رونمایی از واگذاری ۱۵ بنای تاریخی استان گیلان

اقتصاد ایران: رشت- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از رونمایی از واگذاری ۱۵ بنای تاریخی استان برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی و دولتی خبر داد.

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای سیاست‌ها و صیانت از حفاظت از آثار تاریخی استان گیلان، ۱۵ بنای تاریخی استان واقع در شهرستان‌های لاهیجان، رودسر، انزلی، رشت، رودبار، تالش، آستارا، سیاهکل، فومن، به بخش خصوصی و دولتی جهت احیا، مرمت و ساماندهی و سرمایه گذاری واگذار شد،.

به گفته وی، حجم سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای این بناهای تاریخی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و ایجاد اشتغال بعد از احیا و ساماندهی برای ۴۲۰ نفر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به اینکه تعدادی از بناهای تاریخی در اختیار دیگر دستگاه‌های دولتی است، گفت: با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی و سازمان بازرسی استان گیلان، این بناها به بخش خصوصی واگذار یا در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی که نیاز مبرم داشتند، قرار گرفت.

جهانی یادآور شد: چهار بنای تاریخی از این ۱۵ بنای تاریخی که در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بوده، از طریق صندوق حفظ و احیا وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی کشور به سرمایه‌گذارانی که در این خصوص که اهلیت داشتند، واگذار شد.

به گفته وی، یکی از اهداف اداره‌کل میراث فرهنگی، حفاظت از بنا، کاهش تصدی‌گری دولت و ایجاد اشتغال و رونق توسعه پایدار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلانبا اشاره به بالا بودن هزینه مرمت بناهای تاریخی اضافه کرد: از آنجایی که امکان آن وجود ندارد دولت همه بناهای تاریخی را مرمت، احیا و ساماندهی کند، پیشنهاد ما این بود که بتوانیم با هماهنگی و تعامل سایر دستگاه‌ها، بناهای تاریخی در اختیار بخش دولتی است را ساماندهی کنیم.

جهانی تصریح کرد: این اداره کل می‌تواند با همکاری شهرداری‌ها، در زمینه کاربری مورد درخواست سرمایه‌گذاران اقدام کند.

وی با بیان اینکه بیشترین بناهای تاریخی که در این مدت واگذار شده، مربوط به شهرستان لاهیجان است، افزود: ۱۵ بنای تاریخی واگذاری شده، بناهای بسیار ارزشمندی هستند امید است برای واگذاری دیگر بناهای تاریخی استان که در دست دستگاه‌های اجرایی قرار دارد.

به گفته جهانی، در استان گیلان ۲۲۰ بنای تاریخی ثبت شده در اختیار دستگاه‌های اجرایی، و نیازمند مرمت، احیا و ساماندهی است که از این تعداد، ۱۵ مورد توسط این اداره‌کل در دست اقدام است.

وی ادامه داد: بنای تاریخی آموزش و پرورش، بنای تاریخی واقع در پژوهشکده چای، بنای تاریخی متعلق به قوام السلطنه، بازکیاگوراب (کارخانه چای قدیمی) اقامت‌های بومگردی، کافه رادیو، باغ کشاورزی، ساختمان صادقی لاهیجان، گراند هتل انزلی، تی تی کاروانسر ا و بنای تاریخی سرهنگ عضدیی سیاهکل، مجموعه تاریخی عون بن علی، کارح نهارخوران رودبار، حمام مریان تالش، موزه مدرسه مرحبا آستارا از جمله بناهای واگذار شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ