تأثیرات آشواگاندا در سلامتی زنان

اقتصاد ایران: اگرچه که هزاران سال است که مردم در طب سنتی از این گیاه استفاده‌های دارویی می‌کنند؛ اما طب مدرن به‌تازگی آن را با اشکال دارویی تولید کرده است. در ادامه با تأثیرات آشواگاندا بر سلامت بانوان بیشتر آشنا می‌شویم.

آشواگاندا یک گیاه آداپتوژن محبوب است که فواید بی‌شماری برای سلامتی زنان دارد. آداپتوژن‌ها گیاهانی هستند که از پاسخ فیزیولوژیکی بدن شما به استرس حمایت می‌کنند و در بهبود کیفیت خواب تأثیرگذار هستند؛ لذا مصرف این دارو به تقویت حس آرامش کمک می‌کند و درعین‌حال انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

آشواگاندا که با نام‌های جینسنگ هندی و گیلاس زمستانی نیز شناخته می‌شود، یک گیاه دارویی آیورودا با خواص درمانی و فواید سلامتی متنوع است. منشأ این گیاه هند است و در آب‌وهوای خشک و گرم از جمله شمال آفریقا و مدیترانه رشد می‌کند. به طور معمول ریشه گیاه آشواگاندا در اشکال دارویی مختلف همچون کپسول، قرص و عصاره مایع موجود است. اگرچه که هزاران سال است که مردم در طب سنتی از این گیاه استفاده‌های دارویی می‌کنند؛ اما طب مدرن به‌تازگی آن را با اشکال دارویی تولید کرده است. در ادامه با تأثیرات آشواگاندا بر سلامت بانوان بیشتر آشنا می‌شویم.

1-آشواگاندا سطح هورمون‌های زنانه را متعادل می‌کند

توانایی آشواگاندا برای متعادل‌کردن هورمون‌ها می‌تواند به‌ویژه برای سلامت زنان بسیار مفید باشد و بر جنبه‌هایی مانند چرخه قاعدگی، تولیدمثل و یائسگی تأثیر بگذارد. تحقیقات سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که آشواگاندا بر سیستم غدد درون‌ریز یعنی بر خلق‌وخو، پاسخ‌های استرس و تولیدمثل تأثیر می‌گذارد. این تأثیر می‌تواند به عدم تعادل هورمونی از جمله اضطراب، افسردگی و مشکلات خواب کمک کند.

2-آشواگاندا به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند

آشواگاندا تأثیر مفیدی بر عوامل کلیدی تأثیرگذار بر چرخه قاعدگی دارد. استرس، التهاب و نوسانات خلقی از جمله عواملی هستند که باعث برهم‌ریختن چرخه قاعدگی می‌شوند. آشواگاندا همچنین با متعادل‌کردن هورمون‌های تولیدمثلی مانند هورمون محرک فولیکول سرم FSH، هورمون لوتئینیزه کننده LH و هورمون‌های گنادوتروپین به تنظیم چرخه شما کمک می‌کند. همچنین تنظیم سطح کورتیزول نیز باعث تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود. شرایطی مانند اندومتریوز، بیماری التهابی لگن PID  و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک PCOS اغلب در چرخه‌های قاعدگی نامنظم نقش دارند. فیتواستروژن‌های آشواگاندا ممکن است به بازیابی تعادل این ارگان‌ها و تنظیم چرخه کمک کند.

3-علائم PMS یا سندروم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد

آشواگاندا با کاهش سطح کورتیزول به جلوگیری از افزایش استرس کمک کند و همین مسئله باعث کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌شود. همچنین آشواگاندا برای تسکین گرفتگی عضلات، کاهش خستگی و افزایش کیفیت خواب در این دوران مفید است. خواص تقویت خلق‌وخوی آشواگاندا باعث کاهش اضطراب و افسردگی و تحریک‌پذیری شده و به ایجاد آرامش کمک می‌کند. اثرات ضدالتهابی آن نیز احتباس مایعات، حساسیت سینه‌ها و کمردرد را در این دوران کاهش می‌دهد.

4-تقویت عملکرد جنسی

آشواگاندا دارای ویژگی‌های تقویت‌کننده‌ای است که سلامت و‌ میل جنسی را افزایش می‌دهد. این اثر ممکن است تا حدی به دلیل پتانسیل آشواگاندا برای بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس باشد. یک بررسی علمی در سال ۲۰۲۳ بر روی زنان سالم نشان داد که مصرف عصاره ریشه آشواگاندا بر عملکرد جنسی آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد و به طور قابل‌توجهی نمرات روانکاری، ارگاسم و برانگیختگی جنسی را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعاتی در سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد که آشواگاندا سلامت جنسی زنان مبتلا به اختلال میل جنسی کم را افزایش می‌دهد. طبق این مطالعه زنانی که آشواگاندا مصرف کرده بودند به طور قابل‌توجهی نمرات خود را در شاخص عملکرد جنسی زنان و مقیاس پریشانی جنسی زنان بهبود دادند. محققان همچنین دریافتند که زنان فعال از نظر جنسی، خواب باکیفیت‌تری نیز دارند. در مطالعات فوق زنان ۳۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا را دو بار در روز به مدت ۸ هفته مصرف کردند.

5-افزایش شانس باروری

آشواگاندا با تنظیم سطوح هورمونی، بهینه‌سازی عملکرد تخمدان‌ها و افزایش آرامش کلی بدن تأثیر مثبتی در باروری دارد. این گیاه به بدن زنان کمک می‌کند تا با استرس مقابله و تعادل خود را حفظ کنند. بر اساس یک منبع معتبر در سال 2021، ایزوفلاون‌ها و فلاونوئیدهای موجود در آشواگاندا می‌توانند فعالیت استروژن را تقلید کرده و در نتیجه از باروری حمایت کنند. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آشواگاندا به درمان عفونت‌های رحمی و ترشحات نامنظم واژن کمک می‌کند و باعث ارتقای محیط تولید مثلی سالم می‌شود.

6-کاهش علائم یائسگی

یکی از مزایای بالقوه آشواگاندا توانایی آن در تنظیم سطوح هورمونی و کاهش علائم یائسگی است.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۲۱ بر روی زنان یائسه انجام شد و نشان داد که مصرف آشواگاندا به طور قابل‌توجهی کیفیت زندگی زنان بعد از یائسگی را افزایش داده و باعث کاهش علائم فیزیکی، روانی و جنسی ناشی از یائسگی می‌شود. مصرف آشواگاندا باعث افزایش استرادیول سرم و کاهش معنی‌دار FSH و LH سرم شد. زنان در این مطالعه ۳۰۰ میلی‌گرم عصارهٔ ریشه آشواگاندا را دو بار در روز به مدت ۸ هفته مصرف کردند.

تأثیرات آشواگاندا در سلامتی زنان

بهترین زمان مصرف آشواگاندا

مکمل آشواگاندا باعث کاهش سطح قند خون، کاهش استرس، کاهش سطح اضطراب، بهبود خواب و افزایش قدرت ایمنی بدن می‌شود. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از این فواید آشواگاندا را در هر زمانی از روز یا شب مصرف کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توان آن را در صبح همراه با سایر مکمل‌ها مصرف کرد. اما برای جلوگیری از ناراحتی معده بهتر است آشواگاندا را با غذا مصرف کنید.

مصرف آشواگاندا در صبح

بر خلاف بسیاری از مکمل‌ها و داروها، فواید آشواگاندا فوری نیست. ممکن است روزها تا هفته‌ها طول بکشد تا اینکه متوجه اثرات آن شوید. به‌عنوان‌مثال در یک مطالعه شامل ۶۰ نفر که روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا مصرف ‌کردند بیش از ۱۰ هفته طول کشید تا اثرات کامل آن را بر کیفیت خواب خود مشاهده کنند.

به‌این‌ترتیب، انتخاب زمان مصرف آشواگاندا تا حد زیادی به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. اگر آشواگاندا را به‌عنوان بخشی از برنامه مکمل خود برای سلامت عمومی مصرف می‌کنید، ممکن است بخواهید آن را در صبح همراه با سایر ویتامین‌ها یا مکمل‌ها مصرف کنید. البته مصرف آشواگاندا با معده خالی ممکن است منجر به ناراحتی خفیف معده در برخی افراد شود؛ بنابراین اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید آشواگاندا را بعد از صبحانه یا یک میان‌وعده کوچک مصرف کنید.

مصرف آشواگاندا در شب

اگر از آشواگاندا برای تقویت خواب استفاده می‌کنید، مصرف آن با یک لیوان شیر قبل از خواب باعث افزایش آرامش و بهبود کیفیت خواب شما خواهد شد. برای افرادی که هنگام مصرف آشواگاندا دچار ناراحتی معده می‌شوند مصرف آن در شب می‌تواند گزینه بهتری باشد، به‌خصوص اگر ترجیح می‌دهید آن را با معده خالی مصرف کنید. در نهایت بهتر است زمانی را برای مصرف آشواگاندا انتخاب کنید که در آن بیشترین ثبات را داشته باشید.

خطرات احتمالی آشواگاندا

به‌طورکلی آشواگاندا برای اکثر مردم بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود؛ اما در برخی موارد مصرف دوزهای بالا - معمولاً بیش از دوز توصیه شده ممکن است منجر به ناراحتی معده، اسهال یا استفراغ شود.

در موارد نادر نیز مشکلات کبدی گزارش شده است که البته به دلیل سایر آلاینده‌های موجود در مکمل‌های غیراستاندارد بود؛ لذا حتماً آشواگاندا را از یک شرکت دارویی قابل‌اعتماد خریداری کنید.

همچنین اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید و یا از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، آرام‌بخش و ضدافسردگی استفاده می‌کنید حتماً قبل از مصرف آشواگاندا با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین مکمل آشواگاندا محصول کدام شرکت است؟

ما در شرکت آمیتیس نیک دارو بهترین مکمل آشواگاندا را تحت‌نظر پزشکان مجرب و با جدیدترین تکنولوژی روز جهانی باکیفیت و عملکرد تضمینی تولید و روانه بازار فروش نموده‌ایم؛ لذا در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص  آشواگاندا می‌توانید به وب‌سایت آمیتیس نیک دارو مراجعه نمایید.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ