همه افراد در معرض اشعه UV هستند/ ماجرای افزایش سرطان پوست

اقتصاد ایران: مسئول بهداشت پرتوها گفت: همه افراد در معرض اشعه UV ناشی از خورشید هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوذر سوری مسئول بهداشت پرتوها مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اظهار داشت: بر اساس مستندات سازمان جهانی بهداشت، همه افراد در معرض اشعه UV ناشی از خورشید هستند و تعداد در حال افزایشی از مردم در معرض منابع مصنوعی مورد استفاده در صنعت، تجارت و تفریح و سرگرمی هستند.

وی افزود: خورشید تاکنون فراوان‌ترین منبع اشعه فرابنفش در محیط اطراف ما است. امواج خورشیدی شامل نور مرئی، گرما و اشعه فرابنفش (UV) است. همانطور که نور مرئی از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده است که در رنگین کمان آشکار می‌شوند، طیف اشعه UV به سه ناحیه با عنوان UVA ، UVB و UVC تقسیم می‌شود.

سوری ادامه داد: هنگامی که نور خورشید از اتمسفر (جو) عبور می‌کند، کل UVC و بیشتر UVB به واسطه اُزن، بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن جذب می‌شود. UVA به میزان قابل توجهی توسط اتمسفر فیلتر نمی‌شود.

وی افزود: مطابق اعلام سازمان جهانی بهداشت، اُزن یک جاذب ویژه و مؤثر اشعه UV است. با نازک‌تر شدن لایه اُزن، فعالیت فیلتر محافظ اتمسفر به تدریج کاهش می‌یابد. در نتیجه، مردم و محیط زیست در معرض میزان بالاتری از اشعه UV، به ویژه UVB قرار می‌گیرند.

سوری گفت: تخریب لایه اُزن به دلیل مواد شیمیایی ساخته شده توسط انسان که در اتمسفر آزاد می‌شوند، ایجاد می‌گردد و تا زمانی که استفاده از ترکیبات کلر و برم به شدت کاهش یابد، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: توافق‌های بین المللی به ویژه پروتکل مونترال، به تدریج موفق به حذف تدریجی تولید مواد مخرب لایه ازن می‌شوند. با این حال، طول عمر طولانی مواد شیمیایی که قبلاً به اتمسفر آزاد شده‌اند، باعث می‌شود تا مشکلات تخریب لایه ازن برای سال‌های طولانی ادامه داشته باشد. ترمیم کامل میزان ازن تا سال ۲۰۵۰ مورد انتظار نمی‌باشد.

مسئول بهداشت پرتوها مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بروز انواع سرطان پوست در دهه‌های گذشته به طور چشمگیری در حال افزایش بوده است. برخی از افراد ادعا می‌کنند که این به دلیل تخریب لایه ازن و افزایش میزان UV است. با این حال، اکنون بیشتر شواهد نشان می‌دهند که علت اصلی افزایش نرخ سرطان، تغییر رفتار است، تا تخریب لایه ازن.

وی افزود: فعالیت‌های بیشتر در خارج از منزل و در فضای باز و تغییر عادات آفتاب گرفتن، اغلب منجر به مواجهه بیش از حد با UV می‌شود. افزایش آگاهی و تغییرات در سبک زندگی، برای اصلاح روندهای جاری به فوریت ضروری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ