اطلس مساجد استان زنجان تهیه می‌شود

اقتصاد ایران: زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: پس از گردآوری اطلاعات مربوط به مساجد شهرستان‌های مختلف، برای نخستین‌بار اطلس مساجد استان طراحی و تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی یوسفی در جلسه بررسی مشکلات مساجد استان، افزود: قرارگاه ملی مسجد در کشور با عضویت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با مسجد مطرح و مقرر شد این قرارگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس به تصویب برسد.

این مسؤول ادامه داد: در همین راستا قرار شد، تمام فعالیت‌های مسجد از جمله حل مشکل زیرساخت‌ها و ساماندهی مساجد در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج عضو این قرارگاه در کشور و استان‌ها خواهند بود.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با تشکیل این قرارگاه در استان مشکلات مربوط به مساجد حل و ساماندهی این مراکز به خوبی انجام شود.

یوسفی با بیان اینکه تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از ارکان این قرارگاه، شناسایی امامان جماعت مسجد را برعهده دارد، افزود: از این‌رو عملیات شناسایی و طبقه‌بندی مساجد در این مجموعه آغاز شده و زنجان، نخستین استان در ثبت این اطلاعات است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در این طرح، اطلاعات مساجد محله‌ها، به‌روزرسانی و موقعیت آنها نیز در نقشه ثبت می‌شود، ادامه داد: افزون‌بر این بر اساس شاخص‌های تعیین شده نسبت به ظرفیت‌های مختلف مساجد، آنها را به ۶ دسته الگو، شاخص، پویا، فعال، دایر و تعطیل طبقه‌بندی می‌کنند.

وی با بیان اینکه شناسایی امامان جماعت و ارتقای سطح دانش و اطلاعات این امامان در برنامه بعدی تبلیغات اسلامی در این عملیات است، گفت: در این طرح، مساجد طبقه‌بندی می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های تعریف شده، مسجد الگو به عنوان بالاترین سطح تعیین شده است، افزود: در این مساجد، امام آن درک صحیحی از مدل امامت دارد و توانسته تیم و تشکیلات منسجمی را فراهم کند و در حال پیاده‌سازی الگوی امامت در محله است و می‌تواند به عنوان الگوی تحقق امامت معرفی شود.

یوسفی افزود: مساجد شاخص، مسجدی است که دارای موقعیت جغرافیایی خوب و ظرفیت‌های فیزیکی بالاست که در آنها امام فعال و دارای فهم امامت و تیم و تشکیلات قوی وجود دارد که توسط امام شکل گرفته است و می‌تواند جریان‌های مختلف را در شهرستان ایجاد کند.

وی اظهار داشت: مساجدی که سه عنصر امام، تیم و ظرفیت‌های مسجد با هم در آن جمع نیست، اما فعالیت‌های شاخص و اثرگذار در محله و شهر دارند، مساجد پویا هستند و مساجدی که حداقل دو نوبت نماز پر جمعیت در آنها اقامه می‌شود و مراسم‌های آنها باشکوه است و برنامه‌ای در غیر شئون عبادی و مناسکی ندارند، مسجد فعال محسوب می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان یادآور شد: پایین‌ترین سطوح مساجد، مساجدی هستند که نماز جماعت در آنها با تعداد نمازگزاران حداقلی اقامه می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ