تلاش اوکراین برای ممانعت از حضور ورزشکاران روس در المپیک

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که گزارش "سی‌ان‌ان" درباره لابی اوکراین برای جلوگیری از حضور ورزشکاران روس در المپیک پاریس موضوع جدیدی را فاش نکرده و کمیته ملی المپیک به این مسئله اعتراف کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" گزارش داد که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش اوکراین به طور گسترده‌ای گزارش‌هایی علیه ورزشکاران روسی و بلاروسی تهیه کرده‌اند تا از حضور آنها در بازی‌های المپیک پاریس جلوگیری کنند. طبق اطلاعات این شبکه، مقامات اوکراینی از روزنامه‌نگار این کشور- آرتیم خودولیف، در کمپین او علیه شرکت ورزشکاران روسی و بلاروسی در مسابقات بین‌المللی حمایت کردند.

در این گزارش آمده است: «این خبرنگار با حمایت کمیته ملی المپیک اوکراین و وزارت ورزش، به طور فعال برای حذف ورزشکاران روسی و بلاروسی که از اقدامات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرده‌اند، لابی کرده است. خودولیف با هدایت مقامات اوکراینی به بررسی پست‌های شبکه‌های اجتماعی ورزشکاران روسی و بلاروسی پرداخته و گزارش‌هایی را به فدراسیون‌های ورزشی، به همراه درخواست‌هایی برای منع حضور ورزشکاران روسی و بلاروسی در المپیک ارسال می‌کند.

علاوه بر این، "سی‌ان‌ان" از نقش اوکراین در محرومیت قهرمان تکواندوی روسیه، ولادیسلاو لارین، از ادامه مسابقات المپیک مطلع شد. این ورزشکار در شبکه‌های اجتماعی از طرفداران خود خواسته بود که از سربازان روسی مستقر در جبهه حمایت کنند. به دلیل این اظهار نظر، خودولیف به 30 سازمان ورزشی بین‌المللی درخواست داد که لارین را از مسابقات بین المللی محروم کنند.

اشاره زاخارووا به اذعان کمیته بین‌المللی المپیک به دریافت گزارش‌هایی از اوکراین

در این رابطه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز شب گذشته در گفتگو با روزنامه"ایزوستیا" یادآور شد که گزارش "سی‌ان‌ان" در خصوص اقدامات مقامات اوکراینی علیه ورزشکاران روسی به منظور جلوگیری از حضورشان در المپیک پاریس چیز جدیدی را فاش نکرده، زیرا توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، پیشتر  به این موضوع اذعان کرده بود. 

دیپلمات روس همچنین تأکید کرد که رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به طور شخصی اوکراینی‌ها را به گزارش دادن علیه روس‌ها تشویق کرده بود. 

زاخارووا در اواخر جولای گفته بود که اظهارات نماینده کمیته بین‌المللی المپیک، مارک آدامز، مبنی بر اینکه ورزش «خارج از سیاست» است، نهایت درجه نفاق را نشان می‌دهد و سیاست دوگانه این سازمان را به نمایش می‌گذارد. 

پیش از این باخ اذعان کرده بود که در سطح کمیته بین‌المللی المپیک یک کمیسیون نظارتی ویژه وجود دارد که در صورتی که این ورزشکاران حمایت خود را از دولت روسیه نشان دهند، از شرکت در بازی‌های المپیک منع می‌شوند. 

در دسامبر 2023، کمیته بین‌المللی المپیک ورزشکاران روسی و بلاروسی را تحت شرایط سختی به دلیل درگیری‌های نظامی در اوکراین، به بازی‌های المپیک پاریس راه داد. به این ورزشکاران اجازه داده نشده در رشته‌های تیمی شرکت کنند، آنها نباید از اقدامات نظامی کشورشان حمایت فعال کنند یا قراردادهایی با نیروهای مسلح و نهادهای امنیت ملی امضا کرده باشند،یا هرگونه نماد ملی کشورشان را نشان دهند. 

در واکنش به این تصمیم، ماریا زاخارووا یادآور شده بود که ورزشکاران روسی باید خود تصمیم بگیرند که آیا تحت چنین شرایطی در بازی‌ها شرکت کنند یا نه. 

در اواسط ماه جولای، کمیته بین‌المللی المپیک فهرست ورزشکاران روسی که در المپیک شرکت خواهند کرد را در وب‌سایت خود منتشر کرد. 15 ورزشکار از روسیه در پنج رشته ورزشی به صورت بی‌طرف و بدون داشتن پرچم کشورشان در بازی‌ها شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ