در بنگلادش چه می‌گذرد؟ شیخ حسنیه فرار کرد!

اقتصاد ایران: نخست‌وزیر بنگلادش با یک بالگرد نظامی راهی هند شده است.

اکوایران: نخست‌وزیر بنگلادش با یک بالگرد نظامی راهی هند شده است.

رویترز خبر داد «شیخ حسنیه» نخست‌وزیر بنگلادش در پی اعتراضات ضددولتی مرگبار در این کشور از سمت خود استعفا کرده است. این رسانه همچنین خبر داده نخست‌وزیر بنگلادش با یک بالگرد نظامی راهی هند شده است.

به گزارش اکو ایران، در درگیری‌های روز یکشنبه در بنگلادش دست‌کم ۹۱ نفر کشته و صد‌ها نفر مجروح شدند. پلیس برای متفرق کردن ده‌ها هزار معترض که خواستار استعفای شیخ حسینه، نخست‌وزیر بودند، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پرتاب کرد.

تعداد کشته‌شدگان که شامل حداقل ۱۳ پلیس می‌شود، بالاترین تعداد در طول تظاهرات در یک روز در تاریخ معاصر بنگلادش بود و از ۶۷ مورد مرگ گزارش شده در ۱۹ جولای که دانشجویان به خیابان‌ها آمدند و خواستار لغو سهمیه مشاغل دولتی شدند، فراتر رفت.

دولت از ساعت ۶ بعد از ظهر روز یکشنبه در سراسر کشور قوانین منع رفت و آمد نامحدود اعلام کرد. این اولین باری است که در جریان اعتراضات جاری که ماه گذشته آغاز شد، چنین گامی برداشته است. همچنین تعطیلات عمومی سه روزه از روز دوشنبه اعلام شد.

 لحظه فرار نخست‌وزیر بنگلادش به هندوستان

ناآرامی‌ها که دولت را وادار به تعطیل کردن خدمات اینترنتی کرده است، بزرگترین آزمون حسینه در رژیم ۲۰ ساله‌اش پس از پیروزی او برای چهارمین دوره متوالی در انتخاباتی است که توسط حزب ملی‌گرای اصلی بنگلادش بایکوت شد.

منتقدان حسینه، همراه با گروه‌های حقوق بشر، دولت او را به استفاده از زور علیه معترضان متهم کرده‌اند، اتهامی که او و وزرایش آن را رد می‌کنند.

در بنگلادش چه می‌گذرد؟ شیخ حسنیه فرار کرد!

تظاهرکنندگان بزرگراه‌های اصلی را روز یکشنبه مسدود کردند، در حالی که دانشجویان معترض برنامه عدم همکاری را برای فشار بر استعفای دولت آغاز کردند و خشونت در سراسر کشور گسترش یافته است.

حسینه پس از نشست امنیت ملی که با حضور روسای ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی، پلیس و سایر سازمان‌ها برگزار شد، گفت: «کسانی که خشونت انجام می‌دهند، دانشجویان نیستند، بلکه تروریست‌هایی هستند که برای بی‌ثبات کردن کشور تلاش می‌کنند. من از هموطنانمان می‌خواهم که این تروریست‌ها را با دستی قوی سرکوب کنند.»

در حالی که خشونت کشور ۱۷۰ میلیون نفری را لرزانده است، ایستگاه‌های پلیس و دفاتر حزب حاکم هدف قرار گرفتند.

پلیس و شاهدان گفتند که دست کم ۱۱ نفر از جمله دو دانشجو و یک رهبر حزب حاکم در میان درگیری‌های شدید در چندین نقطه در پایتخت داکا کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

وزارت خارجه هند از اتباع این کشور خواست تا اطلاع ثانوی به بنگلادش سفر نکنند.

به گفته شاهدان در جریان درگیری سه جانبه معترضان، پلیس و فعالان حزب حاکم، دو کارگر ساختمانی در راه رفتن به محل کار کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

ابوحنا محمد جمال، سرپرست بیمارستان گفت: «جسد آن‌ها را با جراحات ناشی از گلوله به بیمارستان آورده‌اند.»

پلیس می‌گوید که هیچ گلوله واقعی شلیک نکرده است.

شاهدان گفتند که در منطقه شمال شرقی پابنا، در جریان درگیری بین معترضان و فعالان حزب حاکم عوامی لیگ حسینه، حداقل سه نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

پلیس گفت که حداقل چهار کارخانه پوشاک در آشولیا در حومه داکا به آتش کشیده شد.

اپراتور‌های تلفن همراه گفتند که برای دومین بار در جریان اعتراضات اخیر، دولت خدمات اینترنت پرسرعت را تعطیل کرد. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فیس بوک و واتس اپ در دسترس نبودند.

بر اساس یادداشت محرمانه دولت بنگلادش که رویترز مشاهده کرده است، مقامات بنگلادش روز یکشنبه به ارائه‌دهندگان مخابراتی این کشور دستور دادند که ۴G را خاموش کنند و در واقع خدمات اینترنت را غیرفعال کنند.

دستورات دولت

یک فرد آگاه به رویترز گفت که قبلاً به شرکت‌های مخابراتی گفته شده بود که اگر از دستورات دولتی پیروی نکنند مجوز‌های آن‌ها لغو می‌شود.

ماه گذشته، دست کم ۱۵۰ نفر در خشونت‌های اعتراضی گروه‌های دانشجویی به سهمیه بندی مشاغل دولتی کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

اعتراضات پس از لغو اکثر سهمیه‌ها توسط دیوان عالی متوقف شد، اما دانشجویان هفته گذشته در اعتراضات پراکنده به خیابان‌ها بازگشتند و خواستار عدالت برای خانواده‌های کشته شدگان شدند.

در بیانیه‌ای آمده است که ژنرال واکر اوز زمان، رئیس ستاد ارتش روز شنبه به افسران خود دستور داد تا امنیت جان مردم، اموال و تأسیسات مهم دولتی را تحت هر شرایطی تضمین کنند.

او گفت: «ارتش بنگلادش نماد اعتماد مردم است. ارتش همیشه برای منافع مردم و برای هر نیازی از کشور وجود دارد و همیشه خواهد بود.»

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ