اعضای کنفرانس مشورتی خلق چین با استاندار یزد دیدار کردند

اقتصاد ایران: یزد- نشست مشترک رییس و اعضای کنفرانس مشورتی خلق چین از استان هوبی با استاندار یزد به منظور توسعه و تعمیق روابط تجاری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، نشست مشترک رییس و اعضای کنفرانس مشورتی خلق چین از استان هوبی(Hubei)، با استاندار یزد به منظور توسعه و تعمیق روابط تجاری برگزار و در جریان آن، ظرفیت های دو استان در حوزه های مختلف تشریح شد.

استاندار یزد در این نشست، با اشاره به پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی استان یزد، گفت: یزد با قدمتی سه هزار ساله، مساحتی نزدیک به ۷۵ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر، یکی از استان‌های مهم کشور است.

مهران فاطمی در همین راستا، با بیان اینکه یزد؛ هشتمین استان وسیع کشور است، اظهارکرد: این استان دارای ۱۲ شهرستان و ۲۴ شهر بوده و ۸۶ درصد از این جمعیت در نقاط شهری ساکن هستند.

وی با بیان اینکه یزد؛ نخستین شهر ایرانیِ به ثبت رسیده در فهرست جهانی یونسکو است، عنوان کرد: این استان با برخورداری از ۳۵۵۰ هکتار بافت تاریخی، رتبه اول کشوری را از این منظر داراست.

عالی ترین مقام اجرایی استان یزد ادامه داد: این استان بیش از ۶۵۰۰ مکان و ساختمان تاریخی، ۱۰۵ هتل مدرن و سنتی و ۵۳ اثر طبیعی ثبت شده دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به توانمندی‌های اقتصادی این استان اشاره کرد و گفت: این استان؛ دومین استان معدنی و دارای رتبه اول کشور در تنوع مواد معدنی، رتبه اول در معادن فسفات کشور، رتبه سوم در استخراج سنگ آهن و رتبه اول ذخیره سرب و روی کشور را داراست.

یزد؛ چهارمین استان صنعتی کشور

فاطمی با بیان اینکه یزد؛ چهارمین استان صنعتی ایران با تولید بیش از ۱۰۰۰ نوع کالاست، گفت: یزد حائز رتبه اول کشوری در تولید کاشی و سرامیک بوده و در حوزه های نساجی و صنایع برق و الکترونیک نیز از جایگاه بسیاری خوبی برخوردار است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت ها و دستاوردهای حوزه کشاورزی استان اشاره و تصریح کرد: با وجود قرارگیری استان یزد در منطقه خشک و نیمه خشک، یزد در حوزه کشاورزی نیز جایگاه برجسته‌ای دارد.

عالی ترین مقام اجرایی استان در همین خصوص ادامه داد: یزد دارای رتبه‌های سوم در تولید محصولات گلخانه‌ای و پسته، چهارمین تولیدکننده انار و هفتمین تولیدکننده زعفران در ایران است.

وی به وجود مراکز علمی فناوری و دانشگاهی متعدد در استان اشاره و اضافه کرد: استان یزد، به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تربیت نیرویی انسانی مورد نیاز توسعه کشور به ویژه در حوزه تولید و نشر علم و فناوری مطرح است.

استاندار یزد در ادامه یزد را از استان های پیشتاز کشور در حوزه دانش بنیان دانست و گفت: استان یزد در حوزه پزشکی و سلامت نیز، قطب درمان در جنوب و جنوب شرق ایران است.

عالی ترین مقام اجرایی استان اظهارکرد: در حوزه های پزشکی مانند قلب، دیابت و ناباروری نیز پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر در حوزه سلامت دارد.

وجود زیرساخت های مناسب سرمایه گذاری در یزد

استاندار یزد در ادامه با اشاره به وجود زیرساخت ها و امکانت زیربنایی مناسب در استان یزد جهت جذب سرمایه گذار، گفت: یزد در مسیر جاده ابریشم باستانی و در کریدورهای بین المللی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار گرفته و رتبه نخست ترانزیت ریلی کشور را از آن خود کرده است.

فاطمی ادامه داد: موقعیت ممتاز جغرافیایی، زیرساخت های مناسب حمل و نقل هوایی و ریلی، وجود منطقه ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی متعدد و شهرک ای گلخانه ای متعدد و مراکز درمانی مجهز، موید از زیرساخت های مناسب سرمایه گذاری در این استان است.

وی با بیان اینکه یزد از استان های پیشتاز در تامین انرژی پایدار و پاک بوده و در مسیر چهار راه تبادل انرژی ایران قرار گرفته است، گفت: برخورداری از ۳۰۰۰ ساعت تابش در سال، از پتانسیل های استان در حوزه خورشیدی است.

عالی ترین مقام اجرایی استان بیان کرد: جایگاه ممتاز استان یزد بویژه در حوزه معادن، صنعت کاشی و سرامیک، نساجی و حتی کشاورزی، ظرفیت های مکملی را برای توسعه همکارهای با چین فراهم کرده است.

وی در ادامه نسبت به توسعه همکاری های استان یزد با کشور چین بوِیژه در زمینه‌های گردشگری، کشاورزی نوین، صنعتی و معدنی، حمل و نقل هوشمند، اجرای نیروگاه انرژی خورشیدی و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط اعلام آمادگی کرد.

استاندار یزد عنوان کرد: آمادگی داریم در قالب ابتکار «کمربند- راه» که از سوی رییس جمهور چین طرح شده، ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های مختلف انرژی، تجاری، صنعتی و معدنی، حمل و نقلی و گردشگری، با طرف‌های چینی را به صورت ملموس ارتقاء دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی علاقمند به فعالیت اقتصادی در استان یزد، استقبال می‌کنیم گفت: سرمایه‌گذاران و اتباع چینی از حمایت کامل ما برخوردار خواهند بود.

فاطمی از تمهید مشوق‌های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی به ویژه سرمایه گذاران چینی، در استان، خبرداد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ