مصرف انرژی ChatGPT فراتر از حد تصور است

اقتصاد ایران: میزان مصرف انرژی لازم برای تولید و نگه‌داری هوش مصنوعی ChatGPT ببش از حد تصور است.

هر‌چیزی هزینه‌های خود را دارد و هوش مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در‌حالی‌که استفاده از ChatGPT و Gemini رایگان است، برای اینکه میلیون‌ها کاربر بتوانند به‌درستی از آن‌ها استفاده کنند، انرژی و سرمایه‌ی زیادی باید صرف فناوری مذکور شود.

طبق گزارش Android Authority، شرکت OpenAI برای آموزش و تولید مدل زبان بزرگ GPT-3 حدود ۱٬۳۰۰ مگاوات‌ساعت (MWh) برق استفاده کرده است. این میزان معادل مصرف سالانه‌ی برق حدود ۱۲۰ خانواده آمریکایی است. در مقام مقایسه، هر خانواده‌ی متوسط آمریکایی سالانه کمی بیش از ۱۰ هزار کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کند.

همه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی برای پردازش هر سؤال کاربر که به آن استنتاج می‌گویند، به قدرت محاسباتی نیاز دارند که برای دستیابی به این هدف، تعداد زیادی سرور قدرتمند در هزاران مرکز داده در سراسر جهان وجود دارد. در قلب این سرورها معمولاً هزاران پردازنده گرافیکی انویدیا H100 قرار دارد که هر‌کدام ۷۰۰ وات برق مصرف می‌کنند.

برآوردها بسیار متفاوت است؛ اما اکثر محققان معتقدند که تنها ChatGPT روزانه به چند‌صد مگاوات‌ساعت برق نیاز دارد. این میزان برق انرژی لازم برای هزاران و حتی ده‌هاهزار خانوار آمریکایی در سال را تأمین کند.

برخی کارشناسان تخمین می‌زنند که انویدیا تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱٫۵ میلیون واحد سرور هوش مصنوعی تولید خواهد کرد. این امر منجر می‌شود که سرورهای هوش مصنوعی سالانه ۸۵٫۴ تا ۱۳۴ تراوات ساعت (یک‌میلیارد برابر یک کیلووات‌ساعت) برق مصرف کنند که بیش از مصرف سالانه‌ی برق کشورهای کوچکی مانند هلند و بنگلادش و سوئد خواهد بود.

مقالات مرتبط
  • مصرف برق مایکروسافت و گوگل از ۱۰۰ کشور بیشتر است
  • گوگل در گزارش محیط‌زیستی‌اش از اشاره به هزینه واقعی مصرف انرژی هوش مصنوعی خودداری کرده است

برای درک بهتر موضوع باید اشاره کرد که تولید برق کل جهان در چند سال پیش، تقریباً ۲۹ هزار تراوات‌ساعت بوده است؛ بنابراین طبق نظر کارشناسان این حوزه، میزان مصرف برق مورد‌نیاز شرکت‌های بزرگ تکنولوژی برای تولید و نگه‌داری هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ حدود ۰٫۵ درصد مصرف کل برق جهان تخمین زده شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ