تامین نیاز صنایع نفت و گاز کشور به سطح‌سنج‌های تغییر مکانی

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی و ساخت سطح سنج های تغییر مکانی، تلاش داشته گامی مهم در خودکفایی در حوزه تجهیزات صنعتی کشور بردارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت فراگیرصنعت مهربین در سال ۱۳۹۲ با هدف ساخت تجهیزات و قطعات خاص صنعتی و آزمایشگاهی از جمله ساخت اولین آسیاب سیاره با قابلیت کنترل دما و همچنین ارائه خدمات تخصصی در زمینه های مختلف مواد و متالورژی، انجام بازرسی فنی و انجام تست های خاص همچون تست رپلیکا و آنالیز تخریب و ... به صنایع مختلف نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد و ... در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاسیس شد.

این شرکت در گام نخست به کمک بررسی علت تخریب نمونه های ترک تیوب خارجی پرداخته و سپس اقدام به بومی سازی نمونه های آن‌ها کرده است و در سال ۱۳۹۷ اولین نمونه ساخت شده (بومی سازی شده برند ماسونیلن) را به شرکت نفت و گاز پارس تحویل و تایید عملیاتی آن را دریافت کرده است.

سیاوش صادقی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان «سطح سنج‌های تغییر مکانی» را نوعی از ابزارهای اندازه‌گیری سطح در صنایع مختلف خواند و افزود:‌ سطح سنج، در حقیقت حسگری است که برای تشخیص مقدار موجودی مواد داخل مخازن و سیلوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنسورهای اندازه‌گیری سطح، دسته بسیار مهمی از تجهیزات ابزار دقیق هستند که کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارند؛ این نوع سطح سنج‌ها بر اساس تغییر مکانی یا جابجایی یک جزء مکانیکی کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سطح سنج‌های تغییر مکانی، معمولاً دارای یک لوله گشتاور (torque tube) هستند، گفت: از جمله کاربردهای این تجهیز در صنایع نفت و گاز میتوان به اندازه‌گیری و کنترل سطح مایعات در مخازن بزرگ اشاره کرد.

صادقی تصریح کرد: همچنین این تجهیز در صنایع شیمیایی در مخازن واکنش‌ دهنده‌ها و نگهداری مواد، در صنایع غذایی و دارویی برای اندازه‌گیری دقیق سطح مایعات در فرایندهای تولید و در تأسیسات آب و فاضلاب برای نظارت بر سطح آب و فاضلاب در مخازن و تانکرها کاربرد دارد.

به گفته او این روش اندازه گیری سطح، قادر به ارائه اندازه‌گیری‌های دقیق و پایدار، مقاومت در برابر شرایط سخت، مناسب برای استفاده در شرایط فشار و دمای بالا است همچنین با طراحی ساده و بدون قطعات متحرک موجب عمر طولانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فراگیر صنعت مهربین «بومی سازی و تولید داخل انواع سطح سنج شناوری» را از دیگر دستاوردهای شرکت خواند و افزود: با بررسی علت تخریب و بهره گیری از نیروهای متخصص خود در زمینه مواد و متالورژی، مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی، مکاترونیک) اقدام به ساخت و بومی سازی دانش فنی این محصول کردیم تا گامی در برطرف کردن نیاز صنایع به این مجموعه پرکاربرد برداشته باشیم.

صادقی در پایان تصریح کرد: با بررسی علت تخریب نمونه های خارجی ترک تیوب‌ها و با جایگزینی جنس متناسب با نیاز همچون اینکونل و استیل توانسته‌ایم با کاهش هزینه نسبت به نمونه خارجی، عمر کاری این قطعات را افزایش دهیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ