۶۱هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد

اقتصاد ایران: ارومیه - استاندار آذربایجان غربی گفت: ۶۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان غربی وجود دارد و شبانه‌روزی آب برداشت و مصرف می‌کنند که خلاف مقررات موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر دوشنبه در نشست رونمایی از طرح مشارکتی اقدامات محلی با کشاورزان اظهار کرد: طرح مشارکتی اقدامات محلی با کشاورزان به منظور مصرف بهینه آب و حفظ معیشت آنها در چهارچوب برنامه احیای دریاچه ارومیه در چهارچوب نرم افزاری در حال انجام است.

وی افزود: این طرح با هدف بهره وری آب، کاهش مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و کمک به سیستم‌های کشاورزی و روستایی پایدار، مولدتر و مقاوم‌تر در برابر تغییرات آب و هوایی با تأثیر مثبت بر محیط زیست و به طور کلی تعادل آب (ورودی و خروجی) اجرا می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه امروز به طور رسمی حوزه نرم افزاری دریاچه ارومیه آغاز شده و موردی در حوزه سخت افزاری باقی نمانده است، گفت: اقدامات ایجابی و اقدامات سلبی، ۲ مورد مهم حوزه نرم افزاری است و همین موضوع اجرای اقدامات مهم در این حوزه را می‌طلبد.

معتمدیان با تاکید بر موفقیت اجرای فاز اول احیای دریاچه ارومیه گفت: فاز دوم احیای این دریاچه، منابع آبی و مدیریت آن است که بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست بنابراین باید با تغییر الگوی کشت در آذربایجان‌غربی و حاشیه آبی این دریاچه، کشت‌های متناسب با حال دریاچه انجام داد.

لزوم مشارکت مردمی و تغییر الگوی کشت با محوریت کشاورزی در آذربایجان غربی

وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردمی افزود: تغییر الگوی کشت با محوریت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود و از مردم این استان می‌خواهیم که سهم خودشان را در احیای این دریاچه به اشتراک بگذارند و با تغییر الگوی کشت در باغات خود برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کنند.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: زمانی که جشنواره احیا در ساحل دریاچه ارومیه برگزار می‌شد شاهد ترافیک ۲۲ کیلومتری جاده شهید کلانتری تا پل میانگذر بودیم و این نشان از عشق مردم و خوشحالی آنها از احیا این دریاچه است.

وی اضافه کرد: دریاچه ارومیه چنان مهم است که استقبال مردم در زمان این جشن بالای ۲۴۰ هزار نفر تخمین زده شد؛ این استقبال نشان از علاقه مردم به احیای دریاجه ارومیه است که باید به این موضوع دست یابیم.

معتمدیان گفت: بخش بزرگی از آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به مصارف کشاورزی می‌رسد که در این راستا اجرای برنامه‌های نرم افزاری برای اصلاح الگوی کشت ضروری است.

وی با بیان اینکه بدون همراهی مردم نمی‌توان برنامه‌های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه را اجرا کرد، افزود: همراه سازی افکار عمومی با مشارکت فضای مجازی و خبرنگاران برای احیای دریاچه امری ضروری و مهم است.

اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است

استاندار آذربایجان غربی گفت: مردمی سازی سیاست‌های احیای دریاچه نقش بسزایی در اجرای برنامه‌ها دارد و بدون شک این مسیر نیازمند همراهی و مشارکت اقشار مختلف مردم است.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت برای احیای دریاچه باید منجر به سود اقتصادی و معیشتی برای کشاورزان باشد، اضافه کرد: دولت در بحث اصلاح الگوی کشت به دنبال کشت محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بالا است که در همین راستا باید به کشاورز این اطمینان داده شود که اصلاح در الگوی کشت به ضرر معیشت او نخواهد بود.

معتمدیان در خصوص نقش علم و پژوهش در احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: تحقیقات نباید تعطیل شود و اتفاقاً روز به روز قدرت پژوهش در حوزه احیای دریاچه ارومیه باید قوی‌تر و ظرفیت علمی برای پیشبرد اهداف استفاده شود.

وی اضافه کرد: از لحاظ بهره‌وری و درآمد سرانه حوزه کشاورزان مشکل داریم که باید همه این موارد با پژوهش روز علمی برطرف شوند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ۵۸ هزار هکتار سیب در استان کشت می‌شود که ۵۰ درصد آن بالای ۳۰ سال عمر دارد، گفت: حدود ۵۰۰ هزار کیلوگرم سیب درختی داریم و این نشان از مصرف آب هم است که باید بحث جایگزین آن اجرا شود.

وی افزود: ۵۰ درصد آب مصرفی استان برای سه محصول سیب، یونجه و چغندر قند است که با طراحی روز باید با موضوعیت ترویجی تغییر الگوی کشت اجرا شود.

معتمدیان در خصوص مدرن ترین سم پاشی محصولات کشاورزی گفت: سم پاشی با پهپاد یکی از کارهای علمی است که امروز دانشگاه ارومیه در این زمینه نتایج خوبی به دست آورده است و باید کشاورزان از این دستاوردها بهره مند شوند.

رونمایی از نماد طرح مشارکتی اقدامات محلی با کشاورزان به منظور مصرف بهینه آب و حفظ معیشت کشاورزان در چارچوب برنامه احیای دریاچه ارومیه پایان بخش این نشست بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ