کشف نوع کاملا جدیدی از چوب با توانایی جذب بالای کربن

اقتصاد ایران: محققان نوع جدیدی از چوب را کشف کرده‌اند که ساختاری میان چوب سخت و چوب نرم دارد، از درخت لاله به دست می‌آید و توانایی بالایی در جذب کربن دارد.

درختان لاله میلیون‌ها سال است که وجود دارند، اما محققان در مطالعه‌ی جدیدی با تجزیه‌و‌تحلیل ساختار آن‌ها، نوعی چوب ناشناخته را کشف کرده‌اند که تاکنون دیده نشده بود. یافته‌های جدید، می‌تواند توانایی برخی درختان در ذخیره کربن را به طور چشمگیری افزایش دهد.

درختان لاله در مقیاس نانو دارای ساختاری از چوب هستند که مابین چوب سخت و چوب نرم قرار می‌گیرد و به عنوان «چوب میانی» شناخته می‌شود. این ویژگی در چوب درخت لاله، ممکن است توضیح دهد که چرا این درخت‌ها در ذخیره‌سازی کربن بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

در مطالعه‌ی جدید، یان لیچاکوفسکی از دانشگاه یاگیلونیا در لهستان و همکارانش، ساختار نانومقیاس نمونه‌های چوب زنده را از ۳۳ گونه درخت در باغ گیاه‌شناسی دانشگاه کمبریج برداشت کردند و مورد بررسی قرار دادند.

درخت لاله در ذخیره‌سازی کربن بسیار مؤثر عمل می‌کند

محققان پیش از مطالعه، هر نمونه را با استفاده از تکنیکی موسوم به روش میکروسکوپی الکترونی روبشی در دمای پایین، در نیتروژن مایع با دمای منفی ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد، منجمد کردند. این امر به آن‌ها امکان داد تا اندازه‌ی ماکروفیبریل‌های هر نوع چوب را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. ماکروفیبریل‌های چوب، رشته‌های میله‌مانند کوچکی هستند که در دیواره‌های ثانویه سلول‌های چوبی یافت می‌شوند و در ساختار دیواره‌ی سلولی، بر ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی، مانند استحکام، انعطاف‌پذیری و سایر خواص چوب، تأثیر می‌گذارند.

محققان پس از تجزیه‌و‌تحلیل نمونه‌ها دریافتند که درختان چوب‌سخت، مانند بلوط یا توس، دارای ماکروفیبریل‌هایی با قطر حدود ۱۵ نانومتر هستند، در حالی که درختان چوب‌نرم، مانند کاج یا صنوبر، دارای ماکروفیبریل‌های بزرگ‌تر با قطر ۲۵ نانومتر یا بیشتر هستند.

درخت لاله در چمن در پاییز
درخت لاله
Alamy

اما دو گونه‌ی بازمانده از سرده‌ی لیریودندرون که به عنوان درخت لاله (Liriodendron tulipifera) و درخت لاله چینی (Liriodendron chinense) شناخته می‌شوند، با ماکروفیبریل‌هایی حدود ۲۰ نانومتر، در میانه‌ی دو نوع چوب‌سخت‌ها و چوب‌نرم‌ها قرار داشتند. لیچاکوفسکی می‌گوید مشاهده‌ی این دو نمونه غافلگیرکننده بود، او می‌افزاید: «لیریودندرون به دلایلی نامعلوم، ساختار متفاوتی دارد.»

براساس مطالعات قبلی، درختان لاله‌ رشد سریعی دارند و میزان بالایی از کربن را جذب می‌کنند. به همین دلیل، به گزینه‌ی محبوبی برای مزارع طراحی‌شده برای جذب کربن تبدیل شده‌اند.

درختان لاله حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون سال پیش از نزدیک‌ترین خویشاوند خود، یعنی مگنولیاییان، جدا شدند. در این دوره از تاریخ زمین، میزان غلظت کربن دی‌اکسید در جو، ناگهان از ۱۰۰۰ ppm (بخش در میلیون) به حدود ۳۲۰ ppm کاهش یافت.

لیچاکوفسکی اظهار می‌کند که این درختان، ممکن است ماکروفیبریل‌های بزرگ‌تری را گسترش داده باشند تا در کاهش غلظت کربن در جو، اثربخشی بهتری ارائه دهند. او اکنون قصد دارد این ایده را از طریق مهندسی زیستی درختانی که دارای ماکروفیبریل‌هایی به اندازه‌ی چوب میانی هستند و سپس، سنجش میزان جذب کربن آن‌ها، آزمایش کند.

محققان می‌گویند اگر اثبات شود که ماکروفیبریل‌هایی با اندازه‌ی چوب میانی در جذب کربن بهتر عمل می‌کنند، ممکن است بتوان دیگر گونه‌های درختان را به نحوی پرورش داد که از این ویژگی برخوردار باشند و در نهایت، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی کربن آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

یافته‌های مطالعه در مجله New Phytologist منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ