چاپ کتاب رئیس انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی درباره چرایی آن

اقتصاد ایران: ترجمه کتاب «در اوج تاریکی؛ چرا افراد خودکشی می‌کنند» نوشته روری اوکانر توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «در اوج تاریکی؛ چرا افراد خودکشی می‌کنند و برای پیشگیری از آن چه می‌توان کرد» نوشته روری اوکانر به‌تازگی با ترجمه مصلح میرزایی، مینو میری و محسن رضائیان توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات پنگوئن در لندن به چاپ رسیده و سال ۱۴۰۲ با ترجمه‌های دیگر توسط ناشران دیگر به چاپ رسیده است.

روری اوکانر نویسنده ایرلندی این‌کتاب، متخصص بین‌المللی پیشگیری از خودکشی است و کتابش، دربرگیرنده تجارب و پژوهش‌هایش در زمینه پیشگیری از خودکشی است. او طی سال‌ها با افرادی که به خودکشی اقدام کرده‌اند، مصاحبه داشته و یادداشت‌های افرادی را که خودکشی کرده‌اند، بررسی کرده است. با اعضای افرادی هم که خودکشی کرده‌اند، گفتگو کرده و حاصل مطالعات و مشاهداتش را زیر عنوان «مدل یکپارچه انگیزشی ارادی رفتار خودکشی‌‏گرا» گردآوری و به‌شکل این‌کتاب درآورده است.

مولف «در اوج تاریکی» متولد سال ۱۹۷۳ و متخصص روان‌شناسی سلامت است. او ۲۵ سال روی مساله خودکشی کار کرده و از سال ۲۰۲۱ به ریاست انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی منصوب شده است.

مدلی که نویسنده این‌کتاب مطرح می‌کند، ۳ مرحله دارد؛ مرحله پیشاانگیزشی، انگیزشی و مرحله ارادی. این مدل شامل سه مرحله است: مرحله پیش‏اانگیزشی، مرحله‏‌ای است که در آن زمینه ظهور افکار خودکشی‌‏گرا، از مدت‌ها قبل، فراهم می‏‌شود. در مرحله مرحله انگیزشی فرد بر اثر احساس شکست، تحقیر و ناتوانی در فرار کردن از بن‏‌بست‌‏های ذهنی، احساس گیرافتادن می‌‏کند و در همین‌مرحله است که افکار خودکشی‏‌گرایانه، مجال ظهور پیدا می‌کنند. احساس گیرافتادن، عامل اصلی فکر کردن به خودکشی است. روری اوکانر می‌گوید در کنار شکست و تحقیر، این‌احساسات گیرافتادن مثل بنزینی است که افکار خودکشی با آن شعله‌‏ور می‏‌شود. در مرحله سوم هم عوامل دیگری دست به دست هم می‏‌دهند تا احتمال مبدل شدن افکار خودکشی به رفتار خودکشی را بیشتر کنند.

اوکانر در کنار مطالب کارشناسانه خود درباره خودکشی، زوایای پنهان آن را هم کندوکاو کرده و تلاش دارد آگاهی جامعه را از این‌مساله بالا ببرد. این‌کار را هم تشریح مسائل ذهنی افرادی که درگیر مساله خودکشی هستند، انجام می‌دهد. یکی دیگر از وجوه کتاب «در اوج تاریکی» این است که نویسنده‌اش معتقد است آدم‌ها باید با افراد درگیر مساله خودکشی، همدردی کنند و پژوهشگران را هم به کندوکاو بیشتر در درک این‌موضوع ترغیب می‌کند.

کتاب پیش‌رو ۴ بخش اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: «مروری کلی بر خودکشی»، «خودکشی بیش از آن‌که تمایل به مردن باشد پایان‌دادن به رنج است»، «آنچه باید برای حفظ ایمنی افراد خودکشی‌گرا انجام دهیم» و «حمایت از افرادی که در معرض خودکشی‌اند یا بر اثر خودکشی سوگوار شده‌اند» و در مجموع ۱۴ فصل را در بر می‌گیرند.

بخش اول کتاب دربرگیرنده ۳ فصل است که از این‌قرارند: «چه‌کسی خودکشی می‌کند، چه‌زمانی و چگونه؟»، «رنج حاصل از خودکشی‌گرایی چگونه رنجی است؟» و «باورهای غلط و کژفهمی‌ها».

پنج‌فصل از مطالب کتاب هم در بخش دوم است که به این‌ترتیب‌اند: «درک خودکشی»، «خودکشی چه‌چیزی نیست»، «به‌سوی درک یکپارچه خودکشی»، «الگوی یکپارچه انگیزشی _ ارادی رفتار خودکشی‌گرایانه» و «گذار از پرتگاه افکار خودکشی به رفتار خودکشی‌گرایانه».

فصول نهم تا یازدهم کتاب هم در بخش سوم قرار دارند. این‌فصول از این‌قرارند: «مداخلات تماسی مختصر»، «طرح ایمنی» و «مداخلات بلندمدت». فصل‌های ۱۲ تا ۱۴ هم در بخش چهارم قرار و چنین‌عناوینی دارند: «پرسیدن از افراد در مورد خودکشی»، «حمایت از افراد خودکشی‌گرا» و «پشت سر گذاشتن عواقب ناشی از خودکشی»

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

افزون بر این، داستان آوا منعکس‌کننده موضوعی گسترده‌تر است. تا همین اواخر، مردم چندان از این‌موضوع آگاه نبودند که افراد مبتلا به طیف اوتیسم در معرض افزایش خطر افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه‌اند. نمی‌توان علتش را دقیق فهمید، اما تحقیقات اخیر سارا کاسیدی و سایمون بارون کوهنِ روان‌شناس به مفهومی تحت عنوان مخفی‌کردن اشاره دارد _ یعنی تمایل به پنهان‌کردن ویژگی‌های طیف اوتیسم برای برآمدن از پس موقعیت‌های اجتماعی _ که در کنار نیازهای حمایتی برآورده‌نشده به‌طور منحصربه‌فردی با خودکشی همبسته است. همچنین مشخص شده است که مرگ‌های ناشی از خودکشی مرتبط با اوتیسم نیز احتمالا کمتر گزارش شده است. برای درک خطرهای منحصربه‌فرد و همچنین درک آنچه از افراد اوتیستیک در برابر خودکشی محافظت می‌کند، تلاش بیشتری مورد نیاز است. همچنین ما باید بیشتر برای کمک به جوانان تراجنسیتی مانند شارلوت تلاش کنیم.

این‌فصل عمدتا بر مسیرهای ظهور افکار خودکشی متمرکز بوده است. امیدوارم این مطالب به شما در درک چگونگی و چرایی بروز افکار خودکشی و همچنین شناسایی علایم هشداردهنده در اطرافیانتان کمک کرده باشد. در فصل بعدی، به مرحله ارادی الگوی یکپارچه انگیزشی _ ارادی می‌پردازم، که به این‌موضوع مهم می‌پردازد که چرا برخی افراد براساس افکار خودکشی عمل می‌کنند و برخی دیگر این‌کار را نمی‌کنند.

این‌کتاب با ۳۳۶ صفحه، شمارگان ۶۶۰ نسخه و قیمت ۲۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ