تحلیل عطوان از سناریوهای پاسخ ایران به صهیونیست‌ها

اقتصاد ایران: یک تحلیلگر برجسته فلسطینی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها بدترین روزهای خود را می‌گذرانند و در انتظار و وحشت هستند، چند سناریو درباره پاسخ ایران و محور مقاومت به رژیم اشغالگر مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، در یادداشتی به تحولات اخیر منطقه و جنایت‌های تروریستی رژیم اشغالگر در تهران و بیروت اشاره و اعلام کرد: پاسخ انتقام جویانه محور مقاومت به رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمله به مواضع پیشرفته این رژیم در عمق فلسطین اشغالی، امری حتمی بوده و در هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد. اما در حال حاضر بارزترین سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که این حمله دو، سه یا پنجگانه خواهد بود؟ مواضعی که موشک‌ها و پهپادهای هجومی مقاومت آنها را مورد هدف قرار خواهند داد، کدامند و آیا این اهداف صرفاً نظامی و یا نظامی و غیرنظامی با هم هستند.

عطوان ادامه داد: کسانی که همواره قدرت محور مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ دادن را زیر سوال می‌بردند، اکنون کجا هستند؟ کسانی که قدرت مقاومت و ایران را در پاسخ دادن به دشمن صهیونیستی مورد تردید قرار می‌دادند، اکنون خودشان را محو کرده‌اند. رژیم اشغالگر که به جنگ‌های خونین و سرویس‌های جاسوسی خود در طراحی و اجرای ترور نمادهای مقاومت افتخار می‌کرد، اکنون در وحشت و انتظار حمله‌ای بسیار دردناک و بی‌سابقه به سر می‌برد که نتایج آن برای صهیونیست‌ها فاجعه بار خواهد بود.

وی تصریح کرد: همه شواهد نشان می‌دهد که این پاسخ به شکل جمعی و از ۵ جبهه انجام خواهد شد که ایران، جبهه اول و اصلی آن محسوب می‌شود و در رأس عملیات انتقام قرار دارد. رژیم اشغالگر صهیونیستی بزرگترین خطای خود را زمانی مرتکب شد که اقدام به ترور شهید اسماعیل هنیه، در قلب تهران کرد که به معنای تجاوز به حاکمیت ایران است. بنابراین رژیم استکباری تل‌آویو با این اقدام احمقانه، موجودیت خود را در میان یک جنگ سرنوشت ساز فرو برد؛ جنگی که ممکن است هرگز از آن جان سالم به در نبرد.

این تحلیلگر فلسطینی ادامه داد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دار و دسته وی در محاسبات خود اشتباه مهلکی را مرتکب شدند و تصور کردند که محور مقاومت در برابر این تجاوزات گستاخانه سکوت خواهد کرد و واکنشی نشان نمی‌دهد، یا اینکه واکنش آن محدود و بدون تلفات خواهد بود، مانند عملیات وعده صادق؛ عملیاتی که صرفاً در قالب یک پیام هشدار برای صهیونیست‌ها انجام شد، نه بیشتر و نه کمتر.

عطوان خاطرنشان کرد: پیش از این جنگ‌هایی که رژیم صهیونیستی وارد آن می‌شد، جنگ ضد ارتش‌های عربی بود که آمادگی برای تقابل نداشتند؛ اما جنگ‌های تل‌آویو با گروه‌های مقاومت در منطقه، از این قاعده مستثناست، از جمله جنگ جولای ۲۰۰۶ با حزب الله و نبرد طوفان الاقصی در مرحله کنونی. ما درباره اهدافی که قرار است در عمق فلسطین اشغالی مورد هدف قرار بگیرد، اطلاعاتی نداریم، اما نتایجی که می‌توانیم از میان بیانیه‌ها و اظهارات رهبران محور مقاومت درباره پاسخ به جنایت رژیم اشغالگر در ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و «فواد شکر» فرمانده نظامی حزب الله در بیروت، استخراج کنیم، به این شکل است:

- اول اینکه جلسه اضطراری مجلس شورای اسلامی ایران با حضور فرمانده قدس سپاه پاسداران برای بررسی چگونگی پاسخ به جنایت ترور اسماعیل هنیه در تهران برگزار شد که ممکن است به یک تقابل گسترده با رژیم اشغالگر و آمریکا بینجامد.

- هنگامی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله می‌گوید که «رژیم صهیونیستی همه خطوط قرمز را با ترور فواد شکر زیر پا گذاشت و اکنون می‌تواند کمی بخندد، اما بداند بعد از آن بسیار گریه خواهد کرد»، به معنای آن است که مواضع غیرنظامی اشغالگران مانند فرودگاه‌ها و بنادر حیفا و اسدود، نیروگاه‌های برق و تأسیسات آب، به عنوان بارزترین زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی در فهرست مواضعی هستند که مقاومت هدف قرار خواهد داد.

- انجام عملیات شهادت طلبانه در قلب تل‌آویو و هلاکت دو صهیونیست ممکن است، سرآغاز پیوستن اعراب اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به طوفان الاقصی و وحدت میادین در کنار غزه و کرانه باختری باشد.

- پاسخ یمن به تجاوز رژیم اشغالگر به بندر الحدیده به تعویق افتاده و بعید نمی‌دانیم که پاسخی بسیار گسترده باشد که طی آن موشک‌های بالستیک با سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرمی با برد ۲۵۰۰ کیلومتر، در کنار پهپادهای سریع و مرگبار که تاکنون به میدان نیامده‌اند، به سمت مواضع صهیونیست‌ها شلیک شوند.

- به طور حتم، مقاومت غزه و گردان‌های آن در این انتقام جمعی از اشغالگران مشارکت خواهند داشت و زمین را زیر پای صهیونیست‌ها به لرزه در می‌آورند.

- در اینجا نباید گروه‌های مقاومت اسلامی عراق را فراموش کنیم که نقشی مستقیم در پاسخ جمعی به دشمن خواهند داشت. مقاومت اسلامی عراق که پایگاه‌های آمریکا را در عراق و سوریه مورد هدف قرار می‌دهد و به بندر ایلات، حیفا و اسدود موشک شلیک می‌کند، هرگز در این پاسخ جمعی، به عنوان تماشاچی نخواهد بود و احتمال دارد که به شکل مستقیم وارد عمل شود.

در ادامه این مقاله آمده است: ساعات آینده برای دشمن صهیونیستی بسیار بحرانی و وحشتناک خواهد بود؛ زیرا موشک‌ها و پهپادهای انتحاری به پرواز در می‌آیند و محور مقاومت از نقش حامی و پشتیبان، به مرحله جنگ مستقیم با اشغالگران وارد خواهد شد تا مقدمه‌ای برای آزادی فلسطین باشد.

عبدالباری عطوان در پایان یادداشت خود تاکید کرد: اعزام ناوهای آمریکایی به هیچ وجه محور مقاومت را نمی‌ترساند و عملیات‌های انتقام جویانه آن را متوقف نمی‌کند. رژیم صهیونیستی و آمریکا باید تقاص پس بدهند؛ اولی (رژیم صهیونیستی) به خاطر نسل کشی و خونریزی در فلسطین، لبنان و یمن و دومی (آمریکا) به خاطر چراغ سبز نشان دادن و حمایت نامحدود از جنایت‌های رژیم اشغالگر.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ