ارتباط آتش سوزی های جنگلی و خطر افزایش زوال عقل

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان می دهد که آتش سوزی های جنگلی که با تغییرات آب و هوایی در حال افزایش هستند می توانند به سلامت مغز بشریت در آینده آسیب بزنند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که به نظر می‌رسد دود آتش سوزی خطر ابتلاء به زوال عقل را حتی بیشتر از سایر انواع آلودگی هوا افزایش می‌دهد.

محققان دریافتند که خطر زوال عقل با دود آتش‌سوزی، حتی با قرار گرفتن در معرض کم آن، نسبت به سایر منابع آلودگی هوا بسیار قوی‌تر است.

«کلر سکستون»، مدیر ارشد برنامه‌های علمی و اطلاع رسانی در انجمن آلزایمر، گفت: «با افزایش شیوع جهانی آتش سوزی‌ها، قرار گرفتن در معرض این نوع آلودگی هوا یک تهدید فزاینده برای سلامت مغز است. این یافته‌ها بر اهمیت اتخاذ سیاست‌هایی برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها و بررسی روش‌های بهتر برای مقابله با آن تأکید می‌کند.»

محققان دریافتند به ازای هر ۱ میکروگرم در متر مکعب افزایش در سطح آلودگی ذرات ناشی از دود آتش‌سوزی، احتمال تشخیص زوال عقل ۲۱ درصد افزایش می‌یابد.

در مقایسه، در سایر اشکال آلودگی هوا به ازای هر ۳ میکروگرم در متر مکعب افزایش ذرات معلق در هوا، ۳ درصد خطر ابتلاء به زوال عقل افزایش می‌یابد.

آتش‌سوزی‌ها، وسایل نقلیه موتوری و کارخانه‌ها همگی نوعی آلودگی هوا به نام ذرات ریز را منتشر می‌کنند. این ذرات جامد و مایع ۳۰ برابر کوچک‌تر از عرض یک موی متوسط انسان هستند.

برای این مطالعه، محققان سوابق بهداشتی بیش از ۱.۲ میلیون را که در جنوب کالیفرنیا زندگی می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ ۶۰ سال یا بیشتر داشتند و در شروع مطالعه هیچ‌یک از آنها مبتلا به زوال عقل تشخیص داده نشده بودند.

محققان این بیماران را با سوابق کیفیت هوا که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده جمع آوری شده بود مقایسه کردند.

محقق ارشد «هالی السر»، رزیدنت اعصاب در بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: «آلودگی ذرات تولید شده توسط آتش سوزی‌های جنگلی در دماهای بالاتر تولید می‌شود، حاوی غلظت بیشتری از مواد شیمیایی سمی است و به طور متوسط کوچک‌تر از ذرات تولید شده توسط منابع دیگر است.»

به گفته محققان، افرادی که در منطقه دود آتش سوزی هستند باید کیفیت هوای منطقه خود را کنترل کنند. اگر آلودگی ذرات افزایش یافت، باید با پنجره‌های بسته در داخل بمانند، یک دستگاه تصفیه هوا در منزل داشته باشند و وقتی بیرون می‌روند از ماسک N۹۵ استفاده کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ