طوفان شن ۱۳۶۲ نفر سیستانی را راهی بیمارستان کرد

اقتصاد ایران: روزنامه ایران در گزارشی از بحرانی شدن شرایط محیط زیستی سیستان و بلوچستان خبر داده است.

روزنامه ایران در گزارشی از بحرانی شدن شرایط محیط زیستی سیستان و بلوچستان خبر داده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانید:

سال‌هاست که مردم سیستان و بلوچستان با مشکل بادهای ۱۲۰ روزه و وقوع طوفان‌های شدید، دست و پنجه نرم کرده و نفس‌شان به شماره افتاده است. ریزگردهایی که امان سیستانی‌ها را بریده و همزمان با وقوع خشکسالی و خشکیدگی تالاب هامون، زندگی اجتماعی و معیشتی آنها را با بحران جدی‌تری مواجه کرده است.

طوفان‌هایی شدید که با هجوم شن‌های روان به خانه‌های مردم همراه شده و همه ساله شماری از شهروندان را روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌کند. امسال نیز همانند سال‌های گذشته، وزش طوفان‌های شدید همراه با گردوخاک و هجوم شن‌های روان به شمال سیستان شدت گرفته و از هفته گذشته تاکنون بیش از یک میلیون نفر از ساکنان 12 شهرستان از جمله زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، زاهدان، میرجاوه، نصرت‌آباد و خاش را تحت تأثیر قرار داده و طبق گفته مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان به «ایران»، 1362 نفر را روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است.

در همین حال، دکتر «مسعود صالحی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل می‌گوید:«در منطقه‌ای که شدت آلایندگی از 10 تا 20 درصد حد مجاز عبور کرده و چشم چشم را نمی‌بیند، دیگر انتشار آمار مراجعین به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! گرمای هوا هم مزید بر علت شده و نفس کشیدن برای مردم  را سخت‌تر از همیشه کرده است. این موضوع جدیدی نبوده و مشکل امروز و فردا نیست! مشکلی که از سال‌های گذشته وجود داشته و متأسفانه به دلیل تکرار، حالا به بحرانی مزمن تبدیل شده و گویی دیگر هیچ کس آن را نمی‌بیند. بحث ریزگردها در سیستان مدتهاست که طولانی شده و حالا همه به وجود آن عادت کرده‌اند. نفس کشیدن برای مردم این منطقه دیگر سخت‌تر از همیشه شده و از همه بدتر اینکه همه به وجود این بحران مزمن عادت کرده اند.»

وی می‌افزاید: «ما باید وقوع ریزگرد و طوفان در استان را به عنوان پدیده‌ای غیرطبیعی مورد پذیرش قرار داده و گزارشات آن همه روزه در سطح مردمی، ادارات و مراجع ذی‌ربط و ... اطلاع‌رسانی شده و همه در جریان دشوار بودن وضعیت قرار گیرند. طوفان سال‌هاست که به مردم خسارات جانی و مالی وارد می کند؛ خساراتی که حتی برآورد نشده و بخشی از آن به مردم پرداخت نشده است. همه روزه، بخش زیادی از شن وارد خانه‌های مردم شده و نفس کشیدن آنها را سخت‌تر از همیشه می‌کند».

دکتر مسعود صالحی تصریح می‌کند: «بر اساس مطالعات تحقیقاتی اخیر در دانشگاه شهید بهشتی، 33 شهر آلوده در کشور مورد بررسی قرار گرفته و منطقه سیستان با اختلافی قابل توجه، آلوده‌ترین شهر کشور معرفی شده است. در حال حاضر، بیشترین میزان ابتلا به سرطان ریه مربوط به منطقه سیستان بوده و متأسفانه رو به رشد است. همچنین بیشترین آمار مرگ و میر منتسب به وقوع ریزگردها در منطقه سیستان رخ داده و برای رفع آن باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود. دولت باید ابتدا شرایط زیستی مردم را درنظر گرفته و تسهیلات ویژه‌ای برای آنها قائل شود. ضریب فوق‌العاده شغل کارکنان این منطقه باید متناسب با شرایط و سختی کار اصلاح شود تا آنها انگیزه ماندن و کار در منطقه را داشته باشند. فوق‌العاده شغلی که براساس شرایط 50-60 سال گذشته تعیین شده و حالا با شرایط کنونی همخوانی ندارد.»

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ