سقوط سهام شرکت‌های فناوری؛ اینتل و آمازون بدتر از همه ظاهر شدند

اقتصاد ایران: سهام شرکت‌های فناوری آمریکایی مانند اینتل و آمازون به‌لطف گزارش‌های درآمدی نه‌چندان دلچسب، عملکردی موفقی نداشته‌اند.

فصل گزارش‌های درآمدی سه‌ماهه‌ی شرکت‌های بزرگ فناوری تمام شد و شاخص نزدک این هفته ۳٫۴ درصد سقوط کرد و افت سه‌هفته‌ای آن به ۸٫۸ درصد رسید. طبق داده‌های FactSet، این بدترین عملکرد شاخص فناوری‌محور مذکور در چنین بازه‌ی زمانی از سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) تاکنون است.

به‌گزارش CNBC، پس‌ از پایان سال ۲۰۲۲، عملکرد اکثر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری در ایالات متحده مثبت بوده است. اقتصاد این کشور پس از همه‌گیری کرونا در حال بهبود بود و هیجان زیادی درباره‌ی فرصت‌های رشد ایجاد‌شده به‌واسطه‌ی هوش مصنوعی وجود داشت.

با وجود رشد ۴۳ درصدی شاخص نزدک در سال ۲۰۲۳، فصل گزارش‌های درآمدی تا اینجا ناامید کننده بوده‌اند. برخی شرکت‌ها رشد کمتر از انتظاری تجربه و برخی دیگر به کندشدن توسعه‌ی زیرساخت‌های هوش مصنوعی اشاره کردند.

آمازون و اپل هر دو روز پنجشنبه گزارش درآمد خود را منتشر کردند. آمازون در بخش درآمد از پیش‌بینی‌ها عقب ماند و پیش‌بینی ناامیدکننده‌ای ارائه کرد و اپل نیز رشد درآمد، تنها ۵ درصدی را نشان داد.

سهام آمازون روز جمعه ۸٫۸ درصد سقوط کرد و کاهش قیمت سه‌هفته‌ای آن به ۱۴ درصد رسید. مدیران اجرایی آمازون بخشی از کاهش درآمد را به خرید کالاهای خانگی ارزان‌تر و کاهش خرید کالاهای گران‌قیمت مانند کامپیوتر و تلویزیون نسبت دادند.

سهام اپل در دو هفته‌ی گذشته بیش‌ از ۵ درصد ریزش کرد؛ اما در هفته‌ی گذشته کمی رشد کرد. سهام مایکروسافت نیز طی هفته‌ی گذشته ۴ و طی سه هفته‌ی گذشته ۱۰ درصد افت قیمت را نشان داد. مایکروسافت در رشد بخش ابری Azure عملکرد موفق از خود نشان نداد و پیش‌بینی سود ضعیف‌تر از انتظار را منتشر کرد.

سهام آلفابت در دو هفته‌ی گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت. در این هفته نیز، قیمت سهام این شرکت کاهش پیدا کرد. یکی از دلایل این موضوع کمتربودن درآمد تبلیغاتی یوتیوب از برآوردها بود؛ اما رقیب این شرکت، یعنی متا، رشد درآمد ۲۲ درصدی حاصل از تبلیغات را ثبت کرد که از پیش‌بینی‌ها بهتر بود.

سهام متا در این هفته ۵ درصد رشد کرد و از برآوردهای وال‌استریت پیشی‌ گرفت و پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای را برای سه‌ماهه‌ی جاری ارائه کرد. همین موضوع متا را به ستاره‌ی بخش فناوری وال‌استریت تبدیل کرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، سرمایه‌گذاری هنگفت این شرکت روی هوش مصنوعی و ایجاد تبلیغات مرتبط‌تر و تسهیل کار برای بازاریابان در ایجاد کمپین‌ها را از دلایل سودآوری این شرکت اعلام کرد. با وجود افزایش ۵ درصدی قیمت سهام متا، هنوزهم بازدهی سه‌هفته‌ای شرکت منفی است.

مقالات مرتبط
  • شیرجه ۲۰ درصدی سهام اینتل؛ عملکرد فاجعه‌بار تکمیل شد
  • وضعیت قرمز برای تیم آبی؛ ضرر ۶۶۴ میلیون دلاری اینتل در فصل چهارم ۲۰۲۲

تنها شرکت بزرگ فناوری که هنوز نتایج خود را منتشر نکرده، انویدیا است که بزرگ‌ترین برنده در رونق هوش مصنوعی محسوب می‌شود. قیمت سهام انویدیا در سه هفته‌ی گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته؛ اما درمقایسه‌با ابتدای سال هنوز بیش از ۱۱۰ درصد رشد کرده است.

اینتل زمانی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه جهان بود؛ اما در سال‌های اخیر به‌نوعی از رقبای خود عقب مانده (به‌خصوص در‌زمینه‌ هوش مصنوعی) است. سهام این شرکت روز جمعه بدترین روز خود را در ۵۰ سال گذشته تجربه و ۲۶ درصد سقوط کرد و به سطحی رسید که از سال ۲۰۱۳ دیده نشده بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ