی از این پیشکسوتان ایثار و شهادت، رسالت قابل ستایش همه ذی نفوذان و دست اندرکاران شمالی است که می‌توانند زمینه ساز و یا اداره کننده چنین اجلاسیه های ملی باشند.

مختصات سردار شهید محمدحسن طوسی، ملی، فراملی و حتی قابل ثبت در تاریخ کشور ما است و غفلت از چنین اسطوره‌ها و الگوهایی به نوعی تضییع سرمایه‌های ملی و اندوخته‌های انسانی ایران اسلامی است که شاید در نسل‌های بعدی، کمیاب باشد.

اندیشه‌های جهادی شهید طوسی

طوسی، با اندیشه‌های دینی، ستبرترین سد دفاع از خاک وطن و حیثیت ملی است که توأمان، مدافع وطن و نظام جمهوری اسلامی بود و شهادت طلبی این فرمانده، مولد اندیشه‌های جهادی و دفاعی و موجب تکثیر حلقه‌های بهم پیوسته رزمندگانی است که جان بر کف به میدان آمده و در لبیک گویی به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین زمان، از همدیگر پیشی گرفته و رخصت میدان می‌گیرند.

تکریم طوسی، محدود به تجلیل از یک فرد و حتی یک فرمانده نیست، بلکه ترویج و تبلیغ و تثبیت فرهنگی است که ریشه در نهضت عاشورا دارد و ما را به سرچشمه‌های اندیشه‌های ناب حسینی و زینبی متصل می‌سازد.

طوسی، نماد شجاعت و از خودگذشتگی در روزهای سخت مباداست که باید از شیرین‌ترین سرمایه خویش یعنی از جان مایه گذاشت و فقط به تکلیف عمل کرد.

طوسی، تجلی بارز مردان بی ادعایی است که بیش و پیش از حرف زدن، عمل کرده و عقب نشینی در این فرهنگ وجود ندارد و به تعبیر امام راحل، مکتبی که شهادت دارد، بن بست ندارد، یعنی در انسدادهای دنیایی، راه شهادت باز است و مجاهدان حقیقی، پرواز و عروج آسمانی را بر سازش و تسلیم شدن و یا فرار ترجیح می‌دهند و به امام حسین (ع) تأسی می‌جویند.

طوسی، نماینده نسلی است که فراتر از اجبارهای متداول در اکثر جوامع، به رسالت جهادی اش عشق می ورزید و مشتاق حضور و نقش آفرینی در جبهه‌های منتسب به آن بود و در فرازهای سخت این راه، سختی پذیر و عافیت گریز است.

تقدیر از طوسی، مجاهدت الگوسازی است برای نسل‌های نو بوده تا گمان نکنند اسطوره‌ها تاریخی هستند و اسطوره شدن در عصر و زمانه حاضر ناممکن است.

اجلاسیه ملی، جاری کردن پرونده‌های راکد اسطوره‌هایی مانند سردار طوسی است که در آرشیوها خاک گرفته و غبارناک هستند.

این اجلاسیه، مولد کردن سرمایه‌ها و نقدینگی‌های غیرمولد است و باید با ریسک بالا، زندگینامه‌ها، وصیت نامه‌ها، نامه‌ها، دل نوشته‌ها، سخنرانی‌ها، سخنان، سیره‌ها، تأکیدها، ردها و تاییدها و همه آثار منتسب به این اسطوره‌ها را وارد چالش‌های روز اعم از فضای مجازی و واقعی جامعه در سطوح نسل‌ها و اقشار متنوع نمود و به مدیریت چالش‌ها و هدایت نسل‌ها مبادرت ورزید.

اجلاسیه ملی، یک برنامه رفع تکلیفی نیست، بلکه رسالت اجتماعی و فرهنگی است که طی آن مسئولیت پذیری مخاطبان را ارتقا بخشیده و جبهه متنوعی در راستای جهاد تبیین گشوده و استحکام مواضع محقق می‌شود.

طوسی شناسی، رسالت مقطعی و طوسی سازی رسالت پایان ناپذیر اجلاسیه ملی سردار شهید طوسی نابغه فاو است که با پایان یافتن زمان کوتاه اجلاسیه، رسالت اصلی آغاز شده و نیازمند قرارگاهی دائمی در مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور و در سطح نمایندگی‌های استانی است و علاوه بر آن این اجلاسیه باید برون دادهایی مثل کتاب، موزه، نمایشگاه، سریال، فیلم سینمایی و شب شعر و غیره داشته باشد تا به جای تصور نقطه‌ای، مقطعی و موسمی، شاهد نهضتی ماندگار باشیم.

*مدیرکل صداوسیمای مازندران

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ