حمله تهران به تل‌آویو و خطر جنگ واشنگتن و مسکو

اقتصاد ایران: در صورت درگیری جدی ایران و اسرائیل، ممکن است پای یکی از دو قطب نظامی شرق و غرب یعنی روسیه و آمریکا در درگیری ها باز شود و اگر پای یکی باز شود، پای دیگری هم باز خواهد شد.

خبرفوری: در صورت درگیری جدی ایران و اسرائیل، ممکن است پای یکی از دو قطب نظامی شرق و غرب یعنی روسیه و آمریکا در درگیری ها باز شود و اگر پای یکی باز شود، پای دیگری هم باز خواهد شد.

در حالیکه اسرائیل در هول و هراس حمله قریب الوقوع ایران به فلسطین اشغالی است و منطقه آبستن حوادث جدیدی است، بسیاری از تحلیلگران نگران دخالت کشورهای دیگر، به خصوص قطب های نظامی – سیاسی غرب و شرق یعنی آمریکا و اسرائیل در حوادث خاورمیانه و درگیری مقاومت و اسرائیل هستند.

آمریکا؛ آماده حمایت از اسرائیل در جنگ با ایران

بر اساس گزارش ها، جو بایدن در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که از اسرائیل در برابر حملات ایران دفاع خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا از حالا برای حمله ایران آماده شده است. مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که ایالات متحده در حال آماده شدن برای اعزام هواپیماهای جنگی به خاورمیانه در پاسخ به تهدیدهای ایران است. پنتاگون نیز اعلام کرده برای تقویت نیروی هوایی اسرائیل، یک اسکادران جنگنده نیروی هوایی امریکا را به خاورمیانه اعزام کرده است.

حمله تهران به تل‌آویو و خطر جنگ واشنگتن و مسکو

در همین حال، وزارت دفاع امریکا نیز دستور اعزام ناوهای جنگی و ناوشکن های نیروی دریایی به خاورمیانه را صادر کرده است. اینها نشان می دهد که آمریکا قصد دارد در درگیری ایران و اسرائیل دخالت کند و اگرچه مقامات ایالات متحده از طرفین خواسته اند که تنش های موجود در خاورمیانه را کاهش دهند اما در عمل، در کنار متحد اصلی خود در خاورمیانه یعنی اسرائیل قرار گرفته اند و در صورت حمله همه جانبه ایران به اسرائیل، مانند عملیات «وعده صادق» در کنار اسرائیل قرار گرفته و به دفع حملات و موشک های ایران خواهند پرداخت.

روسیه؛ حمایت از جبهه مقاومت، از ایران تا یمن 

با این حال، نباید گمان کرد که فقط آمریکا قرار است در درگیری جدید خاورمیانه دخالت کند. برخی اخبار حاکی از این است که روسیه به عنوان قطب نظامی – سیاسی شرق قصد دارد از جبهه مقاومت حمایت کند و حداقل راه نفوذ خود را در خاورمیانه باز کند تا آمریکا از اوکراین عقب نشینی کند.

چند روز پیش، شایعه ای مبنی بر فرود یک هواپیمای مجهز روسی در یکی از فرودگاه های ایران منتشر شد. رسانه‌ های اسرائیلی با منشن کردن ادعای AP (آسوشیتدپرس) مبنی بر نشستن ایلوشن ۷۶ روسیه در تهران، از آن به عنوان نگرانی بزرگ یاد کردند و مدعی شدند که روسیه قصد دارد از ایران برای حمله به اسرائیل حمایت کند.

از آن سو، بر اساس گزارشی که اخیرا میدل ایست آی منتشر کرده، نهادهای اطلاعاتی آمریکا مدعی شده اند که افسران اطلاعاتی ارتش روسیه در یمن مستقر شده اند تا به حوثی ها کمک کنند تا کشتی های تجاری آمریکایی و اسرائیلی را در دریای سرخ هدف قرار دهند. یک مقام ارشد آمریکایی به این پایگاه خبری گفته است که اعضای سازمان اطلاعات نظامی روسیه چندین ماه است که نقش‌ های «مشاوره‌ای» مهمی را در مناطق تحت کنترل حوثی ‌ها که متحد حماس و غزه هستند، ایفا می کنند.

حمله تهران به تل‌آویو و خطر جنگ واشنگتن و مسکو

این پایگاه توضیح داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نظر دارد موشک های کروز ضد کشتی پیشرفته  خود را به حوثی ها بدهد. بر اساس گزارشی که اخیرا وال استریت ژورنال نوشته ایالات متحده به شدت نگران مسلح کردن حوثی ‌ها توسط پوتین و روسیه است.

میدل ایست آی مدعی است که مسلح ساختن انصارالله یمن به عنوان یکی از قطب های جبهه مقاومت توسط روسیه، تلاشی از جانب پوتین است برای منصرف کردن آمریکا از کمک به اوکراین جهت حمله به عمق خاک روسیه. ژنرال بازنشسته آمریکایی، فرانک مک کنزی در گفتگو با میدل ایست آی تایید کرده که بین جنگ روسیه علیه اوکراین و حملات به کشتی ها در دریای سرخ ارتباط مستقیم وجود دارد. وی گفت: پوتین معتقد است که آمریکا مسئول حملات اوکراین به کشتی‌ های روسیه در دریای سیاه است و ممکن است تحرکات او در دریای سرخ پاسخی به حمایت آمریکا از اوکراین باشد.

بر اساس گزارش میدل ایست آی، نفوذ روسیه در منطقه منحصر به یمن نمی شود. گروه روسی واگنر در لیبی و منطقه ساحل آفریقا فعال است و ارتش روسیه در سوریه مستقر است. مسکو از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می کند و در حال پیشبرد برنامه ساخت یک پایگاه دریایی در سواحل سوریه است.

جنگ اسرائیل و ایران به جنگ غرب و شرق بدل می شود؟

شواهد بالا نشان می دهد که در صورت درگیری جدی ایران و اسرائیل، ممکن است پای یکی از دو قطب نظامی شرق و غرب در درگیری ها باز شود و اگر پای یکی باز شود، پای دیگری هم باز خواهد شد. در حال حاضر، آمریکا در کنار اسرائیل است و روسیه دوست دارد برای کاهش فشار از جبهه اوکراین، به تقویت جبهه مقاومت بپردازد. این رویکرد متفاوت می تواند شدت التهابات را در منطقه بیشتر کند و باعث طولانی تر شدن اختلافات و یا حتی درگیری مسکو و واشنگتن شود.

 

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ