تحولات اوکراین| زلنسکی ورود اف-‌‌۱۶ها به کشورش را تأیید کرد

اقتصاد ایران: کمبود خلبان اوکراینی عامل محدودیت در استفاده از جنگنده‌های F-۱۶، افزایش درخواست‌ها در آلمان برای مذاکره با مسکو، ادامه پیشروی نیروهای روسی در منطقه دونتسک و افزایش داوطلبان چچنی برای اعزام به جبهه اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ورود جنگنده‌های F-16 به این کشور را تأیید کرد. او در کانال تلگرام خود در این باره نوشت: «F-16 دیگر در اوکراین هستند. ما این مسئله را تضمین کردیم».

زلنسکی از کشورهایی که درخواست کی‌یف برای تأمین این هواپیماها را پذیرفته‌اند، از جمله دانمارک، هلند و ایالات متحده، تشکر کرد. 

علاوه بر این، رسانه‌های گروهی اوکراینی گزارش دادند که یک فروند F-16 در آسمان اودسا مشاهده شده است.

روز گذشته، مجله "اکونومیست" فاش کرد که کی‌یف اولین ده فروند جنگنده از 79 جنگنده F-16 را دریافت کرده است. این نشریه افزود که تا پایان سال 2024، اوکراین 20 فروند از این نوع هواپیمای نظامی تولید شده توسط ایالات متحده را در اختیار خواهد داشت.

در اواخر جولای، آژانس خبری "بلومبرگ" گزارش داد که اولین محموله از F-16 های آمریکایی به اوکراین تحویل داده شده است. البته وزارت دفاع اوکراین و کاخ سفید از اظهار نظر در مورد این محموله خودداری کردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در مورد این تحویل‌ها یادآور شد که F-16 های تحویلی به کی‌یف هم مانند دیگر تسلیحات نظامی غربی نابود خواهند شد و بر روند توسعه اوضاع در جبهه نبرد تأثیری نخواهند داشت. او افزود که برای ارتش اوکراین هیچ «قرص جادویی» وجود ندارد که به آنها کمک کند.

در عین حال، به گزارش روزنامه "نیویورک تایمز"، اوکراین تا پایان سال تنها قادر به استفاده از 10 جنگنده F-16 به دلیل کمبود خلبانان آموزش‌ دیده خواهد بود. در این گزارش آمده: «به گفته مقامات آمریکایی، انتظار می‌رود که امسال حدود 20 خلبان اوکراینی قادر به پرواز با این نوع هواپیماهای پیشرفته باشند. بدین ترتیب اوکراین این امکان را دارد  تا در جنگ تنها از حدود 10 فروند جنگنده F-16 استفاده کند، با توجه به اینکه برای هر هواپیما حداقل دو خلبان نیاز است».

در این گزارش همچنین اشاره شده که کمبود خلبانان آموزش‌ دیده و تعداد هواپیماها، تأثیر مستقیم آنها بر وضعیت میدان نبرد را محدود خواهد کرد. علاوه بر این، مقامات اوکراینی از این موضوع شکایت کرده‌اند که تأخیر در تحویل جنگنده‌های F-16 کارآیی این هواپیماها در میدان نبرد  را کاهش داده و به روسیه زمان داده تا تاکتیک‌های خود را برای مقابله با آنها تطبیق دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نود و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

در آلمان خواستار آغاز مذاکرات با روسیه درباره بحران اوکراین شدند

دیت‌مار وایدکه، نخست‌وزیر ایالت فدرال براندنبورگ، طی یک تجمع انتخاباتی حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) اعلام کرد که مقامات برلین باید تلاش کنند تا هر چه سریع‌تر فرایند مذاکرات با روسیه درباره حل و فصل مناقشه اوکراین را فعال کنند.

روزنامه "تاگس‌اشپیگل" به نقل از نخست‌وزیر نوشت: «من انتظار دارم که دولت آلمان هرچه سریع‌تر تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار گیرد».

خبرنگاران آلمانی اشاره کردند که ایالت فدرال براندنبورگ در شرق آلمان به‌طور مرسوم از همکاری نزدیک با مسکو حمایت می‌کند، به همین دلیل نخست‌وزیر معتقد است که براندنبورگ می‌تواند به تسریع فرایند مذاکرات کمک کند. وایدکه گفت: «این تماس‌ها ضروری هستند: ما باید هر چه سریع‌تر برقراری صلح در اروپا را تأمین کنیم».

یک روز پیش، بودو راملوف، نخست‌وزیر ایالت فدرال تورینگن آلمان نیز خواستار ایجاد اتحاد دفاعی اروپایی با همکاری روسیه شده بود. این سیاستمدار اعلام کرد که اتحادیه اروپا به یک نظم صلح‌آمیز اروپایی نیاز دارد که روسیه را نیز شامل شود و بدین ترتیب مسکو هرگز تهدیدی برای اروپا نخواهد بود. وی یادآور شد، همه کشورهای عضو باید یک پیمان عدم تجاوز را امضا کرده و یک اتحاد دفاعی تشکیل دهند که روی حل و فصل درگیری‌ها در قاره اروپا متمرکز باشد.

در همان روز، در برلین تظاهراتی گسترده با شعار «صلح، آزادی، حقیقت» برگزار شد که در آن معترضان خواستار بهبود روابط با روسیه و توقف کمک نظامی به اوکراین شدند.

قطع روابط دیپلماتیک مالی با اوکراین

مقامات مالی روابط دیپلماتیک خود با اوکراین را قطع کرده‌اند و دلیل این تصمیم را حمایت کی‌یف از اقدامات تروریست‌های مسلح در این جمهوری آفریقایی عنوان کرده‌اند. 

طبق اطلاعات منتشره از سوی دولت مالی، دلیل قطع روابط دیپلماتیک، اظهارات نماینده اداره کل اطلاعات اوکراین، آندری یوسوف، درباره حمایت از گروه‌های مسلحی است که در اواخر جولای به نیروهای دفاعی و امنیتی مالی در منطقه مرزی این کشور با الجزایر حمله کردند.

در بیانیه مقامات مالی آمده است: «پس از بررسی دقیق وضعیت، دولت جمهوری مالی تأکید می‌کند که اقدامات مقامات اوکراینی، حاکمیت کشور مالی را نقض می‌کند و نشان‌دهنده تجاوز و حمایت از تروریسم بین‌المللی است که نقض شدید قوانین بین‌المللی، از جمله منشور سازمان ملل متحد، محسوب می‌شود».

همچنین، مالی خواستار مقابله با فعالیت‌های مخرب سفارت‌های اوکراین در منطقه شده است.

کشته شدن فرمانده گروهان تفنگداران دریایی ارتش اوکراین

یک رسانه اوکراینی گزارش داد که ایگور فدورنکو، فرمانده گروهان 501ام گردان تیپ 36ام مستقل تفنگداران دریایی نیروهای مسلح اوکراین، در جریان درگیری نظامی با روسیه کشته شده است. این فرمانده اوکراینی در تاریخ اول آگوست در جریان درگیری‌ها در منطقه ولچانسک استان خارکوف کشته شد.

گردان تفنگداران دریایی که این فرمانده در آن خدمت می‌کرد، یکی از اولین واحدهایی بود که در ماریوپل به اسارت نیروهای روسی درآمد. پس از آن، این واحد به منطقه خارکوف منتقل شد.

چند روز قبل فرمانده جدید نیروهای مشترک ارتش اوکراین، آندری گناتوف، از وضعیت پیچیده در خطوط مقدم جبهه در چندین منطقه خبر داده بود.

یک منطقه مسکونی دیگر در دونتسک تحت کنترل ارتش روسیه قرار گرفت

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور منطقه مسکونی "نوواسلوفکا پیروایا" در جمهوری مردمی دونتسک را آزاد کرده‌اند. 

طبق این گزارش، علاوه بر این، نیروهای روسی خسارات سنگینی به واحدهای مختلف  نیروهای دفاع سرزمینی ارتش اوکراین در مناطق وازدویژنکا، تورسک، نیکولایفکا، دروژبا و رازوفکا در  جهت گیری دونتسک وارد کردند.

وزارت دفاع روسیه افزود: در این مناطق ارتش اوکراین در طول یک روز حداقل 365 نیروی نظامی، یک دستگاه تانک، دو نفربر زرهی آمریکایی، 11 خودروی نظامی و یک توپخانه را از دست دادو همچنین یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه‌ای دشمن نیز نابود شده است.

در اواخر ماه جولای نیز گزارش شده بود که نیروهای مسلح روسیه کنترل چندین منطقه مسکونی در جمهوری مردمی دونتسک را به دست گرفتند.

قصد مقامات اوکراین برای تخلیه اجباری 744 کودک از منطقه دونتسک

وادیم فیلاشکین، رئیس اداره نظامی اوکراین در بخشی از  منطقه دونتسک که همچنان تحت کنترل کی‌یف است، اعلام کرد که مقامات اوکراینی قصد دارند 744 کودک را از دو منطقه تحت کنترل خود در دونتسک به اجبار تخلیه کنند. 

او با اعتراف به اجباری بودن این تخلیه، یادآور شد: «لازم است که این کودکان به همراه خانواده‌هایشان به مناطق امن‌تر اوکراین تخلیه شوند».

به گفته مقامات روسی، این اقدامات از سوی طرف اوکراینی به منظور جلوگیری از عزیمت این افراد به مناطق تحت کنترل روسیه، با نزدیک شدن نیروهای نظامی روسی به مناطق مسکونی در منطقه درگیری صورت می‌گیرد. آنها به طور منظم اعلامیه‌های تخلیه اجباری در مناطق مختلف را صادر می‌کنند. 

قدیروف از آماده‌سازی تعداد زیادی داوطلب برای اعزام به جبهه خبر داد

رمضان قدیروف، رئیس "جمهوری چچن" اعلام کرد که تعداد زیادی داوطلب برای اعزام به منطقه عملیات ویژه وجود دارند و آموزش آنها به‌سرعت انجام نمی‌شود. او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «مشخصاً ما سریعاً نمی‌توانیم داوطلبان را مجهز و آموزش داده و به جبهه نبرد اعزام کنیم. ولی افراد زیادی برای این منظور داوطلب هستند».

قدیروف اضافه کرد که از وزارت دفاع روسیه درخواست کرده تا به جمهوری چچن اجازه داده شود تا بطور مستقل هنگ‌ها و گردان‌هایی ایجاد کرده و آنها را به جبهه فرستاد.

در مورد زمان پایان درگیری نظامی در اوکراین، رئیس چچن اطمینان داد که روسیه در سال 2024 در این عملیات پیروز خواهد شد. او افزود: «ما باید این رژیم شیطان‌پرست را به‌طور کامل نابود کنیم. پیروزی در این سال صد در صد از آن ما خواهد بود. من هیچ شکی در این باره ندارم».

در اوایل جولای، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرد که حدود 190 هزار شهروند روسیه در سال 2024 قرارداد خدمت نظامی با وزارت دفاع امضا کرده‌اند. به گفته مدودف، به‌طور متوسط روزانه حدود یک هزار نفر به واحدهای مختلف نیروهای مسلح ملحق می‌شوند.

800 هزار اوکراینی به‌دلیل بسیج نظامی مخفی شده‌اند

دمیتری ناتالوخا، رئیس کمیته توسعه اقتصادی پارلمان اعلای اوکراین، در مصاحبه‌ای با روزنامه "فایننشال تایمز" فاش کرد که حدود 800 هزار مرد در سن خدمت سربازی در این کشور از ترس قانون بسیج نظامی مخفی شده‌اند. 

این مقام پارلمانی اعتراف کرد که این افراد «به زیر زمین رفته‌اند»، محل سکونت خود را تغییر داده‌، از تردد در خیابانها پرهیز و حقوق خود را به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

ناتالوخا افزود که شرکت‌های فعال اوکراینی نیز به دلیل بسیج و مهاجرت، حدود 10 تا 20 درصد از کارکنان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این، قطعی‌های مکرر برق می‌تواند باعث شود که تعداد بیشتری از مردم این کشور را ترک کنند. او هشدار داد: «هر روز شرکت‌های بیشتری تعطیل بسته خواهند شد فقط به این دلیل که منابع کافی برای ادامه کار ندارند. من نمی‌خواهم صدای آخرالزمانی داشته باشم، اما می‌گویم که مهلت نهایی تا پایان ماه سپتامبر و قبل از آغاز فصل سرما است».

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ