اربعین و چالشی به اسم گرما/بهداشت و درمان در اولویت قرار گیرد

اقتصاد ایران: ایلام-مرز مهران به عنوان انتخاب اول زائران اربعین در بحث بهداشت و سلامت با توجه به گرمای هوا باید بیشتر از سال های گذشته مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: با باز شدن مرزهای بین دو کشور عراق و ایران و مشتاقان زیارت عتبات عالیات یکی از مرزهای پرتردد کشور، مرز مهران بود، چرا که کوتاه‌ترین مسیر را به عتبات عالیات دارد؛ از این رو هر ساله استان ایلام و شهرستان مهران میزبان میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور هستند؛ شایان ذکر است در اربعین سال جاری نیز مرز مهران میزبان ۷۰ درصد از کاروان‌های زیارتی در سراسر کشور است.

با این حال یکی از مشکلات اساسی که در اربعین سال جاری به یک معضل برای زائران تبدیل شده، گرمای بیش از ۵۰ درجه شهرستان مهران است، چرا که اربعین سال جاری و تردد زائران اربعین حسینی (ع) در فصل گرما انجام می‌پذیرد که یقیناً گرمای طاقت‌فرسای شهرستان مهران و همچنین احتمال گرمازدگی به یک نگرانی برای زائران عتبات عالیات تبدیل شده و باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد و اقدامات لازم در این زمینه لحاظ شود.

نگرانی زائران از گرمازدگی

رضا رحیمی یک کارشناس بهداشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرما و احتمال گرمازدگی زائران اربعین حسینی یک نگرانی بزرگ است که برای رفع این مشکل باید تیم‌های عملیاتی، فوریت‌های پزشکی و نیروهای درمانی باید در نقاط مشخص شده و در پایانه‌های مرزی مستقر باشند.

وی افزود: همچنین با افزایش تعداد زائران اربعین حسینی میزان نیروهای کادر درمان و همچنین دستگاه‌های تهویه هوا، آب‌پاش ها و خدمات مربوطه افزایش یابند.

اربعین و چالشی به اسم گرما/بهداشت و درمان در اولویت قرار گیرد

رحیمی ادامه داد: زائران عزیز هم باید به توصیه‌های مرتبط با این مسئله توجه کنند و حتماً لباس خنک و نخی، کلاه، چتر یا چفیه همراه داشته باشند و علاوه بر استفاده از مایعات سرد تا آنجا که امکان دارد در معرض گرما و آفتاب قرار نگیرند.

لزوم رعایت نکات بهداشتی توسط زائران اربعین حسینی

صیدنور علیمرادی رئیس اورژانس ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرمای بالای شهرستان و همچنین کشور عراق یقیناً پیامدهای منفی بسیاری از قبیل گرمازدگی به همراه دارد؛ از این رو به زائران توصیه می‌شود حتماً دست‌های خود را مرتباً با محلول‌های ضدعفونی‌کننده و آب و صابون بشویند، در انتخاب مواد غذایی سالم به ویژه آب آشامیونی پاکیزه دقت بالایی داشته باشند و تا حد توان نیز از غذاهای دارای بسته بندی مجاز استفاده کنند.

اربعین و چالشی به اسم گرما/بهداشت و درمان در اولویت قرار گیرد

وی با بیان اینکه زائران در صورت مشاهده هر گونه بیماری باید به پزشک مراجعه کنند، افزود: زائران می‌توانند با استفاده از لباس‌های خنک و نخی، استفاده مکرر از مایعات خنک، استفاده از مکان‌های خنک تعبیه شده و همچنین پیاده روی در شب احتمال ابتلاء به گرمازدگی و سایری بیماری‌ها را کاهش دهند.

این مسئول تصریح کرد: کاروان‌ها و لیدرها بهتر است به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که زائران در کوتاه‌ترین زمان پس از زیارت به کشور باز گردند؛ زیرا در صورت اقامت طولانی مدت مشکلات بیشتری نذیر سرماخوردگی، گرمازدگی، مشکلات گوارشی و… زائران را تحدید می‌کند.

افرایش تجهیزات درمانی اورژانس ایلام

علیمرادی ادامه داد: به منظور تأمین سلامت زائران عتبات عالیات، از تاریخ ۱۷ مرداد ماه تا ۶ شهریورماه تعداد ۱۰۲ دستگاه آمبولانس سبک، ۱۹ دستگاه اتوبوس‌آمبولانس، ۱۱ دستگاه موتورآمبولانس، ۵ فروند بالگرد و همچنین ۴۵۰ نفر پرسنل تخصصی اورژانس پیش بیمارستانی به توان عملیاتی اورژانس ایلام می‌گردند.

اربعین و چالشی به اسم گرما/بهداشت و درمان در اولویت قرار گیرد

رییس اورژانس ایلام گفت: همچنین به منظور تخلیه بیمارستان‌های استان و حفظ توان عملیاتی در زمان ازدحام، دو فروند هواپیمای C۱۳۰ در حالت آماده باش هستند که در صورت نیاز فراخوان خواهند شد تا بیماران و مصدومین را به بیمارستان‌های تهران منتقل کنند.

برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با پشه آئدس و تب دنگی در مهران

علی نیکونهاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار کرد: پرسنل و شیفت حضور آن‌ها در پایانه مرزی مهران مشخص شده است، گندزداها و کیت‌های آزمایشگاهی نیاز است که با توجه به مشکلات مالی خریداری شود و همچنین آمادگی‌های لازم برای مقابله با التور نیز وجود دارد.

وی بیان کرد جلسات متعددی با آبفا و شهرداری مهران داشته باشیم و همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم نیز برای مقابله با پشه آئدس و تب دنگی انجام شده است.

احداث سیستم مه پاش در مرز مهران

سیدزاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ایلام اظهار داشت: بحث و موضوع اصلی ما در اربعین امسال گرمای زیاد و مشکلات این گرما برای تردد زوار عتبات عالیات است که در این راستا اقدامات خوبی توسط تمام دستگاه‌های ذیربط در حال اجرا است.

وی افزود: احداث و تکمیل سایبان شهید سلیمانی و برکت به منظور ایجاد سایه و خنک نگه داشتن زائران در گرمای هوا با سیستم مجهز به مه پاش توسط راهداری و حمل ونقل جاده‌ای احداث شده است.

امسال اربعین در اواسط تابستان است و این روزها دمای هوا در بسیاری از شهرهای زیارتی عراق و حتی پایانه‌های مرزی مهران به بیش از ۵۰ درجه هم می‌رسد که بر همین اساس باید مهم‌ترین نگرانی مسؤولان در زمینه سلامت زائران و گرمازدگی باشد و د این راستا تمام توان خود را جهت آماده‌سازی امکانات اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی به کار گیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ