ایلان ماسک: کاشت تراشه در مغز دومین بیمار نورالینک با موفقیت انجام شد

اقتصاد ایران: نورالینک عملیات کاشت تراشه در مغز دومین بیمار خود را با موفقیت انجام داد.

نورالینک متعلق به ایلان ماسک، کاشت تراشه در مغز بیمار را برای دومین‌بار با موفقیت انجام داد. افراد فلج می‌توانند با این تراشه فقط با فکرکردن، از ابزارهای دیجیتال استفاده کنند.

به گزارش رویترز، نورالینک درحال آزمایش دستگاهی است که به افراد مبتلا به آسیب نخاعی کمک می‌کند. با کاشت تراشه‌ی این شرکت در اولین بیمار، او توانست بازی‌های ویدیویی انجام دهد، در اینترنت گشت‌وگذار کند، در شبکه‌های اجتماعی پست منتشر کند و نشانگر ماوس را روی لپ‌تاپ حرکت دهد.

ماسک در صحبت‌هایی که در پادکستی هشت‌ساعته منتشر شد، جزئیات مختصری درمورد دومین انسانی که تراشه‌ی نورالینک در مغز او کاشته شده است ارائه داد. ماسک می‌گوید این فرد که در حادثه‌ی غواصی فلج شده بود، از آسیب نخاعی رنج می‌برد. میلیاردر معروف در ادامه توضیح داد که ۴۰۰ الکترود از ایمپلنت کاشته‌شده در مغز بیمار دوم کار می‌کنند. طبق ادعای وب‌سایت نورالینک، ایمپلنت آن‌ها از ۱۰۲۴ الکترود استفاده می‌کند.

ماسک به مجری پادکست، لکس فریدمن، گفت: «ظاهراً کاشت دومین تراشه‌ی نورالینک به‌خوبی پیش رفته است. سیگنال‌های زیادی وجود دارد و تعداد زیادی از الکترودها کار می‌کنند و عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهند.»

ماسک تاریخ عمل جراحی بیمار دوم نورالینک را فاش نکرد. او انتظار دارد شرکت متبوعش در سال جاری و به‌عنوان بخشی از آزمایش‌های بالینی خود، ایمپلنت را برای ۸ بیمار دیگر نیز فراهم کند.

نولاند آربا، اولین بیمار نورالینک، به‌همراه سه مدیر اجرایی این شرکت در پادکست لکس فریدمن حضور داشتند و جزئیاتی درمورد نحوه‌ی عملکرد ایمپلنت و جراحی رباتیک ارائه کردند.

آربا قبل‌ از دریافت ایمپلنت، با استفاده از چوبی در دهان خود و ضربه‌زدن به صفحه‌ی تبلت از کامپیوتر استفاده می‌کرد. آربا گفت اکنون با این ایمپلنت، فقط با فکرکردن به کاری که می‌خواهد روی صفحه‌ی کامپیوتر انجام دهد، دستگاه آن را برای او انجام می‌دهد. او گفت که این دستگاه مقداری استقلال به او داده و وابستگی‌اش را به افراد دیگر، کاهش داده است.

مقالات مرتبط:
  • نورالینک؛ رؤیای ایلان ماسک برای ادغام انسان و هوش مصنوعی
  • دستاورد بزرگ ایلان ماسک؛ بیمار کم‌توان نورالینک ازطریق افکارش شطرنج بازی می‌کند

آربا پس‌ از جراحی با مشکلاتی مواجه شد، جایی که سیم‌های ریز ایمپلنت او جمع شدند و در نتیجه تعداد الکترودهایی که می‌توانستند سیگنال‌های مغزی را اندازه‌گیری کنند، به‌شدت کاهش یافت. خبرگزاری رویترز می‌گوید نورالینک پس‌ از انجام آزمایش‌های حیوانی خود از این موضوع آگاه بوده است.

براساس اعلام نورالینک، این شرکت با ایجاد تغییراتی مثل اصلاح الگوریتم برای حساسیت بیشتر و توانایی ایمپلنت برای نظارت بر سیگنال‌های مغزی، آربا را بازیابی کرده است.

ماسک می‌گوید: «آربا رکورد قبلی خود را برای سرعتی که می‌تواند فقط با افکارش نشانگر ماوس را کنترل کند، با حدود فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد الکترودهای فعال، بهبود بخشیده است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ