نامه رهبر انقلاب به جوانان آمریکایی زبان جذابی دارد

اقتصاد ایران: معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: امروز در بازی روایت‌ها و جنگ روایت‌ها و تنازع و رقابت روایت‌ها حضور داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف معاون راهبردی ریاست جمهوری و رئیس بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در پنجمین گردهمایی کانون حرفه‌ای رسانه با عنوان «رسانه، تعامل و توسعه» گفت: ما امروز در بازی روایت‌ها و جنگ روایت‌ها و تنازع و رقابت روایت‌ها حضور داریم. آنچه که تعیین می‌کند ما به چه سمتی حرکت کنیم الزاماً واقعیات نیست.

وی افزود: این برداشت‌ها هستند که حرکت‌ها را تعیین می‌کنند و نه واقعیات و ما رفتار خود را بر اساس برداشت‌ها تنظیم می‌کنیم که الزاماً بر اساس واقعیت‌ها نیست.

ظریف تاکید کرد: بعد از آنکه فضای جهانی از فضای دو قطبی خارج شد و یک فضای سیال‌تری پیدا کرد. امکان روایت سازی گسترده‌تر شد و این روایت‌ها بودند که در روابط بین‌الملل غلبه پیدا می‌کرد.

معاون راهبردی جمهوری اظهار کرد: قرار ما این نیست که وقتی می‌خواهیم با مخاطب خود صحبت کنیم به او بگوییم تو نمی‌فهمی، ظالمی، خشن هستی و به درد نمی‌خوری زیرا از این مخاطب چه توقعی دارید که مجبور می‌شود تلویزیون خود را خاموش کند و از دست ما ناراحت شود.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید به کسانی که به غیر از خدا را می‌خواهند، با شدت زبان برخورد نکنید. باید گفت شدت با کفار با زبان نیست بلکه قرار است شدت ما در باورهای ما باشد تا باورهای خود را باور داشته و در برابر باورهای آنها بایستیم و مؤثر واقع شویم.

ظریف تاکید کرد: در قرآن آمده است، ما پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه با زبان مردم خودش صحبت کند و اینها برای ما درس تبلیغاتی است، لذا اگر دعوای دنیا بر سر روایت است و اگر قرار است این روایت‌ها آینده را شکل بدهد، ما باید توجه کنیم که چگونه عمل کنیم تا این روایت ما بیشتر بتواند بر قلب‌ها و مغزها بنشیند و آنها را تسخیر کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک با اشاره به نامه چندی پیش مقام معظم رهبری به جوانان غربی بیان کرد: در نامه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکایی را ملاحظه کنید که با زبانی نوشته شده است که بتواند آن جوانان آمریکایی را جذب کند و با زبانی نوشته نشده است که آن جوان احساس تحقیر کرده و احساس کند که راهی برای گفتگو ندارد.

وی ادامه داد: اتفاقاً شروع گفت و گو با شنیدن است نه با صحبت کردن. قرآن شنیدن را مقدم بر اندیشیدن می‌داند، لذا قرار است ما آماده باشیم که بشنویم و به نوعی گفت و گو و صحبت کنیم که طرف مقابل برایش یک واقعیتی روشن شود نه آنکه از آن واقعیت متنفر شود. در نتیجه از ابتدای صحبت ما پرده و حجابی در برابر خودش قرار دهد که مثل آینه به آن بر بخورد و به صورتش منعکس شده و برگردد.

معاون راهبردی ریاست جمهوری گفت: با دنیا که هیچ؛ اما چرا ما نتوانستیم با بچه‌های خود درست صحبت کنیم و به زبان مشترکی برسیم؟ این برای آن است که خوب گوش نمی‌کنیم و حرف آنها را نمی‌فهمیم و فقط می‌خواهیم آنها به ما گوش دهند و با زبانی صحبت می‌کنیم که برای آنها تحقیرآمیز و غیر قابل باور است.

ظریف ادامه داد: در ارتباطات و روابط عمومی باید مخاطب شناسی داشته و مخاطب خود را بشناسیم و پیام خود را متناسب با مخاطب تعیین کنیم. مشکل این است که ما نمی‌توانیم مخاطب خود را انتخاب کنیم. از سویی نباید اجازه دهیم حتی یک کلمه از پیام ما از دست برود، لذا باید توجه داشته باشیم که مخاطب ما جهانیست و فقط یک گروه خاص نیست. باید مواظب باشیم هم آن گروه مخاطب خود را در نظر بگیریم و هم آنکه دیگرانی وجود دارند که پیام ما به آنها می‌رسد. می‌توان گفت حتی اخبار فارسی ما همزمان ترجمه می‌شود به همه جهان آنها را می‌شنوند.

در حال تکمیل

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ