۷۵۰۰ صیاد بوشهری راهی دریا می‌شوند/ آغاز فصل صید آبزی پرخاصیت

اقتصاد ایران: بوشهر- صیادان استان بوشهر با استفاده از قایق‌ها، لنج‌ها و کشتی‌های صیادی از امروز راهی دریا می‌شوند تا به صید میگو پرداخته و رزق و روزی خود را از دریا بگیرند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صید و صیادی یکی از مشاغل قدیمی و سنتی مردم استان بوشهر است که از گذشته‌های دور تاکنون مردم این استان در این عرصه مشغول به فعالیت بوده‌اند.

همجواری با خلیج فارس یکی از موهبت‌های الهی برای مردم استان بوشهر است که صید و صیادی یکی از مهمترین مزایای خلیج فارس برای مردم همجوار آن محسوب می‌شود.

استان بوشهر به عنوان قطب تولید و پرورش میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود و بیش از نیمی از میگوی تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است و با توسعه سطح زیر کشت میگو، سهم تولید استان بوشهر از ۷۰ درصد هم فراتر خواهد رفت.

در کنار آبزی‌پروری صیادان استان بوشهر نیز دل به دریا می‌زنند تا رزق و روزی خود را از دل دریا بگیرند و اکنون بار دیگر صید میگو در استان بوشهر آغاز شده است.

صیادان استان بوشهر از امروز سه شنبه سوار بر قایق و لنج‌ها راهی دریا می‌شوند و روزی خود را از کف دریا بیرون می‌کشند و میگوهایی را صید می‌کنند که مشتری‌های بسیار زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

پس از زمان دریابست که صید میگو به منظور حفظ ذخایر دریایی ممنوع شده بود، از امروز صید میگو آزاد است و صیادان می‌توانند با حضور در دل دریا به صید بپردازند.

۷۵۰۰ صیاد بوشهری راهی دریا می‌شوند/ آغاز فصل صید آبزی پرخاصیت

آغاز فصل صید از امروز

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با تأیید جامعه صیادی صید میگو در سال ۱۴۰۳، امروز سه شنبه ۱۶ مرداد آغاز خواهد شد و لنج و قایق‌ها برای صید عازم دریا می‌شوند.

عقیل امینی افزود: در سال جاری ۷۹۹ قایق صیادی و ۴۹۱ لنج صیادی عازم دریا خواهند شد و هفت هزار و ۵۰۰ صیاد در این زمینه مشغول خواهند بود.

وی گفت: در سال گذشته هزار و ۳۰۰ تن برداشت میگو در فصل صید برداشت شد.

صیادان از صید در مناطق ممنوعه بپرهیزند

امینی ادامه داد: زمان دریا روی برای قایق ۲۴ ساعته و برای لنج‌ها ۵ روزه و برای شناورهایی که از شمال استان مانند بنادر گناوه و دیلم برای صید عازم می‌شوند به دلیل بعد مسافت ۶ روزه مشخص شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: از صیادان استان درخواست می‌شود در مناطقی که به عنوان مناطق ممنوعه از سوی اداره کل شیلات استان اعلام شده است از جمله مناطق عمق آب زیر ۵ متر و تا شعاع نیم مایلی از ایستگاه‌های مصنوعی که در آب‌های استان مستقر هستند از صید ترال بپرهیزند.

وی اضافه کرد: مدت فصل صید میگو ۴۵ روزه است و پایان آن در جلسه‌ای که کمیته صید استان برگزار می‌کند، مشخص خواهد شد.

۷۵۰۰ صیاد بوشهری راهی دریا می‌شوند/ آغاز فصل صید آبزی پرخاصیت

ممنوعیت‌های صید مشخص شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از امروز صید میگو در استان بوشهر آغاز می‌شود و صیادان مجوز خروج از اسکله و صیادی را دریافت می‌کنند.

بیژن ساسانی‌پور از فعالیت ۷۹۹ قایق و ۴۹۱ لنج در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در مجموع هزار و ۲۹۰ شناور در استان بوشهر دارای پروانه صید آبزیان هستند که می‌توانند در صید میگو فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه صیادان با دریافت مجوز برای صید میگو می‌توانند از اسکله‌های صیادی خارج شوند تصریح کرد: مجوز صید میگو برای لنج‌های صیادی پنج تا ۶ روز و برای قایق‌ها ۲۴ ساعت صادر می‌شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر تاکید کرد: صید میگو در اعماق کمتر از ۵ متر سواحل استان و کمتر از ۱۰ متر اطراف صیدگاه مطاف به عنوان نوزادگاه آبزیان ممنوع است.

وی با اشاره به ممنوعیت صید میگو در زیستگاه مصنوعی آبزیان در سواحل گناوه و دیر تا شعاع نیم مایلی آن گفت: صید میگو در مناطق ساحلی و دریایی مُنگُف، یَروَل، جزیره خارگو ممنوع است.

۷۵۰۰ صیاد بوشهری راهی دریا می‌شوند/ آغاز فصل صید آبزی پرخاصیت

تعیین تعرفه پرداختی صید میگو

ساسانی‌پور از تعیین تعرفه پرداختی صید میگو بر اساس کلاس شناورهای صیادی خبر داد و افزود: تعرفه پرداختی برای قایق‌های صیادی ۴ میلیون تومان و لنج‌های صیادی سه تا ۱۰ تن ظرفیت پنج میلیون تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: میزان پرداخت تعرفه صید میگو برای لنج‌های با ظرفیت ۱۱ تا ۲۰ تن شش میلیون تومان و لنج‌های تا ۳۰ تن ۹ میلیون، لنج با ظرفیت ۳۱ تا ۴۰ تن ۱۱ میلیون، ۴۱ تا ۵۰ تن ۱۴ میلیون و لنج صیادی بالای ۵۰ تن ظرفیت ۱۷ میلیون تومان تعیین شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با بیان اینکه میزان پرداختی تعرفه صید میگو در استان بوشهر بر اساس قدرت موتور و ظرفیت ناخالص شناور تعیین شده است، گفت: در مجموع میزان پرداخت تعرفه صید میگو در سواحل استان بوشهر بر اساس کلاس شناورها تعیین شده است.

وی با اشاره به اسکله و بنادر صیادی استان خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۶ مرکز تخلیه صید آبزیان و اسکله صیادی در استان بوشهر فعال است که خدمات لازم به صیادان عرضه می‌کنند.

امید می‌رود صیادان با استفاده از ابزار مناسب به گونه‌ای صید کنند که ضمن اینکه روزی خود را از دریا برمی‌دارند، زمینه‌ساز حفظ سایر گونه‌های آبزیان نیز باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ