تحلیلی از سفر ژنرال «کوریلا» به تل‌آویو در بحبوبه بحران

اقتصاد ایران: فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه در اوج تنش‌ها در منطقه و با وجود اختلافات بایدن و نتانیاهو راهی تل‌آویو شد تا نشان دهد روابط دوطرف بیش از آنکه به این دو شخص خلاصه شود ، برآمده از روابط نهادی و میان نهادها و مراکز اصلی قدرت است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امروز رسانه‌ها گزارش دادند که ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام که در آمریکا حضور داشت همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه صبح امروز خودش را به مقر فرماندهی نظامی آمریکا رسانده است. آنطور که صهیونیست‌ها گزارش داده‌اند، این ژنرال عالی‌رتبه که فرمانده نظامیان آمریکا در غرب آسیا محسوب می‌شود در اولین مقصد راهی تل آویو خواهد شد و سپس به اردن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سفر خواهد کرد.

برکسی پوشیده نیست که این ژنرال عالی رتبه آمریکایی برای ایجاد هماهنگی میان یگان‌های عملیاتی آفندی و پدافندی در کشورهای منطقه راهی این سفرها شده است. با عنایت به تجربه عملیات وعده صادق هم می توانیم با درصد بالا احتمال بدهیم که آمریکا فرمانده اصلی درگیری با ایران خواهد بود.

نکته قابل تامل در این میان، عمق رابطه نظامی و امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است که فارغ از روابط سیاسی و حتی رابطه سران دو کشور همکاری، هماهنگی و همراهی تل آویو و واشنگتن، امری خدشه ناپذیر است. 

شب گذشته رسانه‌های جهان از جدال سران آمریکا و رژیم صهیونیستی در مکالمه تلفنی طولانی خبر دادند. رسانه های غربی نوشته‌اند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن خطاب کردن نتانیاهو با کلمه‌ای زشت به وی عتاب کرده که «چرت و پرت تحویل وی ندهد». بسیاری این گفتگو را تنش آمیز ترین مکالمه 4 سال اخیر بایدن برابر یک مقام خارجی توصیف کردند.

 

 

اختلافات این دو نفر امر تازه ای نیست و پیش تر هم رسانه‌ها گزارش‌های متعددی در این زمینه داده بودند. اختلافات مزبور تنها به نتانیاهو و بایدن  محدود نمی شود، چرا که بخش مهمی از حزب دموکرات نسبت به جنایات افسارگسیخته رژیم صهیونیستی در غزه موضع منفی دارند؛ بطوری که دست کم 128 نماینده این حزب با وجود فشارهای لابی یهودی از حضور در سخنرانی اخیر نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا خودداری کردند که مهمترین این افراد کامالا هریس، معاون فعلی رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری آمریکا است.

با همه این اختلافات سیاسی میان سران و مقامات دو طرف، ژنرال کوریلا به عنوان عالی ترین نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا راهی تل آویو خواهد شد تا این پیام مهم را مخابره نماید که روابط نظامی آمریکا و اسرائیل فراتر از اینهاست. در واقع این سفر در گرماگرم  بحران در منطقه غرب آسیا و تشدید اختلافات سیاسی حاوی این پیام مهم است که روابط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی مقوم به اشخاص نیست و روابطی نهاد محور است.

کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , جمهوری اسلامی ایران , محور مقاومت ,

براین اساس روابط آمریکا و اسرائیل براساس نتانیاهو، بایدن، ترامپ، هریس و ... شکل نمی گیرد بلکه رابطه میان پنتاگون با ارتش رژیم و سیا با موساد است. اشتباه ادراکی و تحلیلی که در برخی مقامات کشورمان هم مشاهده می‌شود این است که گمان می کنند این اختلافات در همراهی و هماهنگی نظامی و امنیتی این دو رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت خللی ایجاد می کند، ولی اساسا در دیدگاه رئالیستی به روابط بین الملل باید از سطح فردگرایانه عبور کرد و بازیگران را به مثابه گوی‌های بیلیارد نگریست.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ