عدالت عجیب یونسکو در قبال سهمیه ثبت جهانی!

اقتصاد ایران: سفیر ایران در یونسکو گفت: به یونسکو اعلام کردیم سهمیه یک اثر در سال برای کشوری مثل ایران با کشوری که هیچ اثری ندارد یا کمتر دارد؛ عدالت عجیبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، روایت ثبت جهانی هگمتانه عنوان نشستی بود که امروز در موزه ملی ایران با حضور جمعی از کارشناسان پرونده ثبت‌های جهانی در موزه ملی ایران برگزار شد. هگمتانه چند روز پیش در دهلی نو و در جریان نشست یونسکو با نظر اعضا به ثبت رسید. در این نشست

احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو بیان کرد: کاری که در فضای میراث جهانی صورت گرفت شبیه به ناوبری یک کشتی است. این پرونده یک نمونه‌ای از کار فرابخشی بود.

وی گفت: این نوع ثبت‌ها پایان شیرینی دارند ولی پشت تبریک‌ها چالش و مبارزه‌ای وجود دارد دشمنی در طرف مقابل نبود اما ایکوموس تلاش می‌کند که از موضع خودش کوتاه نیاید از آن طرف با کمیته‌ای مواجه هستیم که ۲۱ کشور عضو دارد برخی از آنها ممکن است که روابط خوبی با ما داشته باشند و یا برعکس.

پاکتچی گفت: ما برای اینکه بخواهیم پروژه هگمتانه را پیش ببریم با ۲۰ کشور صحبت کردیم تنها کشوری که نتوانستیم با آن ملاقات کنیم جامائیکا بود.

وی افزود: به یونسکو گفتیم سهمیه یک اثر در سال برای کشوری مثل ایران با کشوری که هیچ اثری ندارد عدالت عجیبی است. یکی از راه‌کارهایی که ایران با وجود این قانون پیدا کرده ثبت‌های زنجیره‌ای است. این یک اشکال هم به وجود می‌آورد یکی از آنها تشدید رقابتهاست. طرح‌های زنجیره‌ای مجموعه‌ای ازالمان ها را دارد و ایکوموس به لحاظ پیچیده بودن آن را به طور دقیق بررسی می‌کند بنابراین خیلی از کشورها تنها یک اثر را ثبت می‌کنند چون هیچ دردسری ندارد.

پاکتچی افزود: در یونسکو سوابق، بیشتر از قوانین حرف می‌زنند با وجود اینکه در مذاکرات دائماً به کشورهای مختلف می‌گفتیم که دو مرحله‌ای کردن پرونده‌ها برای ایران یک سابقه می‌شود.

وی افزود: قرار بود در اجلاس یونسکو کشور قزاقستان شروع کننده بحث باشد ولی چند تا از پرونده آنها خوب پیش نرفت و نماینده آنها گفت که ممکن است نتوانم خوب دفاع کنم و بهتر است که کشور دیگری شروع کننده بحث باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ